name | autoweek.cz

S palivovými články v rallye

S palivovými články v rallye

11.11.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Automobil Toyota FCV, poháněný elektromotorem napájeným palivovými články, dostal pro Ajang Rally závodní výzdobu a usedl do něj president společnosti Toyota Motors Akio Toyoda.

„Nechci, aby se o tomto vozu uvažovalo jen jako o ekologickém automobilu,“ uvedl president Toyoty Akio Toyoda o automobilu zatím označovaném FCV, „Je to také automobil, který je radost řídit.“

 

Nový vůz společnosti Toyota, jenž k pohonu využívá vodíkové palivové články, se představil při Ajang Rally v Japonsku. Za volant usedl osobně "démon rychlosti" Akio Toyoda aby prokázal, že tento zelený automobil je také schopen jezdit sportovním stylem.

 

President Toyoty, který je velkým automobilovým nadšencem, řídil sedan s modrobílými pruhy při první veřejné jízdě během soutěže konané v rámci Mistrovství Japonska v rallye. Stalo se tak nedlouho před tím, než tento vůz bude v Japonsku oficiálně představen. Třebaže automobil, jenž prozatím nese označení FCV, startoval mimo soutěž, Toyoda s ním jako se zaváděcím vozem absolvoval dvě kola na okruhu úvodní rychlostní zkoušky. Další profesionální závodník s ním pak zajel předváděcí stylovou jízdu včetně kroužení na místě doprovázeného vydatnou bahnitou sprškou.

 

„Jsem šťastný, že jsme všem mohli ukázat vůz poháněný palivovými články ještě před oficiální tiskovou konferencí,“ řekl Toyoda. „Myslím, že je připravený k velkolepému startu.“

 

Předvedení vozu mělo ukázat, že automobil přátelský vůči životnímu prostředí a jehož jedinými emisemi je vodní pára, může mít stejný emocionální náboj jako jeho protějšky se zážehovým motorem. Sám Toyoda se soutěže zúčastnil ve sportovním kupé Toyota GT86.

 

Vozidlo s palivovými články, které se alespoň na japonském trhu bude zřejmě jmenovat Mirai, což je japonský výraz pro budoucnost, se v USA začne prodávat v polovině příštího roku. O tom, kdy se objeví v Evropě, zatím nebylo rozhodnuto.

 

Toyoda, jenž je zkušeným závodníkem známým svou posedlostí dynamickou jízdou a designem, vychvaloval ovladatelnost automobilu poháněného vodíkem: „Jedním slovem se dá říct, že byl úžasný. Reagoval velmi dobře. Brzdění a řízení máte naprosto pod kontrolou. Prvotní akcelerace je opravdu skvělá.“

 

Vůz místo benzinu pohání vodík prostřednictvím chemické reakce, při níž vzniká elektřina pro pohon kol. Místo oxidu uhličitého tvoří výfukové plyny jen vodní pára. A jelikož vůz místo hlučného zážehového motoru pohání elektromotor, spuštění vozu provází tiché vrnění. Tato tichost provozu podle Toyody ještě více přispívá k ohleduplnosti vozu poháněného palivovými články k životnímu prostředí. „Když je tichý, okolní krajina vypadá jinak,“ řekl. „Jste mnohem více propojeni s přírodou. Je to odlišný způsob jízdy.“