name | autoweek.cz

SUV z Turína pro Alfu a Jeep

SUV z Turína pro Alfu a Jeep

01.02.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

To, co už se delší dobu předpokládalo, nyní potvrdil nejvyšší šéf Fiatu a Chrysleru Sergio Marchionne: od roku 2012 bude Fiat v turínském závodě Mirafiori vyrábět SUV, které se bude prodávat pod značkami Alfa Romeo a Jeep.

Fiat S. p. A. a Chrysler Group budou ve společném podniku vyrábět ročně 280 000 kompaktních SUV. Produkce začne už ve druhé polovině roku 2012. Fiat do přestavby továrny Mirafiori v Turíně investuje 1,3 miliardy eur.

Továrna Mirafiori byla otevřena v roce 1939. Vloni zde 5400 dělníků vyrobilo 120 000 aut, zatímco v roce 2006 to bylo ještě 217 400 vozů. Marchionne nedávno dosáhl dohody s odboráři z Mirafiori o restrukturalizaci výroby. V současné době se zde vyrábějí vozy Fiat Idea, Lancia Musa a Alfa Romeo MiTo. Produkce nástupců malých minivanů se odtud přestěhuje do Srbska. O dalším osudu modelu MiTo po jeho plánovaném doběhu v roce 2014 nebylo zatím rozhodnuto. MiTo se představilo v roce 2008 a vyrábí se jej kolem 60 000 kusů ročně.

Více než polovina z budoucí produkce z Mirafiori bude od roku 2013 směřovat do Severní Ameriky, protože nový Jeep se nebude jinde vyrábět. Předpokládá se, že 150 000 vyrobených vozů ponese značku Jeep a 100 000 až 130 000 nových SUV by mělo být pro Alfu Romeo. Jde o předběžné odhady, které se budou upřesňovat podle reakce zákazníků.

Novinka v nabídce Jeepu nahradí modelovou řadu Compass/Patriot. Alfa Romeo ve své 101 let dlouhé historii dosud SUV nikdy nevyráběla. V roce 2003 sice předvedla koncept kompaktního SUV Kamal, ale ten se nikdy nedočkal realizace. Nový vůz by měl mít stejné rozměry jako Kamal, ale bude vypadat moderněji a odvážněji. Tvary nového vozu už byly předvedeny vybrané veřejnosti na zákaznických klinikách a podle představitelů Fiatu byly údajně přijaty velmi příznivě. Alfa Romeo SUV by se měla postavit tvrdé konkurenci vozů jako jsou Audi Q5, BMW X3 či Mercedes-Benz GLK.

Nové SUV vzniká na bázi společné platformy Fiatu a Chrysleru Compact Wide Architecture.  Tato o 30 mm rozšířená verze vychází z platformy Fiatu vyvinuté pro kompaktní modely a označované jako Compact Architecture. Do vývoje obou platforem Fiat a Chrysler od roku 2009 investovaly více než miliardu eur. Platforma pro zvýšení tuhosti a snížení hmotnosti používá z 84 % vysokopevnostní oceli. Koncepce s motorem napříč umožňuje použití pohonu předních nebo všech čtyř kol. Jako první využila základní podobu Compact Architecture Alfa Romeo Giulietta, která se představila vloni. Rozšířená verze Compact Wide Architecture se poprvé objeví na podzim 2011 u nástupce vozu Dodge Caliber.

Na stejném základě se má v USA do roku 2014 představit celkem sedm nových modelů značek Chrysler, Dodge a Jeep, mj. nástupce vozu Chrysler PT Cruiser. Během čtyř let má být s použitím této platformy vyráběno více než milion vozů ročně - 300 000 v Evropě a 700 000 v USA.

Fiat nedávno představil první společný projekt s Chryslerem - minivan Freemont vytvořený na bázi Dodge Journey. Alfa Romeo by měla mít brzy ještě další SUV společné s Jeepem, tentokrát velké a vytvořené na nové platformě Grand Cherokee.