name | autoweek.cz

Saab a Spyker - jaký to má smysl?

Saab a Spyker - jaký to má smysl?

01.02.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Fanoušci Saabu se radují. Existence značky je, alespoň pro tuto chvíli, zajištěna. Švédskou automobilku kupuje malý nizozemský výrobce supersportů Spyker, který za deset let své existence nikdy nedosáhl zisk.

Po nekonečných jednáních, při nichž se mnohokrát zdálo, že se obě strany rozejdou aniž by bylo dosaženo úspěchu, se dospělo k dohodě. Dosažena byla tři dny poté, co byla v továrně v Trollhättanu zastavena výroba.

Nizozemský Spyker za 400 milionů dolarů kupuje od General Motors automobilku Saab. Jaký má tato transakce smysl ale chápe málokdo. GM sice ve skutečnosti dostane hotově jen 74 milionů dolarů, nicméně se tímto způsobem elegantně zbaví starosti, jak se vypořádat se 3400 zaměstnanci Saabu. V rámci dohody bude vytvořena nová společnost Saab Spyker Automobiles, jejíž část akcií připadne GM.

Připomeňme fakta. Saab, zaměstnávající 3400 lidí, v roce 2008 vyrobil 89 086 aut a prodal jich 94 751. Při tržbách ve výši 1,6 miliardy eur vykázal ztrátu 300 milionů eur. V roce 2009 už prodal jen 39 903 vozů (z toho pouze 8680 v USA, což byl donedávna nejdůležitější trh značky) a při tržbách ve výši 1,4 miliardy eur jeho operační ztráta vzrostla na 400 milionů eur. Spyker se 100 zaměstnanci v roce 2008 vyrobil 43 aut a prodal jich 37. Při tržbách ve výši 7,8 milionu eur vykázal ztrátu 28,8 milionu eur. Výsledky za loňský rok Spyker dosud nezveřejnil, nicméně podle stavu v pololetí je jisté, že jeho hospodaření skončilo opět ztrátou.

Spyker se odvolává na historii, která započala v 19. století, kdy bratři Jacobus a Henrik-Jan Spijkerové dodávali kočáry nizozemské královské rodině. Počátkem 20. století jejich firma Spyker přešla na výrobu aut a stala se jednou z prvních výrobců aut s pohonem všech kol. Posléze Spyker vyráběl také letadla. V roce 1929 firma ohlásila bankrot poté, co v letech 1900 až 1925 vyrobila okolo 1500 aut.

Roku 1999 nizozemský obchodník Victor Muller, který vydělal značné prostředky prodejem módního zboží značky McGregor, začal spolu s konstruktérem Maartenem de Bruijnem vyrábět sportovní auta na bázi šasi Audi. Pro novou firmu získal práva používat historické jméno Spyker. Nový Spyker za deset let existence nedosáhl zisku a cena jeho akcií stále klesala. O částečnou stabilizaci firmy se v roce 2005 postaral vstup investiční společnosti Mubadala Development, patřící vládě emirátu Abu Dabi. Mubadala a vlastnící 5 % Ferrari. Mubadala získala 17 % akcií. S Mullerem také spojil své síly obchodník s internetovými stránkami a vynálezce soutěže Big Brother Michiel Mol. Mol v roce 2006  prostřednictvím Spykeru koupil tým formule 1 Midland MF1. Projekt ale Muller s Molem nedokázali ufinancovat a brzy byli nuceni tým prodat. Mol zůstal majitelem poloviny jeho akcií, zatímco Muller jen s obtížemi zachránil automobilku před zánikem. Pomohl mu v tom ruský bankéř Vladimir Antonov. Dalším významným akcionářem Spykeru je John de Mol, otec Michiela Mola.

Podíváme-li se na reakce vedoucích představitelů a analytiků z automobilového průmyslu, pak zjistíme, že Muller je zřejmě jediným, kdo v záchranu Saabu věří. „Podívejte se na Porsche, ti také stáli na počátku 80. let na pokraji bankrotu. Chceme Saab řídit úplně jinak než GM. Chceme využít toho, že se jedná o kultovní značku. Nepotřebujeme získat nové zákazníky, ale udržet ty současné a získat zpět ty, kteří od Saabu v posledních letech odešli. Zákazníci Saabu jsou těmi nejloajálnějšími na světě a současně jsou těmi nejvzdělanějšími v celém automobilovém průmyslu,“ tvrdí Muller.

Zatím jim toho nemá moc k nabídnutí. Výrobu modelu 9-3 a staršího 9-5 GM prodalo Číňanům. Saab má připraven nový model 9-5 a v Mexiku GM vyrábí pár desítek kusů Saabu 9-4X. Mnohem důležitější z hlediska obejmu prodeje bude kompaktní model 9-3, který se má představit v roce 2012. Jenže otázkou je, z čeho chce Muller financovat dokončení jeho vývoje.

„Naším prvním úkolem je zajistit financování Saabu. Jsme v kontaktu se společností GMAC a směřujeme k dohodě, abychom toho dosáhli,“ říká Muller. Věří, že do poloviny února dosáhne s GMAC dohody.

Pokud Muller spoléhal na pomoc Antonova, tak ani zde neuspěje. GM si v obavách z úniku technologií do Ruska vymínilo, že Saab Spykeru prodá jen v případě, že se Antonov zbaví jeho akcií.

Muller rovněž věří, že se mu podaří získat půjčku od Evropské investiční banky ve výši 400 milionů eur. To je ale málo pravděpodobné, protože o záchranu Saabu neprojevila větší zájem ani švédská vláda.

Při všem Mullerově optimismu nemá Saab šanci na přežití ani v případě, že by se podařilo prodej opět zvýšit na původní hranici 100 000 vozů. I to je příliš málo na to, aby se Saab stal ziskovým, nemluvě o zajištění financování vývoje nových vozů. Jediné, čeho může Muller dosáhnout, je udržet Saab při životě do doby, než o jeho koupi v nově nastalé konjunktuře projeví zájem nějaká velká automobilka. Otázkou je, zda je schopen zajistit financování tohoto beznadějného projektu dost dlouho, aby k tomu mohlo dojít.