name | autoweek.cz

Spor Volkswagenu s dodavateli se vyostřuje

Spor Volkswagenu s dodavateli se vyostřuje

22.08.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen byl v důsledku bezprecedentního zastavení dodávek od dvou dodavatelů nucen omezit výrobu v šesti německých továrnách a zastavit produkci klíčových modelů Golf a Passat. Spor chtějí obě strany řešit u soudu, přičemž VW si chce s pomocí soudu vynutit dodávky důležitých dílů.
Volkswagen Group musí od pondělka omezit výrobu v šesti svých německých továrnách. V důsledku toho byla přerušena produkce modelů Golf a Passat! Výroba nejprodávanějšího evropského auta Volkswagenu Golf je od soboty zastavena na celý týden jak v hlavním závodě ve Wolfsburgu, tak i ve Cvikově. Produkce modelu Passat a Passat Variant byla v závodě v Emdenu přerušena už ve čtvrtek. V důsledku toho byla omezena výroba také v závodech v Braunschweigu, Salzgitteru a Kasselu, které pro výrobu uvedených modelů vyrábějí konstrukční celky. Omezení výroby se dotýká více než 20 000 zaměstnanců Volkswagenu. Produkce modelů Tiguan a Touran, které se rovněž vyrábějí ve Wolfsburgu, nebyla nijak dotčena.
 
Podle mluvčího Volkswagenu jednání s dodavateli komponent sedadel a převodovek probíhalo v pátek pozdě do noci a bude pokračovat tento týden.
 
Výrobce potahů sedadel Car Trim a dodavatel odlitků pro výrobu převodovek ES Automobilguss, oba patřící do skupiny Prevent Group, přerušili dodávky poté, co je Volkswagen odmítl odškodnit po ukončení smlouvy. Volkswagen u firmy Car Trim zrušil objednávku v hodnotě 500 milionů eur, která byla naplánována na počátek roku 2017. Dodavatel od automobilky požaduje náhradu ve výši 58 milionů eur za už vynaložené investice do realizace této už nasmlouvané objednávky. Obě firmy, působící v Sasku, patří do společnosti Prevent DEV se sídlem ve Wolfsburgu, která je ovšem součástí koncernu ASA Prevent Group z Bosny a Hercegoviny.
 
Na žádost Volkswagenu německý soud dodavatelským firmám nařídil obnovit dodávky. Obě společnosti se ale odvolaly a další projednávání sporu je naplánováno až na 31. srpen. VW mezitím požádal soud v Braunschweigu, aby dodavatele pokutoval a umožnil automobilce vstup do jejich továren k naložení potřebných dílů. Soud bude o tomto požadavku rozhodovat v průběhu tohoto týdne.
 
Problémy s hrazením nákladů aféry Dieselgate vedly Volkswagen Group k rozhodnutí snížit výrobní náklady o 1 miliardu eur ročně. Představitel firmy Car Trim uvedl, že se Volkswagen snaží přenášet své problémy na své dodavatele a zneužívá při tom své dominantní postavení na trhu. Podle obou firem Volkswagen s nimi ukončil smlouvy bez předchozího upozornění a jakéhokoliv vysvětlení.
 
Šéf odborů Volkswagenu (a člen dozorčí rady) Bernd Osterloh označil chování dodavatelských firem jako „nezodpovědné a asociální“. Dolnosaský premiér Stephan Weil (SPD, rovněž člen dozorčí rady Volkswagenu) v Hannoveru prohlásil, že v případě, pokud by jednání selhala, pak budou muset být proti dodavatelů ES Automobilguss a Car Trim ze Saska přijata donucovací opatření. Weil dodal, že může jen apelovat na urychlené vyřešení rozporů prostřednictvím jednání spolu s okamžitým obnovením dodávek, aby se minimalizovaly škody. Jeho stranický kolega a taktéž člen dozorčí rady Volkswagenu, dolnosaský ministr hospodářství Olaf Lies se zapojil do sporu s tím, že se obrátí na svého stranického kolegu v Sasku Martina Duliga aby pomohl spory vyřešit v zájmu zaměstnanců Volkswagenu.
 
Již tak značné škody se zvyšují s každým dalším dnem. Analytici odhadují, že týdenní zastavení produkce Volkswagen přijde nejméně na 100 milionů eur.