name | autoweek.cz

S výsledky testů spotřeby údajně nejvíc manipuluje Mercedes

S výsledky testů spotřeby údajně nejvíc manipuluje Mercedes

27.11.2014 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Mercedes-Benz se dopouští největších přestupků při ovlivňování evropských testů spotřeby paliva. Tvrdí to lobbistická skupina Transport & Environment z Bruselu. Podle ní toto chování stojí průměrného majitele automobilu této značky za dobu životnosti vozu dalších 5600 eur.

Podle skupiny Transport & Environment budou motoristé do roku 2020 platit za palivo 1,5x více než by měli. Její zpráva upozorňuje na podvody automobilek a neschopnost regulátorů EU vypořádat se se slabými místy v metodice testování spotřeby pohonných hmot.

 

„Pokud váš nový Mercedes spotřebuje o 40 % více paliva, než se uvádí v technických datech, není to tím, že byste měli stále sešlápnutý pedál. Důvodem je spíš to, že současní představitelé Mercedesu ovlivňují způsob testování vozidel. Oficiální údaje o spotřebě vznikají v laboratořích a v reálném provozu je nelze zopakovat,“ uvedla společnost T&E.

 

Podle lobbistické skupiny Transport & Environment bylo u vozů Opel/Vauxhall v reálném provozu na silnici dosaženo méně než 20 % z uváděného zlepšení spotřeby. Polovina z oficiálních údajů o snížení spotřeby je od roku 2008, kdy byly přijaty zákony EU, čirým výmyslem.

 

„Propast mezi skutečnou spotřebou a zkreslenými oficiálními výsledky testů je obrovská. Současné testování je naprosto zdiskreditováno manipulací s výsledky oficiálních testů ze strany automobilek,“ uvádí manažer skupiny T&E pro čisté automobily Greg Archer.

 

Značka Mercedes-Benz si je vědoma obecné kritiky testovacího cyklu a snažila se s tím v minulosti vypořádat. „Tato odchylka skutečně existuje, ale pravdou také je, že podle nezávislých studií má řidič až 30% vliv na skutečnou spotřebu,“ uvedl ředitel pro produktovou strategii a plánování u Mercedesu-Benz Johannes Reifenrath v komentáři pro Automotive News Europe a dodal:„Postup testování neurčují automobilky, ale zákonodárci. Evropská komise definuje pravidla, se kterými musíme pracovat. Jedna věc je jistá: Pro Mercedes je nesmírně důležité zajistit, aby rozdíl mezi standardní a skutečnou spotřebou byl co nejmenší.“

 

Mluvčí společnosti sdělil, že Mercedes-Benz vydatně investuje do všech opatření, která mohou účinnost využití paliva zlepšit, třebaže nemají velký vliv na výsledky evropského testovacího cyklu: „Jedním z příkladů je to, že se zaměřujeme na aerodynamiku našich automobilů. Mercedes-Benz je v tom na špici a stanovuje laťku s ohledem na součinitel aerodynamického odporu. Například Mercedes-Benz třídy CLA má koeficient Cx=0,22 a koeficient Cx u třídy S je 0,23."

 

Podle skupiny T&E se rozdíl mezi testovanou a skutečnou spotřebou u všech značek automobilů v průměru zvětšil z 8 % v roce 2001 na 31 % v roce 2013 u soukromých motoristů a o 43 % u firemních řidičů. Skupina odhaduje, že náklady, vynaložené navíc za palivo, jsou u běžného řidiče 500 eur ročně a za dobu životnosti vozu vyšplhají na 5600 eur. Tvrdí, že automobilky pro testování vyrobí speciálně připravené prototypy a testovacím firmám zaplatí za dosažení optimálních výsledků.

 

„Systém EU umožňuje, aby automobilky zaplatily institucím provádějícím testování za to, že otestují prototypy ve vlastních laboratořích při využití zastaralých testovacích metod,“ řekl Archer. „Pokud nová Evropská komise neposílí systém testování automobilů, budou laboratoře jediným místem, kde automobily budou působit menší znečištění.“

 

Analýze agentury Transport & Environment, vysvětlující proč jsou matoucí údaje o spotřebě a emisích CO2 uváděné na základě testovací metodiky EU a jak automobilky manipulují s výsledky těchto měření, jsme se už před časem detailně věnovali.