name | autoweek.cz

Škoda úspěšně odstartovala Růstovou strategii

Škoda úspěšně odstartovala Růstovou strategii

11.01.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Škoda i v roce 2011 pokračovala ve svém růstovém kurzu a opět dosáhla prodejního rekordu. Setkání vedoucích představitelů společnosti Škoda Auto se proto mohlo nést v radostné a uvolněné atmosféře, ač vedení automobilky krátce před tím přiletělo z autosalonu v Dillí.

Celosvětový prodej značky Škoda v roce 2011 vzrostl o 15,3 % na novou rekordní hodnotu 879 200 vozů. Počet dodávek zákazníkům tak v roce 2011 vzrostl o plných 116 600 vozů - ze 762 600 automobilů. Zatímco světový trh v roce 2011 vzrostl o 5,1 % na necelých 62 milionů vozů, zlepšila se Škoda nadprůměrně o 15,3 %. Proto vzrostl i podíl české značky na světovém trhu na 1,4 % (v roce 2010 to bylo necelých 1,3 %).
Zvýšil se počet dodávek ve všech regionech a modelových řadách a bylo dosaženo vyšších tržních podílů ve všech odbytových regionech . Prodej značky Škoda vzrostl zejména v Číně, Indii a v Rusku. Na mnoha dalších evropských i mimoevropských trzích dosáhla největší česká automobilka nových ročních rekordů.

Rekordní rok 2011
„Rok 2011 byl pro nás velmi úspěšným. Byl to první rok, v němž jsme začali realizovat naši Růstovou strategii 2018 s novými modely a s novým týmem,“ shrnul uplynulý rok předseda představenstva společnosti Škoda Prof. Dr. h. c. Winfried Vahland a pokračoval: \"Poprvé jsme dokázali překonat hranici 800 000 vyrobených automobilů. Dodávky 879 200 vozů na celém světě znamenaly zvýšení o 15,3 %. Naposledy jsme takovéhoto meziročního navýšení dosáhli v roce 1997 a v absolutním měřítku to byl největší nárůst v historii naší automobilky. Dokládá to, že nejsme závislí jen na některých vybraných trzích, ale jsme úspěšní celosvětově. Naši ofenzivu jsme zahájili úspěšně a jsme na dobré cestě splnit náš strategický cíl vyrobit v roce 2018 1,5 milionu vozů.\"
\"Byli jsme schopni navýšit i objem investic a investovat obrovské sumy. Věřím, že i v roce 2012 budeme schopni investovat ještě více než v roce 2011 navzdory tomu, že prognózy trhu nejsou dobré. Budeme investovat jak do našich domácích kapacit, tak do mezinárodních trhů,\" řekl nám s neskrývanou hrdostí Winfried Vahland.
\"Základním prvkem naší Růstové strategie je modelová ofenziva, kterou jsme úspěšně zahájili modelem Citigo. Uvedli jsme jej na český trh v listopadu 2011 a na jaře 2012 bychom chtěli představit pětidveřovou verzi modelu Citigo ve světové premiéře na autosalonu v Ženevě. Tento automobil zapadá do produktové palety značky Škoda. V Indii jsme nedávno představili model Rapid. Ve druhé polovině roku 2012 představíme evropskou verzi tohoto kompaktního modelu. Tím jsme položili základní kameny pro naši šestou a sedmou modelovou řadu,\" připomenul nejvyšší představitel automobilky.
\"Velmi prozíravé bylo rozhodnutí sázet na trhy jako jsou Rusko, Čína a Indie,\" zdůraznil Vahland. Indický trh se vyvíjel pozitivně. Značka Škoda zde v roce 2011 zvýšila svůj odbyt o 49,9 % a prodala více než 30 000 vozů. \"V letošním roce očekáváme, že se dynamika růstu na indickém trhu nezpomalí,\" dodal Vahland.
Také v Číně byly prodejní výsledky značky Škoda nadále na vzestupu. Za rok 2011 vzrostl objem prodeje o 21,9 % na 220 100 vozů. Rovněž v Rusku bylo dosaženo nového rekordu. Se 74 100 vozy zde bylo prodáno o plných 62,5 % více vozů než v roce 2010 (tehdy to bylo 45 600 vozů).
Ve střední a východní Evropě vzrostl počet dodávek zákazníkům o 18,9 % na 231 600 vozů (v roce 2010 to bylo 194 800 aut) a v asijsko-pacifickém regionu na 256 100 vozů (v roce 2010 to bylo 203 300 vozů, nárůst tedy byl +26,0 %).
\"Na trzích západní Evropy jsme navzdory ne úplně dobrému ekonomickému vývoji dokázali prodat o 10 % více automobilů než v předchozím období. Musíme ale také jasně říci, že centrem naší pozornosti zůstává český trh,\" shrnul Vahland.

Základna v České republice
O posilování postavení značky Škoda v České republice prof. Vahland řekl: \"V České republice vyrábíme naše automobily ve třech výrobních závodech ve Vrchlabí, Kvasinách a Mladé Boleslavi. Také zde, v Mladé Boleslavi, máme centrum našeho vývoje. Tam máme téměř 2000 inženýrů a designérů, kteří čím dál více působí i mezinárodně. Je velmi pravděpodobné, že počet designérů a inženýrům bude i nadále růst. V České republice budeme rovněž v roce 2012 ještě více investovat do našich výrobních kapacit. Významné investice jsou spojeny s výrobou dvouspojkové převodovky DSG pro celý koncern ve Vrchlabí a pokud to bude ještě možné, tak tuto výrobu budeme ještě rozšiřovat. Také chceme, aby se kapacita produkce Octavií v Mladé Boleslavi zvýšila z 800 na 1200 kusů denně. Tím posílíme význam Mladé Boleslavi v kontextu evropského automobilového průmyslu. V Mladé Boleslavi budeme vedle Octavie a Fabie vyrábět ještě třetí modelovou řadu. Také jsme rozšířili distribuční centrum dílů v Kosmonosech a zahájili výstavbu tzv. Lean Center, střediska v němž bychom chtěli podporovat \"štíhlé\" procesy v rámci celého našeho koncernu. Pracujeme také na zvýšení výrobní kapacity modelu Yeti v Kvasinách. Zatím jsme tam byli schopni vyrobit 70 000 vozů ročně, ale přejeme si, abychom byli schopni dosáhnout navýšení na 100 000 vozů Yeti ročně. Také chceme posílit prodejní organizaci v České republice. Tato prodejní organizace pod vedením Petra Pečenky se během roku 2012 přestěhuje do Prahy, aby byla ještě silněji zastoupena na domácím trhu a byla tak blíž našim českým partnerům. Rovněž jsme zakoupili nové vybavení pro realizaci nárazových zkoušek. Také chceme vyvíjet motory MPI pro celý koncern Volkswagen. Zakoupili jsme proto také několik dynamometrů a dále stavíme podél řeky v Mladé Boleslavi v Česaně.
Klíčem k našemu úspěchu je také silný tým lidí, který jsme meziročně rozšířili o 1600 lidí. Kdybychom do tohoto počtu zahrnuli i agenturní zaměstnance, tak by tento počet překročil hranici 2000 pracovníků. Myslím, že je to skvělý signál pro celý pracovní trh a české hospodářství.\"

Výhled na rok 2012
\"Navzdory různým chmurným prognózám zůstáváme opatrnými optimisty. První vyhlídky letošního roku naznačují střídmý hospodářský růst. Myslím si, že jsme dobře využili situaci a etablovali se na silných trzích. Velmi pozitivní je, že jsme navzdory všem nepříznivým prognózám dosahovali rychlejšího růstu než trhy,“ uzavřel prof. Vahland svůj projev.
Na autosalonu v Ženevě se představí pětidveřová podoba modelu Citigo, do níž Škoda vkládá velké naděje. Dokonce větší, než do třídveřové, ač i její přijetí na českém trhu za první dva měsíce překonalo očekávání.
V létě začne v Mladé Boleslavi výroba evropské verze kompaktního modelu zatím označovaného jako A-entry. Evropský vůz této řady nebude mít karoserii sedan jako indický Rapid, ale bude to \"typická Škoda\", jinými slovy liftback. Na dotaz po dalších karosářských variantách je zatím jednoduchá odpověď: \"Zvažujeme i další typy karoserie\".
Vůz bude o trochu větší než indický Rapid, takže se rozměrově i cenově zařadí mezi modely Fabia a Octavia. Bude mít design velmi blízký studii MissionL, představeného ve Frankfurtu. Od indického modelu Rapid se bude lišit nejen rozměry a designem, ale i po technické stránce -  indický Rapid je jen minimálně upraveným indickým Volkswagenem Vento, tedy Polo sedan. Prof. Vahland sice mluví o \"evropské verzi modelu Rapid\", ale představitelé automobilky jméno Rapid u tohoto vozu odmítají potvrdit.
Pravděpodobně na autosalonu v Paříži se představí podoba nová generace Škody Octavia. Do prodeje tento klíčový model značky přijde až v roce 2013. Nová Octavia vznikne s využitím nové modulární platformy MQB (Modularer Querbaukasten), poskytující konstrukčním týmům více volnosti i po stránce rozměrů. Nová Octavia díky tomu bude prostornější a bude mít i poněkud větší vnější rozměry, takže se ještě více odliší od nového kompaktního modelu. Design nové Octavie je v podstatě známý ze studie Škoda VisionB, představené před rokem v Ženevě.
Představitelé Škody tentokrát byli skoupější po stránce náznaků týkajících se dalších připravovaných modelů než při našem setkání před rokem. Technický šéf Eckhart Scholz ale jednoznačně opět potvrdil, že se nové modely budou objevovat jen v těch segmentech, v nichž je předpoklad prodeje velkého množství a tím i dosažení ziskovosti. Nemůžeme proto očekávat sportovní vůz, ale jistý je příchod většího SUV než je Yeti.
Loňské oživení prodeje mnohými už odepisovaného modelu Roomster poskytuje i oporu pro snahu techniků udržet tento koncept vozu v nabídce a připravit jeho novou podobu. Marketingový šéf Jürgen Stackmann dokonce navíc naznačil, že současný Roomster by letos mohl dostat akční verzi ve stylu Fabie Monte Carlo. Ta se ukázala jako mimořádně úspěšná, protože její prodej 15 000 kusů mnohonásobně překročil původní plány a i pro letošní rok velký zájem o ní přetrvává.
O dalších plánech Škody hodně naznačí už autosalon v Ženevě. Z různých náznaků lze očekávat překvapení v podobě nové studie podobně blízké budoucí realitě jako ty loňské VisionD a MissionL.
Pokračovat bude i expanze v zahraničí. V ruském závodě v Nižním Novgorodu bude Volkswagen Group Rus společně s ruským partnerem vyrábět také vůz Škoda Yeti. Montáž z dovezených sad už začala v listopadu 2011. V Číně se dosud vyráběly modely Octavia, Fabia a Superb, v roce 2013 přibude i model Yeti a výhledově i kompaktní Rapid.
Investicemi v Rusku, Číně a Indii si Škoda vytváří podmínky pro další růst v budoucích letech.

Dodávky vozů Škoda zákazníkům v roce 2011 v porovnání s rokem 2010:
Octavia      372 900    +16,9 %
Fabia         266 800    +16,5 %
Superb       116 700    +18,1 %
Yeti             70 300    +33,7 %
Roomster     36 000    +11,4 %
Rapid/Indie    1 700    -
Citigo/ČR          509    -