name | autoweek.cz

Škoda Octavia - blíží se čas loučení

Škoda Octavia - blíží se čas loučení

05.07.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Odchází významný kus historie značky Škoda - první generace modelu Octavia.

Po 14 letech věrných služeb odchází do důchodu model, který se postaral o proměnu vnímání mladoboleslavské automobilky ve světě. Koncem října sjede z výrobní linky poslední z 1,4 milionů vyrobených vozů tohoto typu, přičemž právě nyní lze objednávat poslední vozy.

Octavia dostala jméno po oblíbeném dvoudveřovém sedanu, jenž se vyráběl od roku 1959 do roku 1964. Varianta Octavia Combi byla ve výrobním programu od roku 1961 až do roku 1971.

Octavia byla prvním automobilem značky Škoda, který zcela vzešel ze spolupráce s Volkswagenem a využíval možností platforem, pohonných jednotek a dalších komponent a modulů nabízených koncernem. Škoda se stala součástí koncernu Volkswagen 16. dubna 1991. Do Mladé Boleslavi dorazila skupina do té doby málo známých techniků a manažerů Volkswagenu, kteří ve spojení se zkušenými českými vývojáři a konstruktéry vytvořili automobil, který se jedinečným způsobem zapsal do historie.

Automobilka Škoda do nové éry vstupovala s Favoritem vytvořeným ještě za dob socialismu. Jeho konstrukci ovlivnila nutnost dělat mnoho kompromisů. Favorit byl posléze už s pomocí Volkswagenu přepracován na Felicii.

První generace modelu Octavia vznikla na základě platformy Volkswagenu Golf 4. generace označované A4 resp. PQ34. Prodávat se začala v roce 1996 po představení na autosalonu v Paříži. V té době nikdo netušil, že by mohla v prodeji vydržet dlouhých 14 let.

O rok později, v září 1997, se ve Frankfurtu představila verze Combi, roku 1999 přišla varianta s pohonem všech kol Octavia Combi 4x4 a o rok později ještě sportovní verze RS. V roce 1998 byl z Octavie odvozen i soutěžní vůz WRC.

První generace Octavie se po příchodu druhé generace v roce 2004 nadále vyráběla pod jménem Octavia Tour. Po dalších šest let plnil tento model roli levnější nabídky ve výrobním programu.

V mnoha zemích si Octavia získala vynikající pověst jako taxi nebo policejní vůz. Byl to skromný, nicméně chytře vymyšlený, dobře vyrobený a spolehlivý automobil prodávaný za přiměřenou cenu. Už dnes je jasné, že ještě mnoho let po ukončení výroby bude na našich silnicách patřit k nejrozšířenějším.