name | autoweek.cz

Tesla má problémy

Tesla má problémy

19.08.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Nedlouho po nehodě vozu Tesla jedoucího v režimu autonomního řízení ve Spojených státech, při níž přišel o život řidič, došlo k další nehodě v autonomním režimu Autopilot, tentokrát v Číně, naštěstí bez újmy na zdraví řidiče. Nyní při prezentaci Modelu S ve Francii jeden z vozů shořel!
Tesla Motors spolupracuje s francouzskými orgány na vyšetřování příčin požáru vozu Tesla Model S 90 D, který začal hořet při předváděcí jízdě mezi Biarritzem a Bayonne na atlantickém pobřeží Francie. K požáru došlo během předváděcích jízd organizovaných společností Tesla Motors.
 
Posádka (řidič a dva cestující) bez problémů z vozu vystoupili a nebyli nikterak zraněni. Přitom podle jejich svědectví bylo auto během jediné minuty zcela zachváceno plameny a během pěti minut bylo zcela zničeno.
 
Tesla Motors už měla problém s požárem Modelu S v roce 2013 v USA, když kovový předmět prorazil ochranu lithio-ionových akumulátorů. Tesla proto tehdy zesílila ochranu akumulátorů. K dalšímu požáru vozu Tesla Model S došlo rovněž v Norsku koncem roku 2015.
 
Zajímavé je, že zatím nebyl hlášen požár jiných ve velkém prodávaných elektromobilů, jako jsou Nissan Leaf, Renault Zoe, Mitsubishi i-MiEV (a jeho francouzských sourozenců Citroën C-Zéro a Peugeot iOn) nebo BMW i3.
 
Kromě požárů čelí Tesla Motors i problémům se systémem autonomního řízení Autopilot. Po nehodě vozu Model S na Floridě, při níž přišel o život řidič, došlo k podobné situaci v Číně. Zatímco v USA systém autonomního řízení nezaregistroval na nájezdu na dálnici nákladní vozidlo s vysokým návěsem, v Číně na dálnici nedaleko Pekingu nezaznamenal vozidlo stojící na krajnici. V obou případech řidiči ponechali vůz pohybovat se plně autonomně. Přitom Tesla upozorňuje, že systém Autopilot je jen asistenčním systémem a i při jeho použití musí řidič kontrolovat pohyb vozu. Ostatně také dopravní předpisy v USA i v Číně zcela jednoznačně vyžadují, aby řidič měl za jízdy neustále ruce na volantu.
 
Problémem ovšem je, že prodejce v Číně tento systém zákazníkům prezentuje jako plně autonomní. Po nehodě proto Tesla v Číně přestala pro popis systému používat slovní spojení zidong jiashi, což v překladu odpovídá spojení autonomní řízení.