name | autoweek.cz

Škoda MissionL - očekávaný koncept

Škoda MissionL - očekávaný koncept

05.09.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda MissionL ukazuje podstatné prvky připravované nové modelové řady označované jako Global Compact Family. Půjde už o šestou modelovou řadu značky a současně o první v ohlášené modelové ofenzívě jejímž cílem je zvýšení prodeje na 1,5 milionu v roce 2018.

Na autosalonu ve Frankfurtu Škoda představí koncept nazvaný tak, jak jsme již před časem uváděli: MissionL. Jeho vzhled je podle informací z automobilky velmi blízký sériové podobě modelu, jenž byl dosud označován jako Global Compact Family.

Na dosud uvolněných fotografií nás zaujaly především ostřeji řezané jasné linie než bylo dosud v designu vozů Škoda obvyklé. Boční profil ukazuje, že nebude problémem tento liftback proměnit v neméně elegantní sedan. Zvýrazněná maska chladiče a profilovaná kapota dodávají vozu luxusnější vzhled. To je zajímavé, protože tento vůz by měl reprezentovat poněkud levnější alternativu k Volkswagenu Polo Sedan (v Rusku) či Volkswagenu Vento (v Indii) a přitom podle obrázků vypadá mnohem zajímavěji.

Tato šestá modelová řada značky Škoda má pro budoucnost značky klíčový význam. Stane se symbolem zahájení již delší čas ohlašované modelové ofenzívy, na jejímž konci by mělo být dosaženo zvýšení objemu prodeje na 1,5 milionu vozů ročně do roku 2018. V rámci této tzv. Růstové strategie 2018 automobilka investuje do rozšiřování modelové nabídky, prodejní sítě a samozřejmě i do výrobních kapacit.

Premiéru nového modelu předseda představenstva společnosti Škoda Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland ohlásil slovy, jimiž potvrdil to, co nám již několikrát řekl dříve: „MissionL odhaluje podobu našeho nového kompaktního modelu. Velmi přesně ukazuje, kudy se bude ubírat cesta naší značky. Jeho světová premiéra ve Frankfurtu dává jasný signál, že Škoda teď jede na plný plyn. V nejbližších dvou až třech letech budeme představovat každých šest měsíců nový vůz.\"

Nový model zaplní mezeru v nabídce, která vznikla ukončením výroby první generace modelu Octavia Tour. Vůz byl velmi pravděpodobně vytvořen na platformě PQ25, tedy stejné jako Volkswagen Polo. Vychází tedy z koncepce Volkswagenu Polo sedan, který se vyrábí jen v Rusku, resp. Volkswagenu Vento, vyráběného jen v Indii. Volkswagen Polo Sedan je dlouhý 4530 mm, což naznačuje, že novinka bude mnohem delší než neúspěšná Fabia Sedan, které byla dlouhá jen 4222 mm, a bude se pohybovat na úrovni už zmíněné Octavie Tour 1. generace (ta měla délku 4507 mm).

Jak už označení Global Compact Family naznačuje, tento kompaktní pětidveřový automobil bude postupně uveden na trhy v Evropě, Rusku a v Číně. V duchu principů internacionalizace ale bude uzpůsoben specifickým požadavkům zákazníků příslušných regionů. Ve Frankfurtu bude vystaven kompaktní liftback. Podle tiskové zprávy se ale v Indii bude vyrábět speciální varianta v podobě kompaktního sedanu. Vzhledem k požadavkům kupujících v Rusku a Číně lze předpokládat, že se sedan objeví i tam. A ač to tisková zpráva neuvádí, je velmi pravděpodobné, že jednou ze slibovaných novinek bude časem i verze s karoserií kombi. A možná nejen to. Připomeňme, že se nám Winfried Vahland před časem zmínil i o tom, že v nabídce Škody chybí model pro nejprodávanější evropský segment, tedy kompaktní hatchback. Je tedy jasné, že označení Family zde neznamená jen rodinné auto, ale také celou rodinu modelů.

Tisková zpráva uvádí, že nový model se začne vyrábět ještě letos v Indii (s karoserií sedan) a od roku 2013 v Číně. Pro Evropu se novinka bude vyrábět v hlavním závodě v Mladé Boleslavi vedle Fabie a Octavie. Tomu se přizpůsobuje navyšování kapacity výrobních linek. Výstavba nové výrobní haly, umožňující navýšení produkční kapacity modelu Octavia, už začala a měla by být dokončena do poloviny roku 2012. Z toho lze usuzovat, že sériovou podobu evropské verze uvidíme v březnu na autosalonu v Ženevě a do prodeje přijde nejdříve na konci prvního pololetí 2012.

Vzhledem k tomu, že se informace z našich indických zdrojů ukazují jako velmi přesné, doplňujeme ještě to, že podle nich se nový model má jmenovat Lauretta (v Indii se Octavia jmenuje Laura) a nikoliv Rapid, jak se dosud předpokládalo.

 

Značka Škoda svou modelovou nabídku rozšíří ještě do konce letošního roku o miniautomobil zatím označovaný jako City Mini. Jedná se o obdobu vozu Volkswagen Up, který se představí na autosalonu ve Frankfurtu a jehož výroba už začala v závodě Volkswagen Slovakia v Bratislavě. První vozy se značkou Škoda by na český trh měly dorazit ještě před koncem letošního roku. I to potvrzuje předpoklad, že na sériovou verzi MissionL si ještě pár měsíců počkáme.

 

Připomeňme si ještě další plánované projekty značky Škoda, jejichž existenci nám před časem naznačil nejvyšší představitel automobilky Winfried Vahland:

- větší SUV než je Yeti - Winfried Vahland jeho příchod vloni v prosinci načasoval slovy: \"Až se Yetiho prodá 100 000 kusů.\" To se stalo letos v červenci...

- kompaktní minivan jako levnější alternativa Volkswagenu Touran - Opět připomeňme Vahlandova slova: \"Mohl by přijít v roce 2015, ale myslím, že to bude mnohem dříve.\"

- malý užitkový automobil

- samozřejmě i nové generace modelů Octavia (její podobu naznačil koncept Vision D, jehož promítnutí do sériové produkce Vahland slibuje na rok 2013) a Fabia

Od poloviny roku 2013 se bude model Yeti vyrábět také v Číně v podobě s rozvorem prodlouženým o 60 mm. Také v Rusku se rozšíří objem produkce, a to díky partnerství koncernu Volkswagen s ruskou automobilkou GAZ. V posledním čtvrtletí roku 2012 začne z linek v závodě GAZ v Nižním Novgorodu sjíždět model Yeti.