name | autoweek.cz

Škoda Rapid vyjela v Indii

Škoda Rapid vyjela v Indii

09.10.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda v indickém Pune zahájila výrobu zcela nové modelové řady - kompaktního sedanu Škoda Rapid. Vůz vyvinutý podle přání lokálních zákazníků je součástí projektu Global Concept Car, jehož další člen se během roku 2012 objeví i na českém trhu.

Škoda v indickém závodě v Pune zahájila sériovou výrobu nového kompaktního sedanu Rapid, který ještě letos uvede na indický trh. Indická adaptace modelu Rapid zohledňuje představy indických zákazníků a měla by posílit pozici značky Škoda v zemi.

Nový model společně s minivozem Citigo, který se brzy začne prodávat v České republice, startuje velkou modelovou ofenzivu značky Škoda, které je součástí programu Růstové strategie. V jejím rámci chce automobilka do roku 2018 zvýšit celosvětový objem prodeje nejméně na 1,5 milionu vozů ročně.

Rapid představuje zcela novou modelovou řadu dosud interně označovanou jako Global Concept Car resp. Global Compact Family. Její podobu naznačil koncept MissionL, vystavený na autosalonu ve Frankfurtu. Tento koncept měl karoserii liftback, která by se měla objevit u evropské podoby této modelové řady. V této podobě by se měl začít vyrábět v Mladé Boleslavi během prvního pololetí 2012. Škoda Rapid by na trhu v České republice ale i v dalších zemí střední a východní Evropy měla zaujmout pozici, kterou Škoda do konce roku 2010 držela první generací modelu Octavia, prodávanou pod jménem Octavia Tour. Oproti řadě informací v médiích Rapid rozhodně není konkurentem pro laciná auta typu Dacie Logan. Jedná se o model po technické stránce mnohem vyspělejší a nabízející podstatně vyšší úroveň komfortu i bezpečnosti.

Rapid je vozem vyráběným v Indii pro Indii. S délkou 4390 mm, šířkou 1700 mm a výškou 1470 mm zaujímá postavení mezi modely Fabia a Laura (Octavia), takže s ním Škoda vstupuje do největšího segmentu indického trhu.

Indický Rapid je pětimístný sedan se zavazadlovým prostorem o objemu téměř 500 l. „Rapid je auto pro celou rodinu a pro rozmanité použití. Dostatečně kompaktní pro město, dostatečně prostorný pro delší cesty. Všestranný talent, prostě pravá Škoda“, řekl v Pune předseda představenstva společnosti Škoda Prof. Dr. h. c. Winfried Vahland.

Rapid se v Indii nabízí se zážehovým a vznětovým motorem, s přímo řazenou i samočinnou a převodovkou. Zážehový motor 1,6 l má výkon 77 kW. Turbodiesel se vstřikováním Common Rail má rovněž zdvihový objem 1,6 l a výkon 77 kW.

„Indie je prvním trhem, na kterém uvádíme nový model Rapid. To podtrhuje význam této země pro náš podnik“, zdůrazňuje Vahland. „V příštích letech chceme na celém světě podstatně přidat. Za tímto účelem podstatně posílíme naše mimoevropské aktivity. Indický trh přitom hraje centrální roli, neboť Indie patří vedle Číny a Ruska mezi trhy s největším potenciálem. Nový Rapid je pro tyto růstové trhy správným vozem, který přichází ve správný čas. Představuje důležitý krok na cestě k našemu dalšímu růstu v příštích letech.“ Podle odhadu odborníků má Indie do konce desetiletí postoupit mezi pět největších automobilových trhů světa.

Škoda je v Indii aktivní od roku 2001. V letošním roce zde podstatně zvýšila odbyt - do konce září růst činil téměř 50 %. „Chceme nadále růst a v Indii jedeme na plný plyn“, zdůrazňuje Vahland: „S investicemi do výroby, do prodejní a servisní sítě a samozřejmě do nových produktů. Nový Rapid má pro to výjimečný význam.“

Závod společnosti Volkswagen v Čakanu v Pune byl otevřen v roce 2009. Je zde lisovna, karosárna i lakovna. Po zavedení druhé směny, v souvislosti s náběhem modelu Rapid, zde bude dosažena roční výrobní kapacita 110 000 vozů. Nový Rapid je po modelu Fabia druhým vozem značky Škoda, který se zde vyrábí. Škoda kromě toho v Indii vyrábí v závodě v Aurangabádu modely Superb, Laura (tj. Octavia) a Yeti. Z hlediska koncernové strategie je zajímavé, že Škoda Rapid představuje přímého konkurenta pro sedan Volkswagen Vento, jehož výroba začala v Pune v roce 2010. Vento je indické označení pro Polo Sedan. S tím jej spojuje i stejný technický základ v podobě platformy PQ25 a shodné pohonné jednotky.

Podle indického tisku by základní cena vozu Škoda Rapid měla být okolo 8 lakhů, tedy 800 000 rupií, což odpovídá asi 300 000 Kč.

O přípravách výroby tohoto vozu v Indii jsme psali zde a zde.