name | autoweek.cz

Saab a Spyker mají potíže

Saab a Spyker mají potíže

01.09.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Problémy švédské automobilky Saab a jejího nového majitele firmy Spyker Cars jsou mnohem závažnější, než se dosud zdálo. Přesto vedení Spyker Cars i Saabu tvrdí, že se daří plnit prodejní cíle.

Problémy Saabu vyšly najevo nedávno, když vešlo ve známost, že dluhy převyšují jeho kapitál. Do značné míry je to zaviněno odlišným přístupem k účetnictví v USA a v EU. Evropský standard IFRS vyžaduje udržovat účetnictví tak, aby bylo možné pravidelně vyplácet dividendy.

Jen o dva dny později firma Spyker Cars ohlásila finanční výsledek za první pololetí letošního roku - ztrátu ve výši 139,1 milionů eur při obratu 243,1 milionů eur. Výše ztráty je mj. i důsledkem platby za Saab ve výši 37 milionů eur a účetního převodu části akcií Saabu na GM v hodnotě 256 milionů eur.

Majitele Spyker Cars Victora Mullera přesto tato čísla nevyvádějí z míry a tvrdí, že má dostatek likvidních prostředků aby zabezpečil činnost Saabu do konce roku a do té doby jej proměnil v nezávislou životaschopnou exkluzivní automobilku. Podle Mullera má Spyker Cars na účtu 280 milionů eur a pro Saab může navíc čerpat půjčku od Evropské investiční banky do výše 266 milionů eur (Evropská investiční banka Spykeru na záchranu Saabu přislíbila celkem 400 milionů eur). Muller rovněž chce nabídnout akcie Saabu na burze ve Stockholmu, což by ale znamenalo nutnost jejich stažení z Amsterodamu.

Jenže Spyker Cars nikdy nevyprodukovala ani jediný cent zisku. Jeho poslední účetní uzávěrka za rok 2009 uvádí ztrátu ve výši 19,24 milionu eur při prodeji v objemu 6,6 milionu eur. Z toho se zdá, že takováto firma si těžko může dovolit vlastnit ztrátovou automobilku Saab. Není proto divu, že se stále častěji a hlasitěji mluví o tom, že je jen otázkou krátkého času, než Spyker Cars ohlásí bankrot. Přitom je nepravděpodobné, že by se objevil nový investor, který by chtěl Spyker a Saab zachránit.

Nedávno jsme psali o tom, že Saab dospěl k dohodě o dodávkách komponent a pohonných jednotek od BMW. Na bázi Mini má vzniknout malý Saab 9-2 (označení má připomínat první Saab 92 z 50. let), zatímco připravovaná nová generace 9-3 a crossover 9-4X mají dostat motory od BMW. Jenže podle zákulisních informací to vše bylo nyní dáno k ledu, protože v Mnichově zjistili, že Saab nemá čím tyto dodávky zaplatit. Muller ale neztrácí optimismus a tvrdí, že o spolupráci se Saabem mají zájem hned tři velké automobilky. Které to jsou ale neuvedl. Skutečností je, že Saab zatím existuje jen díky tomu, co u něj zanechalo a dosud pro něj dělá GM.

Šéf Saabu Jan Ake Jonsson věří, že letos Saab prodá 45 000 aut a v příštím roce už to bude 80 000 vozů. Jonsson přitom spoléhá na prodejní úspěch nového modelu Saab 9-5, jenž se po prázdninách začíná prodávat v Evropě i USA, a nového crossoveru 9-4X. Karoserie Saabu 9-5 se od července vyrábějí v Rüsselsheimu u Opelu a poté se posílají ke konečné montáži do Trollhättanu. Připravovaná verze 9-5 SportCombi se má objevit v roce 2011. Saab 9-4X je v podstatě identický s Cadillacem SRX a spolu s ním jej GM vyrábí v závodě Ramos Arizpe v Mexiku.

Jenže ještě na jaře Muller tvrdil, že letos Saab prodá 50 000 aut a v roce 2011 překročí hranici 100 000 prodaných vozů. Mullerovým dlouhodobým cílem přesto nadále zůstává dosažení prodeje 120 000 vozů v roce 2012. V roce 2012 by ke zvýšení prodeje mělo dopomoci i uvedení nové generace Saabu 9-3. Tento původní koncept GM nyní předělává designér Jason Castriota.