name | autoweek.cz

Škoda uvažuje o prodeji v USA

Škoda uvažuje o prodeji v USA

09.06.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nový Kodiaq by mohl být vhodný pro vstup značky Škoda na americký trh. Předpremiéru mělo toto sedmimístné SUV jako koncept VisionS v březnu v Ženevě. Sériovou uvidíme na autosalonu v Paříži. V Mladé Boleslavi se nyní rozhoduje, zda dostane přednost rozšíření prodeje do USA nebo do Íránu.
Podle informací Automotive News Europe Škoda Auto zvažuje možnost prodeje nového modelu Kodiaq ve Spojených státech, kde byla její mateřská společnost Volkswagen postižena skandálem s emisemi NOx a čelí řadě problémů.
 
Mluvčí Škody řekl, že česká značka prověřuje potenciál trhů, na nichž dosud nepůsobí. „Patří mezi ně Severní Amerika,“ uvedl mluvčí. Dosud ale nebylo přijato žádné rozhodnutí.
 
Dosud všichni nejvyšší představitelé značky Škoda vstup na Severoamerický trh striktně vylučovali, protože žádný model neodpovídal požadavkům amerických zákazníků a investice do budování prodejní sítě by byla neúnosná. To se ale změnilo s příchodem Bernharda Maiera, který tuto možnost v několika rozhovorech pro média zcela nevylučoval, i když současně potvrzoval i zájem značky o vstup na nově se otevírající vysoce perspektivní trh v Íránu.
 
Škoda si ale už u Amerického patentového úřadu zaregistrovala několik obchodních značek kvůli ochraně názvů Superb, Octavia a Yeti.
 
Škoda během 25 let, kdy je ve vlastnictví skupiny VW, vzkvétá. Její vozy, které těží z techniky vyvinuté v rámci skupiny VW, sklízejí chválu za vysokou kvalitu a funkčnost. Vozy Škoda se dobře prodávají na tak odlišných trzích jako je Čína a Německo, avšak ekonomický propad na dříve klíčovém trhu v Rusku značku vede ke hledání nových trhů.
 
„V minulosti jsme se zaměřovali na evropský trh a cesta k růstu byla v Číně. Nyní debatujeme o dalším kroku značky. Nelze srovnávat náš vstup do Číny, na rozvíjející se trh typický obrovským růstem objemu prodeje, se vstupem na zavedený a nasycený americký trh. Jsou to naprosto odlišné obchodní případy,“ uvedl mluvčí. V Číně začala Škoda vozy prodávat v roce 2007.
 
Na případný úspěch Škody v USA jsou různé názory. Ferdinand Dudenhoeffer, ředitel Střediska pro automobilový výzkum při univerzitě v Duisburg-Essenu, uvedl, že skupina VW by měla svou hlavní značku Volkswagen z USA stáhnout, neboť je pošpiněna emisním skandálem, a nahradit ji Škodou. „Škoda by mohla být nejlevnějším řešením“ problémů skupiny VW v Americe, sdělil pro německé obchodní noviny Handelsblatt.
 
Nicméně, Frank Schwope, analytik z NordLB, vyjadřuje pochybnosti. Škoda ve své současné modelové řadě postrádá vozy, které jsou v USA oblíbené, jako jsou pickupy a velká SUV. Americký trh je nasycen a prodej automobilů bude v následujících letech pravděpodobně klesat.
 
Světový prodej Škody se v prvním čtvrtletí zvýšil o 4,3 % na 276 600 vozidel. Provozní zisk se zvýšil o 30 % na 315 milionů eur, zatímco její marže vzrostla ze 7,6 % na 9,3 %, což byl lepší výsledek než hlavní značky Volkswagen lepší než prémiové značky Audi.
 
Škoda se v následujících několika letech chystá na produktovou ofenzívu. Příští rok v Evropě uvede na trh svůj první velké SUV, sedmimístný automobil nesoucí jméno Kodiaq, podle medvěda, jenž žije na ostrově u pobřeží Aljašky. Následovat budou další vozy SUV.
 
Výpad na americký trh by pro Škodu nebyl první. Koncem 50. let zkoušela do Severní Ameriky vyvážet svůj roadster Felicia a sedan Octavia.