name | autoweek.cz

S Bentleyem v Cheshiru

S Bentleyem v Cheshiru

18.06.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Při příležitosti návštěvy automobilky Bentley Motors v Crewe se nám naskytla vzácná příležitost vyzkoušet si některé z jejich noblesních vozů na silnicích v okolí Manchesteru.

Cheshire je označován za nejbohatší kraj Velké Británie. Ani to mu nepomáhá k tomu, aby se na jeho silnicích neprojevily následky poslední zimy, byť v míře mnohem menší, než je tomu u nás. Bohatství se projevuje především v přeplněnosti silnic i ulic měst auty. To vše v kombinaci s úzkými zatáčkovitými cestami, na nichž není vzácností setkání s traktorem či dokonce s povozem taženým koněm, to rozhodně není ideální terén k tomu, aby se zde daly naplno vyzkoušet dynamické schopnosti majestátních vozů Bentley. Naše tříhodinové ježdění nám mělo především pomoci pochopit filosofii této značky jako doplněk návštěvy továrny.

Zákazníci značky Bentley požadují styl, a to i po stránce zvuku, a výkonnost. Obojího jim vozy Bentley nabízejí v míře, jakou nenajdeme u žádné jiné značky.

Sportovní řada Continental se nabízí s karoserií kupé GT a kabriolet GTC. Jde o dvoudveřový vůz, ale nejde o klasický strohý sporťák, protože  i na zadních sedadlech je dostatek místa.

Základní verze GT s motorem V8 4,0 l twin-turbo o výkonu 373 kW (507 k) nabízí příjemné svezení, které během chvilky nechá zapomenout na velké rozměry (délka 4806 mm při rozvoru 2746 mm) i hmotnost (2295 kg) tohoto vozu. Continental GT je až překvapivě obratný a jízdu ze zatáčky do zatáčky zvládá s překvapivou lehkostí a grácií. Podle slov představitelů Bentleye je i vysoce hospodárný - podle normovaného měření je jeho kombinovaná spotřeba 10,5 l/100 km.

Verze Continental GT Speed je s motorem W12 6,0 l twin-turbo o poznání výkonnější. Jeho 460 kW (625 k) a k tomu 800 N.m je skutečně působivých a dokáže vozu poskytnout vynikající dynamiku (zrychlení z 0 na 100 km/h je za pouhých 4,2 s, což je na vůz s pohotovostní hmotností 2320 kg takřka neuvěřitelná hodnota). Na druhou stranu je ale velká hmotnost vozu zatěžující především příď skutečně znát, byť je i Speed výtečně ovladatelný. Od verze V8 se Speed liší nejen tvarem koncovek výfuku a červeným podkladem pod písmenem B na kolech i přídi. Oproti tichému osmiválci totiž nabízí úžasný dunivý zvuk, dávající jasně najevo, jakými parametry disponuje.

Velké luxusní Grand Tourery Continental mne překvapily i tím, v jakých mladistvých barvách je tak konzervativní značka, jako je Bentley, v současné době nabízí. Je to potvrzení toho, že Bentley chce ve větší míře oslovovat mladší klientelu. To je u auta, jehož cena začíná na 136 000 eur bez DPH, zajímavý cíl.

Konstruktéři Bentleye Mulsanne jsou v poněkud schizofrenním postavení, protože jsou na ně kladeny dva protichůdné požadavky. Zatímco v USA, Číně a Rusku, což jsou v současné době ty nejdůležitější trhy značky, je požadováno maximální pohodlí pro cestující sedící na zadních sedadlech, naprostá většina evropských a především britských zákazníků chce tyto vozy řídit sama, takže chtějí jízdní vlastnosti i dynamiku na nejvyšší úrovni.

Tento luxusní sedan představuje vrcholnou ukázku toho, co lze na čtyřech kolech získat ze sériové produkce. Mulsanne pohání motor V8 6,75 l twin-turbo o výkonu 377 kW (512 k). Jde o majestátně velké auto dlouhé 5575 mm (rozvor náprav 3266 mm) a vysoké 1521 mm.

Mulsanne se vyrábí s tím, že nabízí maximum luxusu v té nejryzejší podobě - s obložením masivním ušlechtilým dřevem a potahy z nejkvalitnější kůže. Vše je samozřejmě ruční práce té nejvyšší kvality. Použitým materiálům samozřejmě odpovídá i pohotovostní hmotnost 2585 kg.

Musím přiznat, že jsem se v tomto voze s volantem vpravo cítil přece jen lépe hýčkán přepychem zadních sedadel. Slovo hýčkán v tomto případě není nijak přehnané, protože zadní sedadla nabízejí nejen možnost nastavení polohy ve velkém rozsahu, ale i masážní funkci. Je možné si zde pustit film nebo jen poslouchat hudbu. Díky sluchátkům Bose si může cestující vlevo a vpravo vyprat nezávisle podle vlastní volby. Popisovat detailně všechny přednosti tohoto vozu nemá smysl - každý se totiž vybavuje na základě individuální objednávky.

Novinku v nabídce, novou verzi sedanu Flying Spur, jsme mohli obdivovat jen staticky. Jde o dosud nejvýkonnější čtyřdveřový model značky Bentley. Motor je totiž stejný, jako v Continentalu GT Speed, tedy W12 6,0 l twin-turbo o 460 kW (625 k) a 800 N.m. Flying Spur je s 5295 mm o poznání kratší než majestátní Mulsanne.

Bentley dělá auta pro ty nejnáročnější zákazníky. Kombinuje při tom tradici, nenahraditelné schopnosti a zkušenosti svých dělníků s nejmodernější technikou. O tom, že se mu to daří, svědčí jeho prodejní výsledky. Vloni Bentley dodal zákazníkům 8510 vozů, což znamenalo nárůst o 22 %. Z toho byly dvě třetiny (5276 kusů) řady Continental, 2128 Flying Spur a 1106 Mulsanne. V segmentu nejluxusnějších vozidel Bentley posílil své postavení o 4,9 % na podíl 20,1 %. Také letos se značce daří. V první čtvrtletí zákazníkům dodala 2212 vozů, což znamenalo další nárůst o 25,8 %.