name | autoweek.cz

Situace se zamotává

Situace se zamotává

12.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Údajná špionážní aféra u Renaultu plní stránky novin a je oblíbeným tématem televizního zpravodajství. Čím více se ale o ní mluví, tím je vše nejasnější a bizarnější. Podle šéfa Renaultu Patricka Pélaty o žádnou špionáž vůbec nešlo.

Renault se hodlá stát průkopníkem ve výrobě vozidel s elektrickým pohonem. Ve spolupráci se svým aliančním partnerem Nissanem na jejich vývoj vynaloží 4 miliardy eur (5,3 miliardy dolarů). Ještě v roce 2011 mají být představena tři vozidla určená pro evropské trhy - sedan Fluence, dodávka Kangoo a dvoumístné městské vozítko Twizzy. Kromě toho Nissan už začal po celém světě prodávat elektromobil Leaf. Renault chce být prvním masovým producentem aut, který vyrobí více než 200 000 elektromobilů, a to už v letech 2015-2016.

Suspendování a následné vyšetřování tří vysoce postavených osob podílejících se na vývoji vozidel s elektrickým pohonem proto vyvolalo mnoho dohadů. Okamžitě se začalo mluvit a psát o průmyslové špionáži a úniku informací o údajně revolučních akumulátorech a systému dobíjení. Uvažovalo se i o tom, že v ohrožení jsou také technická tajemství týkající se akumulátorů používaných Nissanem.

Spojení s Nissanem zde ale nesedí. Nissan v elektromobilu Leaf používá akumulátory vyvinuté ve spolupráci s japonskou společností NEC. Renault naproti tomu používá akumulátory dodávané korejskou společností LG Chem. Kromě toho Renault zatím jako jediná automobilka pracuje na projektu rychlé výměny celých akumulátorů namísto jejich zdlouhavého dobíjení. V tomto projektu je jeho partnerem kalifornská společnost Better Place bývalého šéfa společnosti SAP AG Shaie Agassiho. Renault s Better Place připravuje zkušební provoz v Dánsku a Izraeli. Do roku 2016 by Renault měl do projektu Better Place dodat 100 000 vozidel s elektrickým pohonem. Stojí za připomenutí, že kromě Renaultu mají ostatní automobilky na tento projekt velmi skeptický názor.

 

Navzdory opatrným prohlášením ze strany vedení Renaultu francouzský ministr průmyslu Eric Besson celý případ označil jako \"ekonomickou válku\": \"Situace je velmi vážná a jen dokládá, jakému riziku jsou naše firmy vystaveny ze strany průmyslové špionáže. Představuje to velké nebezpečí pro francouzský průmysl. Označení průmyslová válka vypadá extrémní, ale v takovémto případě je na místě a musíme opatrně sledovat budoucí vývoj.\"

Jenže po úvodních dramatických informacích o vážnosti situace šéf Renaultu Patrick Pélata prohlásil, že snad unikly jen nějaké informace o nákladech a ekonomickém modelu celého projektu, zatímco technická tajemství nikdy nebyla ohrožena: \" Ani nejmenší kousek technických nebo strategických informací o našem inovativním projektu neunikl. Je to závažné, ale rozhodně ne tak závažné, jako kdyby se jednalo o únik technických informací. Co se týče chemického složení elektrod, struktury akumulátorů, postupů montáže, nabíjení či motoru, jsme si jistí, že je vše v pořádku.\" K tomu navíc dodal: \"V našem plánu letošního představení čtyř vozidel s elektrickým pohonem jsme neztratili ani jediný den.\"

Navíc už krátce po zveřejnění informace o uvolnění tří podezřelých zaměstnanců se vedení Renaultu distancovalo od tvrzení tisku, že se jedná o průmyslovou špionáž: \"O průmyslové špionáži jsme nikdy nemluvili. Víme, že se o ní v souvislosti s tímto případem o špionáži píše, ale toto tvrzení nepochází od Renaultu. Mluvili jsme o vážných dopadech, které byly natolik závažné, že postačovaly k tomu, abychom přistoupili k suspendování tří osob.\"

 

Zprvu se také tvrdilo, že se případem delší dobu zabývá francouzská kontrašpionáž DCRI (Renault je z 15 % stále vlastněn státem a jeho největšími akcionáři jsou i společnosti vlastněné státem). Jenže nyní ministr Besson prohlásil, že Renault jen požádal o zapojení DCRI a vláda o jejím nasazení teprve uvažuje. Nasazení DCRI se uvádělo především ve spojení s úvahami o tom, že za celým případem stojí Číňané. Je známé, že čínská vláda vzhledem k dramatickému zhoršování ovzduší ve velkých městech podporuje vývoj elektrického pohonu automobilů s cílem mít jich do roku 2020 v provozu nejméně milion.

Proto světový tisk Bessonova slova o průmyslové válce vztáhl na Čínu jako pro všechny nejlogičtějšího válečného nepřítele. Ministr proto byl nucen prohlásit: \"V této fázi nemůžeme tvrdit, že v případu byly jakékoliv čínské zájmy.\" Ostatně žádné spojení mezi třemi obviněnými představiteli Renaultu a Číňany se nepodařilo vypátrat.

Mediální obviňování Číny ze špionážní aféry nezůstalo bez odezvy ani v Pekingu. Bessonova reakce se jim tam nezdála dostatečná. Proto mluvčí ministerstva zahraničí Hong Lei prohlásil: \"Veškeré obviňování je nepodložené a nezodpovědné a čínská strana nic takového nemůže akceptovat.\"

 

Nejvýš postaveným z trojice suspendovaných byl vicepresident pro předběžný vývoj Michel Balthazard. Ten vyrostl i vystudoval ve Francii a zaměstnancem Renaultu je od roku 1980. Mj. byl i vedoucím projektu při vývoji současné generace modelu Laguna. Dalším obviněným je jeho asistent Gérard Rochette.

Thibault de Montbrial, právní zástupce třetího z obviněných, bývalého asistenta šéfa vývoje vozidel s elektrickým pohonem Matthieua Tenenbauma, prohlásil: \"Můj klient je líčen jako mezinárodní špion. Přitom jsme dosud neobdrželi žádné písemné obvinění ani vysvětlení ze strany Renaultu o co vlastně jde.\" Podle Thibaulta de Montbrial vzešlo obvinění jeho klienta z anonymního dopisu vinícího jej z přijetí úplatku a porušení pracovní etiky.

Michel Balthazard se v Paříži setkal s vedením Renaultu a poté vydal krátké prohlášení, v němž uvádí: \"Suspendování pro mne bylo šokem. Renault vůči mně vznesl velmi závažná obvinění která naprosto odmítám.\"

Podle Financial Times má Renault k dispozici důkazy ve formě dokladů o pohybu velkých částek na bankovních účtech ve Švýcarsku a Lichtenštejnsku. Peníze údajně pocházely od čínské elektrárenské společnosti. Mluvčí Renaultu Caroline De Gezelleová ale toto tvrzení odmítla komentovat.

 

Čím více se o aféře píše, tím více se zdá, že možná vůbec nešlo o špionáž. Nelze vyloučit, že vše je jen důsledkem vnitřních bojů ve firmě. To naznačují i některá francouzská média, podle nichž stojí za tím vším rozsáhlá interní kritika plánu Carlose Ghosna vsadit vše na vývoj vozidel s elektrickým pohonem. Podle německého Spiegelu aféru odstartovalo ostré odsouzení strategie Renaultu ze strany týmu Michela Balthazarda. Ten údajně tvrdil, že v celém projektu je celá řada neřešených problémů jimiž se nikdo nezabývá. V této souvislosti The truth about car připomíná slova hlavního stratéga Nissanu Francoise Bancona: \"Položili jsme na stůl pět miliard dolarů. Jestliže tato sázka nevyjde, tak je po nás.\"

Zdá se, že Ghosnova \"elektrická\" strategie má řadu odpůrců i v nejvyšším vedení Renaultu. Exemplární suspendování trojice managerů mohlo být proto především varováním. Možná, že neunikly ani tak informace o revolučních technologiích a vynikajících akumulátorech, jako o spíš o tom, že nic takového ve skutečnosti neexistuje.

 

Dodejme ještě, že 31. ledna a 9. února se vedení Renaultu v čele s Carlosem Ghosnem sejde aby projednalo nový strategický plán. Ten má být zveřejněn 10. února spolu s hospodářskými výsledky za rok 2010. Podle Carlose Ghosna, jež je nejvyšším výkonným představitelem Renaultu i Nissanu, bude pod vlivem důsledků hospodářské krize potřeba stanovit si mnohem realističtější cíle. Přehodnocení jeho \"elektrické strategie\" v plánu jednání není.