name | autoweek.cz

Superauto se superkondenzátory

Superauto se superkondenzátory

21.11.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Lamborghini Aventador LP 700-4 dostalo systém start/stop využívající superkondenzátory a k tomu přidává deaktivaci válců.

 

Lamborghini u modelu Aventador LP 700-4 nabízí něco, co se od superautomobilu moc neočekává -možnost šetřit palivo. Vůz, který zrychlí z klidu na 100 km/h za 2,9 s a dosahuje největší rychlosti 350 km/h, musí také myslet na emise CO2. Automobilka si klade za cíl do roku 2015 snížit spotřebu svých vozů o 35 %.

Lamborghini proto nový model vybavilo systémem pro úsporu paliva, jenž zahrnuje samočinný systém start/stop a systém deaktivace válců.

Při svém představení na loňském ženevském autosalonu Aventador, jenž měl nahradit úctyhodný Murcielago, způsobil rozruch. Lamborghini pro něj použilo motor V12 6,5 l o impozantním výkonu 515 kW (700 k). Nyní tento model přichází s inovacemi umožňujícími šetřit palivo.

U vozu tohoto typu je použití systému stop-start, vypínajícího činnost motoru při zastavení, velmi neobvyklé. Pro tak obrovitý motor navíc není jeho technické řešení nikterak snadné. Automobilka Lamborghini proto spojila své síly se společností Continental Engineering Services. Ta zvolila originální řešení od společnosti Maxwell Technologies. Ta pro spuštění motoru využívá šestici superkondenzátorů DIMAC. To umožnilo zmenšit rozměry celého systému a především dosáhnout snížení hmotnosti v porovnání se systémy používajícími akumulátory.

Dalším nový prvkem je systém deaktivace válců (CDS). Tento systém umožňuje při rychlostech nižších než 135 km/h uzavření ventilů u poloviny válců. Tím se především pro pohyb ve městech jeho dvanáctiválec změní v šestiválec. Dvanáctiválec je totiž skvělý na závodní trati, avšak ve městě se jízda s ním stává méně příjemnou a spotřebuje mnoho paliva. Ihned po stisknutí pedálu akcelerátoru systém opět aktivuje všech 12 válců.