name | autoweek.cz

Rusové chtějí nejlevnější auto na světě

Rusové chtějí nejlevnější auto na světě

20.05.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ruský automobilový trh se už mnoho měsíců propadá. O oživení by se měl postarat nejlevnější automobil světa. Na indický Bajaj Qute se již shromažďují předobjednávky. Prodej by měl začít v září. Vzhledem k výsledku jeho crash testu se v Evropě určitě neobjeví.
Ruský distributor indické společnosti Bajaj Auto East West Motors už získal prvních 350 předběžných objednávek za nejlevnější auto na světě Bajaj Qute. Většinou kupujících jsou obchodní společnosti, které už určité množství vozů předplacených a chtějí získat  Bajaj Qute hned v prvních dnech po oficiálním zahájení prodeje.
 
Jedná se o zcela nový typ vozidla - dokonce ještě skromnější, než ve světě mnohem známější Tata Nano. Svými parametry má Qute nejblíže k mikrocarům, umožňujícím řízení i těm, kterým ještě není 18.
 
Svým způsobem jde o zázrak automobilové techniky - tedy pokud se vůbec o automobilu dá mluvit. Pohání jej motocyklový motor - čtyřdobý jednoválec 217 cm3 o výkonu 9,7 kW (13 k) a točivém momentu 19 N.m, což pro vozidlo o hmotnosti 400 kg stačí. Rozvor náprav je jen 1925 mm. Management motoru i brzdový systém dodává společnost Bosch.
 
V Indii se Bajaj Qute prodává za 2000 dolarů (necelých 50 000 Kč), v Rusku má cena po započtení cla, daní, nákladů na dopravu a prodejní marže začínat na 250 000 rublech (90 000 Kč), ale jako reálnější ruská média uvádějí překročení hranice 300 000 rublů (110 000 Kč).
 
Použití vozu by mělo být zaměřeno především na obchodní využití - doručovací a kurýrní služby, autopůjčovny, taxislužby, ale také jej lze snadno upravit na vozidlo pro osoby se zdravotním postižením.
 
Samozřejmě se asi budete zajímat o bezpečnost takovéhoto vozidla. Při testu Euro NCAP Bajaj Qute zcela selhal: při čelním i bočním střetu byly hlava řidiče i hruď zcela bez ochrany, takže výsledkem bylo zoufalých 10 bodů, což odpovídá 1 hvězdičce. To ale na indické poměry není tak hrozné. Nová hvězda indického trhu Renault Kwid totiž nezískal ani jednu hvězdu a s jednou hvězdičkou vyšly i další úspěšné modely indického trhu Maruti Suzuki Celerio e Eeco, Mahindra Scorpio nebo Hyundai Eon. Vozy v Indii totiž mají příliš křehkou lehkou nosnou strukturu bez deformačních zón i dalších bezpečnostních prvků.