name | autoweek.cz

Stále nevysvětlený zázrak

Stále nevysvětlený zázrak

01.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Před časem vyvolal velký rozruch v médiích výkon experimentálního elektromobilu firmy DBM Energy, který údajně na jedno dobití svých LMP akumultorů absolvoval jízdu z Mnichova do Berlína. Tento takzvaný Zázrak z Berlína ale vyvolává otazníky.

Před časem jsme psali o rekordní jízdě elektromobilu připraveného společností DBM Energy. Ta přestavěla Audi A2 na pohon elektromotorem. Vůz byl vybaven lithio-metal-polymerovými akumulátory Kolibri AlphaPolymer Technology s kapacitou 115 kWh při hmotnosti 300 kg (u běžných elektromobilů se kapacita jejich lithio-ionových akumulátorů pohybuje kolem 14 až 16 kWh při hmotnosti 200 až 250 kg).

Zakladatel společnosti DBM Energy Mirko Hannemann s tímto vozem bez dobíjení akumulátorů absolvoval cestu z Mnichova do Berlína dlouhou 600 km. Přitom jel ve velkém chladu a v noci, takže musel po celou cestu svítit. To znamenalo další zátěž pro akumulátory. Přesto prý akumulátory v cíli cesty vykazovaly stále ještě zbývající kapacitu 18 %. To je výkon, o němž se jiným vozidlům s elektrickým pohonem ani nesní, protože za ideálních provozních podmínek ujedou 130 až 150 km.

Hannemannova jízda firmě vynesla příslib dotace od spolkového ministra průmyslu Rainera Brüderleho ve výši 275 000 eur. To sice není málo, ale na druhou stranu za akumulátory, které by mohly způsobit revoluci, to není ani moc (Německo hodlá na rozvoj elektromobility v nejbližších letech vynaložit 4,5 miliardy eur).

Nevídaný výkon vozu, připraveného neznámou firmou, ale samozřejmě vyvolal i mnoho pochybností. Zvláště když se ukázalo, že notář, který měl být zárukou regulérnosti během jízdy, účast na akci na poslední chvíli odřekl. Vůz neustále sledoval autobus s novináři, nicméně posléze se ukázalo, že se mu Hannemann během jízdy opakovaně na 20 až 30 minut ztrácel z dohledu. Vicepresident německého autoklubu ADAC specializovaný na techniku Thomas Burkhardt proto firmu DBM Energy vyzval k absolvování testu se zcela nezávislým měřením odborníky ADAC. ADAC má navíc k dispozici i vybavení na zkoušku s opakovaným nabitím a vybitím akumulátorů pro prověření jejich odolnosti. Záhadná firma DBM Energy ale odmítá s kýmkoliv komunikovat, takže nejistota nad slavným výkonem jejího vozidla roste. Na rostoucí pochybnosti německého tisku zareagovala originálně - své nepříliš sdělné internetové stránky nahradila přáním do nového roku.