name | autoweek.cz

Rozvod zastínil novinky

Rozvod zastínil novinky

16.09.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

O tom, že to v partnerství mezi Volkswagenem a Suzuki skřípe, se ví už od jara. V době autosalonu ve Frankfurtu ale německo-japonské hádky zastínily i dění na výstavišti. Spolu s tím se opět potvrdil odklad svazku mezi Volkswagenem a Porsche.

V ideálním světě by toto partnerství znamenalo vytvoření největšího automobilového výrobce světa: přičtením 2,9 milionu aut vyrobených Suzuki k 7,3 milionu aut od Volkswagenu by překročením hranice 10 milionů vozů znamenalo na dlouho nedostižný náskok. Namísto toho se zdá, že bezdětné manželství skončí po dvou letech  rozvodem. Japonci by se rádi rozešli s úsměvem, ale Němci myslí i na peníze.

Na vyhrocení roztržky mezi Volkswagenem a Suzuki je nejzajímavější její načasování. Osamu Suzuki (81) se cítil uražen textem výroční zprávy Volkswagenu zveřejněné koncem března. V červnu Suzuki uzavřelo smlouvu s Fiatem o dodávkách turbodieselů. V červenci Osamu Suzuki zveřejnil první kritická vyhlášení adresovaná Volkswagenu. Ale až v předvečer autosalonu šéf Volkswagenu Martin Winterkorn označil smlouvu mezi Suzuki a Fiatem za porušení vzájemné dohody. Osamu Suzuki ale popřel, že by tím porušil dohodu a vyzval Volkswagen aby se zbavil akcií jeho firmy.

Výsledkem bylo, že dokonce i německý tisk věnoval sporům mezi Volkswagenem a Suzuki více pozornosti než novinkám největší německé automobilky.

V tisku se začala objevovat prohlášení, která by se dala čekat spíš od boxerů před utkáním než od důstojných patriarchů stojících v čele automobilek. Ferdinand Piech prohlásil, že \"Volkswagen může jít dále sám, protože je dostatečně velký.\" \"Suzuki pro nás bylo jen jednou z mnoha možností,\" doplnil jej Winterkorn. Suzuki-san na to řekl: \"Lidé z Volkswagenu mluví s novináři, ale s námi se nebaví.\" Vicepresident Yasuhito Harayama ale byl ve svých slovech mnohem tvrdší: \"Tvrzení, že jsme porušili smlouvu, se rovná vyhlášení války. Za takovýchto podmínek není možné udržovat zdravé kontakty.\"

\"Nejlepší by bylo rozejít se s úsměvem,\" řekl Suzuki-san a dodal, že se Suzuki akcií Volkswagenu (drží jich 1,49 %) hodlá zbavit co nejdřív. Jenže Volkswagen nemá důvod akcie Suzuki prodávat. Volkswagen v prosinci 2009 do nákupu 19,89 % akcí investoval 2,9 miliardy dolarů. \"Se svou investicí musíme být spokojeni,\" zhodnotil nákup finanční šéf Hans-Dieter Poetsch, protože Suzuki jako zisková firma na účet Volkswagenu přispěla nemalou částku jako dividendy. Problém je, že díky poslednímu vývoji hodnota akcie Suzuki za dva roky klesla z 2235 jenů na 1484 jenů, tedy o plnou třetinu. Naopak hodnota podílu Suzuki ve Volkswagenu vzrostla o 14,7 %.

Ve Wolfsburgu by rádi celou story se Suzuki hodili za hlavu a soustředili se na řešení problému co s Porsche. Jenže Piechova a Winterkornova prohlášení otevřela stavidla výřečnosti Osamua Suzukiho pro japonská média. A tak se v německém tisku objevují konstatování, která se ve Wolfsburgu určitě nikomu nelíbí.

Suzuki-san říká, že od Volkswagenu očekával pomoc se získáním tzv. zelených technologií a elektrického pohonu, protože na jejich vývoj nemají v Hamamatsu dostatek peněz. Jenže se ukázalo, že Volkswagen toho má k nabídnutí velmi málo: \"Hlavním očekáváním Suzuki od partnerství s Volkswagenem bylo dosažení cenově dostupných technologií ohleduplných k životnímu prostředí. Jenže Volkswagen ve vývoji zelených technologií nemá žádný náskok. V Evropě jsou tyto klíčové technologie intelektuálním majetkem společnosti Robert Bosch GmbH. Přitom Bosch zaostal ve vývoji klíčových technologií pro elektromobilitu jako například v lithio-ionových akumulátorech.\"

Suzuki tedy může potřebné technologie koupit přímo u Bosche nebo se doma dohodnout s Nissanem, Toyotou nebo nejlépe Mitsubishi.

Ale také u Volkswagenu nemohou být spokojeni, protože se nepodařilo vyřešit jeho problém s nedostatečně rychle se rozvíjející pozicí na lákavém trhu v Indii. Suzuki si totiž do svého nejdůležitějšího panství nehodlá nikoho pustit. \"Pro Suzuki je klíčové udržet si nezávislost pro zachování konkurenceschopnosti na domácím a indickém trhu,\" říká Osamu Suzuki. Vloni Suzuki ze svého celkového prodeje 2,64 milionu aut prodalo v Indii 1,13 vozů v rámci společného podniku Maruti-Suzuki, zatímco Volkswagen tam prodal jen 53 300 vozů.

Nic nevzešlo ani ze snahy Volkswagenu u Suzuki se znovu naučit dělat to, na čem tato společnost původně vznikla: levná lidová auta.

Volkswagen obvykle získával kontrolu nad jinými automobilkami postupným navyšováním svého podílu. Přes sliby partnerství rovných tomu tak mělo být i v případě Suzuki. Jenže zde Piechovy snahy narazil na Osamua Suzukiho. U Volkswagenu se přitom nedokázali poučit z toho, jak se Suzuki zachoval v podobné situaci, když 17 % jeho firmy získal koncern General Motors. Namísto toho začali z Wolfsburgu požadovat v Hamamatsu veškeré interní informace a jasně ukazovali, že jsou to oni, kdo přebírá kontrolu nad děním ve firmě.

Suzuki Motor je samozřejmě i nadále přitažlivým společníkem. Jako logická náhrada Volkswagenu se jeví především prohloubení partnerství s Fiatem, s nímž spolupracuje od roku 2005. Jeho šéf Marchionne nedávno prohlásil: \"Suzuki by bylo zajímavým partnerem pro asijské trhy.\" V Asii je zastoupení Fiatu prakticky nulové.

Osamu Suzuki se hned tak do nového dobrodružství hned tak nepohrne. Ale mohl by se v něm ocitnout třeba i tak, že se Piech dohodne s Marchionnem na splnění svého snu - získání Alfy Romeo od Fiatu výměnou za podíl v Suzuki a nějaká ta eura navíc.