name | autoweek.cz

Software pro podvádění při měření emisí je prý od Audi

Software pro podvádění při měření emisí je prý od Audi

20.04.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Německé noviny Handelsblatt přinesly zprávu, že software, s jehož pomocí je možné podvádět při měření emisí, bylo původně vyvinuto v roce 1999 u Audi. Tehdy ale nebylo použito. Vedení Volkswagenu místo řešení aféry Dieselgate raději bojuje o své milionové prémie.
O největším výrobci automobilů v Evropě, koncernu Volkswagen, do něhož patří i česká automobilka Škoda, vyšlo v září 2015 najevo, že své vznětové motory vybavoval softwarem, který umožňoval podvádět při měření emisí. Tímto nelegálním systémem bylo vybaveno okolo 11 milionů vozidel značek Volkswagen, Audi, Seat a Škoda.
 
Podle zjištění Handelsblattu byl tento systém původně vyvinut v roce 1999 v automobilce Audi, ale nebyl tehdy použit v sériové výrobě. Až o šest let později, když technici Volkswagenu nebyli schopni splnit požadavky vedení na splnění severoamerických emisních standardů, začali do motorů instalovat toto u Audi vyvinuté software.
 
Volkswagen dosud nepodal k celé aféře žádné vysvětlení, pouze suspendoval řadu techniků, kteří stáli v čele vývoje značky Volkswagen v době, kdy se podvádějící software začalo používat.
 
Vyšetřovatelé, kteří prověřují více než 1500 laptopů zabavených v ústředí koncernu ve Wolfsburgu, zjistili, že prověřování dat komplikuje rozsáhlé používání kódovaných výrazů v komunikaci, například označení „akustický software“ pro technologii používanou při kontrole emisí v běžném provozu. Případem se údajně zabývá 450 specialistů.
 
Vysvětlení ze strany Volkswagenu i náprava stávajícího stavu trvá mnohem déle, než vedení koncernu slibovalo. Čas pro Volkswagen ale rychle utíká a blíží se definitivní termíny, do kdy má přikročit k patřičným opatřením. Především v USA má Volkswagen nůž na krku, protože předchozí dva slíbené termíny, do kdy měl zveřejnit, co podnikne se 600 000 vozidly s dotčenými motory, nedokázal splnit.
 
Podle zákulisních informací předpokládané jednoduché úpravy softwaru nepřinesly takové výsledky, které by uspokojily kontrolní orgány, tj. německý úřad KBA, aniž by se to neprojevilo na významném zvýšení spotřeby pohonných hmot. Zatím byly schváleny jen úpravy motorů 2,0 TDI u vozů Audi A4, A5 a Q5 a Seat Exeo. Úpravy pro Volkswagen Passat 2,0 TDI byly odmítnuty jako nedostačující.
 
V Německu roste nespokojenost s tím, že Volkswagen neplní sliby, které v prosinci dal předseda dozorčí rady Hans Dieter Poetsch. Za skandální se označuje skutečnost, že se Poetsch a další vrcholní manažeři koncernu věnují především boji o zachování svých mnohamilionových odměn (v eurech). Vedoucí manažeři jsou ochotni připustit jejich krácení maximálně o 30 %. To rozčílilo odbory, protože představenstvo připravuje úsporná opatření, která postihnou všechny zaměstnance. Šéf odborů Bernd Osterloh proto označil chování vedení koncernu za nemorální.
 
Odhadované náklady na likvidaci celého problému vzrostly z původně připravených 6,7 miliardy eur na nejméně 40 miliard eur.