name | autoweek.cz

Saab stále jedná s BMW

Saab stále jedná s BMW

30.09.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Saab i BMW potvrzují jednání o dodávkách motorů.

Příští generaci modelů Saab by podle všeho měly pohánět motory BMW. Závisí to na úspěšnosti jednání mezi těmito dvěma automobilkami. Po spekulacích, uváděných v řadě médií, nyní mateřská společnost švédské automobilky Spyker N.V. potvrdila své rozhovory s BMW.

Oficiální stanovisko zní: \"Skupina Spyker Cars N. V., která vlastní pobočky vyrábějící prestižní automobily značek Saab a Spyker, potvrdila spekulace tisku o případném dodavatelském vztahu s BMW. Po dosažení konečné dohody společnost poskytne více podrobností.\"

Podle nejmenovaného zdroje by prvním Saabem, který bude mít užitek z navrhované dohody, bude příští model 9-3, který by měl přijít na trh v roce 2012. Saab by měl využít nový motor BMW o výkonu 163 kW, jenž se dosud neobjevil u žádného vozu bavorské automobilky. Stejný model by měl objevit i pod kapotou nového modelu 9-5.

Obě automobilky prý také vedou jednání o koupi vznětových motorů od BMW ze strany Saabu a o případném využití platformy Mini Countryman pro budoucí menší prestižní kompakt 9-2.

Na druhou stranu nejvyšší výkonný ředitel BMW Norbert Reithofer hledá příležitosti jak prodat komponenty jiným automobilkám a podpořit tak zisk.V březnu se BMW dohodlo na dodávkách více než 240 000 šestiválcových vznětových motorů, chladicích systémů a převodných ústrojí společnosti Carbon Motors, která vyvíjí policejní vůz pro americké bezpečnostní agentury. BMW také dodává motory výrobci exotických automobilů Wiessmann.

Předseda představenstva Saabu Victor Muller uvedl, že by jeho společnost chtěla vyrábět model 9-2,  pro nějž se stal inspirací Saab 92 kapkovitého tvaru z let 1949 až 1956. Model 9-2 byl měl přijít na trh v roce 2014.

Modernizovaný Saab 9-3 bude prvním modelem navrženým Jasonem Castriotou, americkým návrhářem, který se proslavil zhotovením Ferrari P4/5 a Maserati Gran Turismo. Cílem Saabu je prodat 60 000 až 70 000 vozů 9-3 ročně a do roku 2012 prodat celkem 120 000 vozů.

Je třeba ale připomenout, že jednání mezi BMW a Saabem už jednou uvízla na mrtvém bodě kvůli klíčovému problému, o němž se ani nyní nemluví - z čeho bude Saab dodávky od BMW platit.

Výrobce luxusních automobilů Spyker uzavřel dohodu o koupi Saabu od GM v únoru. Oživení modelové řady Saabu je klíčovým bodem Mullerova plánu na obnovu Saabu v hodnotě 1 miliardy dolarů. Muller oznámil, že jeho společnost nyní potřebuje pro financování vývoje investora jímž nemusí být automobilka.

Nezdá se, že by mu s financováním pomohla švédská vláda. Místní švédský správní orgán se naopak snaží od Saabu získat 15,9 milionů dolarů a najal si na to dokonce vládního vymahatele pohledávek. Kraj Vastra Gotaland, kde se nachází hlavní závod Saabu, totiž vyplácel mzdy zaměstnanců v době, kdy byla společnost pod státní správou. Nyní, když Saab převzal Spyker, požaduje místní úřad své peníze zpět. Spyker/Saab doufá, že bude muset zaplatit pouze část tohoto dluhu, neboť byl podepsán během správy, ale představitelé Vastra Gotaland nesouhlasí. Victor Muller s tím prý starosti nemá. Podle něj se jedná o právní spor, který se patřičným způsobem vyřeší. Je pravdou, že jeho skutečné starosti začínají o dvě desetinná místa dál.