name | autoweek.cz

Seat myslí na SUV

Seat myslí na SUV

09.11.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nový nejvyšší šéf automobilky Seat Jürgen Stackmann pro německý tisk poodhalil nejbližší plány španělské značky. Nelze vyloučit, že bude mít mnohem více společného se značkou Škoda, než jen model Toledo, vyráběný v Mladé Boleslavi.

Postavení značky Seat se po dlouhé době konečně začalo zlepšovat. Za první tři čtvrtletí vykázala v Evropě po letech neustálého poklesu růst prodeje o 10 % na 219 121 vozů (vloni to bylo 199 598 kusů), přičemž v září navýšení prodeje činilo už 16 %. Velký podíl na tom mají především nové modely. Dobře se prodává v Mladé Boleslavi vyráběný sedan Toledo (10 828 nově registrovaných kusů, pro porovnání - technicky identické Škody Rapid se za stejné období prodalo 24 349 kusů), výrazně se zvýšil prodej minivozu mii (21 933 kusů, identická Škoda Citigo dosáhla 35 480 kusů), ale především byla velmi dobře přijata nová generace modelu Leon se 63 392 registrovanými vozy. Jedničkou po stránce prodejnosti u značky Seat i nadále zůstává model Ibiza s 85 400 nově registrovanými vozy.

Úspěch modelu Leon, vytvořeného už na nové koncernové modulární platformě MQB, je pro Seat nesmírně důležitý. Měl by být základem pro další růst. Po uvedení třídveřového SC a pětidveřového hatchbacku se ve Frankfurtu představilo i kombi ST, od něhož se očekává další výrazné posílení prodejní bilance tohoto modelu.

"Nechceme tříštit své síly na vývoj tří nebo čtyř velkých modelových řad. Namísto toho se nyní soustředíme především na klíčovou modelovou řadu Leon. Po uvedení kombi ST bude na jaře 2014 následovat sportovní verze Cupra a ve druhé polovině roku také robustněji vyhlížející varianta s pohonem všech kol," uvedl Jürgen Stackmann.

Seat se tedy s modelem Leon ST zařadí k modelům nabízejícím variantu crossover jako například řada Scout u vozů Škoda nebo Cross u Volkswagenu. Seat už podobný vůz i s pohonem všech kol v nabídce má, jde o model Altea Fretrack.

Leckdo by od Seatu mohl očekávat i sportovní vozy - kupé nebo kabriolet. Na to má Stackmann jasnou odpověď: "U značky Seat design vyjadřuje emoce. Předpokládaný prodej Cabria nebo Coupé by ale byl příliš nízký na to, aby se podobný vůz vyplatilo vyrábět. Chceme našim zákazníkům nabízet dynamická auta, ale nehodláme se posouvat mezi prémiové značky. Chceme vyvolávat mladistvý a dynamický dojem, ale nikoliv nepohodlný. Proto mohu Cabrio vyloučit. Uvažujeme ale o dvou či třech jiných konceptech."

Jaké by to měly být koncepty? "Nemyslíme na větší model, ale na malé či kompaktní SUV nebo crossover. To jsou segmenty, které v Evropě získávají nejvíc nových zákazníků a vytvářející prostor pro větší emocionalitu odpovídající duchu naší značky."

Nejpravděpodobnější novou modelovou řadou značky Seat tedy bude malé SUV, které bude vycházet ze studie Volkswagen Taigun, tzn. vznikne na platformě NSF (Small Family) minivozů Volkswagen up! či Seat mii. Tento vůz se určitě bude vyrábět rovněž se značkou Škoda. Vzhledem k vytížení závodu Volkswagenu v Bratislavě, kde se up! a spol. vyrábějí, lze u tohoto modelu očekávat výrobu ve Španělsku, kde jsou naopak volné výrobní kapacity.

O větším SUV se značkou Seat, vycházejícím z Volkswagenu Tiguan resp. Audi Q3, nebylo zatím rozhodnuto. A o ještě větším SUV, nabízejícím až sedm míst, se bývalý prodejní šéf Škody Auto Stackmann nezmínil. Přitom výrobu většího SUV se značkou Škoda česká média směřují právě do Španělska. Pokud by ale neměl svou protiváhu u Seatu, nemělo by to moc smyslu.