name | autoweek.cz

Škoda Fabia už jen s tříválci

Škoda Fabia už jen s tříválci

02.03.2017 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ve vozech Škoda Fabia a Škoda Fabia Combi nahrazuje tříválcový motor 1,0 TSI se čtyřmi ventily na válec a odlehčenou konstrukcí dosud používaný čtyřválec o objemu 1,2 l. S úsporným tříválcem má malý vůz značky Škoda vyšší výkon, lepší dynamiku a nižší spotřebu.
Ve vozech Škoda Fabia a Škoda Fabia Combi nahrazuje tříválcový motor 1,0 TSI se čtyřmi ventily na válec dosud používaný čtyřválec o objemu 1,2 litru. Nový motor 1,0 TSI nabízí vyšší výkon i točivý moment. Výkon základní varianty vzrostl z 66 kW (90 k) na 70 kW (95 k) a ve srovnání s motorem 1,2 TSI (66 kW) zůstal nejvyšší točivý moment beze změny na 160 N.m. Výkonnější verze má i nadále 81 kW (110 k), ale vyšší točivý moment 200 N.m (dosud 175 N.m). Díky zvýšení vstřikovacího tlaku až na 25 MPa (250 bar) nabízí nový motor v obou výkonnostních verzích lepší dynamické parametry než dosud používaný čtyřválec 1,2 l při snížení spotřeby až o 6 %.
 
Tříválcový motor 1,0 TSI je díky kompaktní konstrukci a lehké klikové skříni z hliníkové slitiny o 10 kg lehčí než dosud používaný motor 1,2 l. S menším vnitřním třením běží tiše a kultivovaně, mj. také díky vyváženým komponentům klikového mechanismu, pístům z hliníkové slitiny a kovaným ojnicím. Díky inovativnímu řešení vyvážení pohyblivých komponent nebylo nutné použít vyvažovací hřídel. To šetří hmotnost, snižuje vnitřní tření a pomáhá snížit spotřebu paliva i související emise CO2.
 
Nízké spotřebě pomáhá i olejové čerpadlo s plynule regulovatelným výkonem, které dodávaný tlak neustále přizpůsobuje aktuálnímu zatížení motoru. Plnicí tlak turbodmychadla, který dosahuje hodnoty až 1,6 bar (relativní), narůstá velice spontánně, protože je mezichladič stlačeného vzduchu integrován do sacího potrubí. Motor se ochotně vytáčí a vyniká dynamickým jízdním projevem, protože frekvence výfukových pulzů roste u tříválce rychleji než u čtyřválce. Tato výhoda se projevuje již v nízkých otáčkách, což je výhodné zejména v městském provozu.
 
Maximální rychlost u základní verze 66 kW vzrostla o 3 km/h na 185 km/h (Combi ze 185 na 187 km/h) a zrychlení z 0 na 100 km/h se zlepšilo o 0,3 s na 10,6 s (Combi z 11,0 na 10,8 s). Spotřeby naproti tomu klesly ze 4,6 l/100 km (105 g CO2/km) na 4,3 l/100 km (99 g CO2/km).
 
Verze 1,0 TSI o výkonu 81 kW (110 k) zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,5 s (Combi za 9,6 s) a maximální rychlost činí 196 km/h (Combi: 199 km/h). Spotřeba klesla u obou verzí o 0,3 litru na 4,4 l/100 km (101 g CO2/km), u verzí s převodovkou DSG se snížila o 0,1 litru na 4,5 l/100 km (104 g CO2/km).
 
Vozy Škoda Fabia a Fabia Combi s motorem 1,0 TSI se veřejnosti poprvé představí na Mezinárodním autosalonu v Ženevě (7. - 19. března 2017). Na domácí trh přijdou ve výbavových stupních Active, Ambition, Style, jako akční model Trumf a k dispozici bude také varianta Monte Carlo.