name | autoweek.cz

Saab a Spyker - další otazníky

Saab a Spyker - další otazníky

03.04.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Majitelem švédské automobilky Saab se stala malá nizozemská automobilka Spyker Cars, která ji odkoupila od General Motors. Zákulisí této transakce je ale stále nejasnější.

V době převzetí Saabu byl Victor Muller majitelem 10 % akcií společnosti Spyker Cars. Jenže kvůli dohodě s GM musel odkoupit akcie od Vladimira Antonova, takže mu poté náleželo 34 % akcií. Jenže podle nizozemských zákonů musí vlastník více než 30 % nabídnout zbývající podíl k veřejnému odkoupení. Muller se rozhodl tuto povinnost obejít a část svého podílu převedl na společnost Dorwing Solution registrovanou na Kypru. Společnost akcie převzala s tím, že je musí kdykoliv za stejnou cenu opět vrátit Mullerovi. To kyperské zákony umožňují a dalším kouzlem středomořského ostrova je jen 10% daň ze zisku. To vede k tomu, že Kypr je oblíbeným sídlem firem pod kontrolou ruských mafií. Muller je nyní majitelem jen 26,8 % hlasovacích práv ve Spyker Cars.

 

Bývalý akcionář Spyker Cars, ruský bankéř Vladimir Antonov, se při uzavření dohody o prodeji Saabu zavázal GM zbavit se svého podílu aby tím garantoval, že se technologie GM nedostane nekontrolovaně do Ruska. Antonov současně slíbil, že se do Spykeru nevrátí nejméně do roku 2016. Přesto Antonov přislíbil, že pro rozběh Saabu půjčí Spyker Cars 100 milionů dolarů prostřednictvím hedgeového fondu Tenaci patřícího Victoru Mullerovi. Antonov vlastnil 30 % akcií Spykeru prostřednictvím společnosti Convers Group se sídlem… na Kypru.

Jenže uplynulo jen pár týdnů a Antonov v rozhovoru pro Moscow News prohlásil, že pro Saab hledá výrobní závod v Rusku. V oblasti Kaliningradu by se tam vyrábět okolo 10 000 vozů ročně. Podle Antonova je jen otázkou pár týdnů, než o tom bude podepsána smlouva s firmou Avtotor. Na otázku, co si myslí o tom, že se tento krok nebude moc líbit GM, Antonov odpověděl: „Co se dá dělat. Nemám s GM nic společného. Já jsem ve spojení se Spyker-Saab. A pokud připraví zlevněnou verzi svých aut pro ruský trh, tak je to jejich věc a GM do toho nic není, protože technologie předchozích generací 9-3 a 9-5 jim už nepatří. Oni mají právo na novou generaci 9-5, ale to je příliš drahý vůz pro ruský trh.“ To vše je samozřejmě pravda, jenže technologie starých 9-3 a 9-5 GM prodalo čínské automobilce BAIC. Victor Muller Antonovovo prohlášení odmítl komentovat.

O Antonovem řízené bance Conversbank (jeho otci Alexandru Antonovovi v ní patří 52 %) se občas tvrdí, že má kontakty do Čečenska k okruhu přívrženců proruského presidenta Ramzana Kadyrova, takže její činnost je kontrolována i FBI a CIA. Právě před rokem, v březnu 2009, byl Alexander Antonov v Moskvě na ulici zasažen sedmi střelnými ranami neznámými útočníky, ale útok přežil.

 

Muller i nadále šíří optimistické předpovědi. Tvrdí, že Saab se pod jeho vedením stane do roku 2012 ziskovým a plně soběstačným. Výrazně by mu k tomu mělo dopomoci i nalezení strategického partnera. Podle Mullera o spolupráci se Saabem projevila celá řada významných firem. „Nikdo nás nevnímá jako konkurenta, takže jsou všichni ochotni s námi mluvit,“ tvrdí. Dokonce slibuje, že Saab bude v budoucnu dodávat nové technologie i třetím stranám. Výroba Saabu poklesla ze 100 000 vozů ročně na loňských 40 000, ale Muller slibuje, že v roce 2012 znovu poskočí na 125 000 aut za rok.

 

Už v době jednání GM se švédskou automobilkou Koenigsegg Evropská investiční banka EBRD přislíbila půjčit na revitalizaci Saabu 400 milionů eur a vše nasvědčuje tomu, že by Muller měl tuto částku získat.