name | autoweek.cz

Tesla Motors vydělala vstupem na burzu

Tesla Motors vydělala vstupem na burzu

06.07.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Den před dlouho očekávaným vstupem společnosti Tesla Motors na burzovní trh automobilka navýšila podíl veřejně obchodovatelných akcií v první veřejné nabídce téměř o 20 %. Nakonec její vstup na burzu přinesl nečekaný úspěch.

Zvýšení počtu akcií naznačilo, že prvotní zájem na začátku obchodování byl větší, než se očekávalo. Při přípravě na první veřejnou nabídku akcií se proto společnost Tesla Motors rozhodla zvýšit počet nabízených akcií z původních 11,1 milionu na 13,3 milionu. Akcie se obchodují na newyorské burze v NASDAQ pod symbolem TSLA.

Naposledy byly akcie automobilky na newyorské burze nabídnuty v roce 1956, kdy se začaly veřejně obchodovat akcie společnosti Ford Motor. Ty se v současné době prodávají za 10,43 dolarů za akcii. Od té doby žádná jiná americká automobilka nevstoupila na burzovní trh s veřejnou nabídkou akcií. Uplynulo 54 let a firma propagující výrobu elektrických automobilů Tesla Motors se vydala po stopách Fordu a vstoupila na burzu.

Výrobce elektrického Roadsteru za 109 000 dolarů, který si koupili Brad Pitt a George Clooney, potřebuje investice na zahájení výroby akumulátorem poháněného sedanu Model S a vývoje modelové řady dobíjecích modelů. Mezi její investory kromě hollywoodských celebrit patří také automobilky Daimler a Toyota. Společnost rovněž získala půjčku 465 milionů dolarů od Amerického ministerstva energetiky na rozšíření a prodej elektrických automobilů a komponent. Podmínkou pro získání půjčky bylo, že si její zakladatel Elon Musk a další nejvyšší představitelé Tesly ponechají nejméně 65 % akcií společnosti.

Tesla Motors byla přesvědčená o tom, že první akcie se budou prodávat v rozmezí 14-16 dolarů za akcii. Při takové ceně by společnost svou první veřejnou nabídkou získala 200 milionů dolarů. Nakonec prodala 13,3 milionů akcií za nečekaně vysokou cenu - 17 dolarů za akcii. Tesla tak vydělala téměř 226 milionů dolarů.

Hodnota kmenového kapitálu Tesly vzrostla o 41 %, což je druhé největší zlepšení první veřejné nabídce akcií v USA v tomto roce. Zdroje získané prodejem akcií pomohou automobilce vyřešit ztráty v době, kdy připravuje uvedení Modelu S na trh v roce 2012. Finanční obtíže Tesly tím však zdaleka nekončí. Tesla uvádí, že zdroje získané z prodeje akcií použije k rozšíření prodejní sítě a pokrytí režijních nákladů.

První veřejná nabídka akcií Tesla Motors vynesla jejímu řediteli Elonu Muskovi nejméně 15 milionů dolarů. Tím se mu vrátila část peněz, které investoval do vybudování společnosti a dalších projektů. Musk osobně prodal 908 958 akcií Tesly po 17 dolarech za akcii. Musk (39 let), jenž kdysi vydělal 300 milionů dolarů na prodeji společností PayPal Inc. a Zip2, v únoru uvedl, že na hotovosti má jen 650 000 dolarů a musí si půjčovat od přátel na nákladný rozvod se svou manželkou. Hodnota jeho zbývajícího podílu v Tesle vyskočila na 654,5 milionů dolarů na základě uzavírací ceny 23,89 dolarů po prvním dnu obchodování. Celková hodnota Tesla Motors tak dosáhla 2,2 miliardy dolarů.

Až potud je tedy vše skvělé. Jenže analytici varují, že jde o obrovskou bublinu. Vždyť Tesla Motors dosud prodala méně než 1100 vozů, které pro ni vyvinul Lotus a vyrobily jej specializované firmy. Za sedm let existence Tesla Motors vyprodukovala ztrátu přes 300 milionů dolarů. Jen těžko si lze představit, že takováto firma může dlouhodobě existovat a být zisková jako nezávislá mimo velké automobilky. Tesla zatím jen slibuje, že do roku 2012 sama začne vyrábět sedan Model S. Jenže nejprve musí dokázat, že jde skutečně o životaschopný projekt, že je schopná dokončit jeho technický vývoj a připravit výrobu na potřebné úrovni.

Tesla Motors zatím není automobilkou a nedisponuje ničím, čím její konkurenti. Nemá žádné experty na trh, nemá ani zkušené konstruktéry, chybějí jí kontakty se subdodavatel ani nedisponuje potřebným zázemím pro prodej a servis většího množství aut. Tesla Motors doposud není ničím jiným, než soukromým projektem Elona Muska, jenž se postupně rozhádal a rozešel se všemi svými partnery, s nimiž Teslu Motors zakládal.

Tesla Motors se zatím jen prezentovala elektrifikovaným Lotusem Elise, konceptem sedanu Model S a počítačovým obrázkem naznačujícím, že ze stejné platformy jako Model S vytvoří celou škálu modelů včetně kabrioletu, crossoveru a dokonce i dodávky. Nikde ani náznak analýzy toho, jak se dá při plánované výrobě 20 000 aut ročně v ceně uváděné na hranici 50 000 dolarů za kus dosáhnout zisku.

Zdá se, že to jediné, na co investoři sázejí, je investice 50 milionů dolarů od Toyoty. Toyota dodává Tesle Motors zdání schopností analyzovat trh, schopností kvalitní výroby i schopností nakupovat potřebné díly za rozumnou cenu. Jenže Toyota počítá s tím, že z investovaných 50 milionů přijde 42 milionů do záchrany její jinak nepotřebné továrny NUMMI v kalifornském Fremontu. O spolupráci na projektu Tesla Model S u Toyoty nepadlo ani slovo. Oficiálně Toyota chce s Teslou ještě letos postavit prototyp elektrického automobilu na bázi některého svého současného modelu s využitím systému lithio-ionových akumulátorů s dobíjením od Tesly. Použitím technologie od Tesly by Toyota mohla snížit náklady na výrobu svých budoucích elektrických automobilů. Tak si to alespoň představují představitelé automobilky. O společné výrobě se vůbec nemluví. Nezapomínejme, že 50 milionů dolarů je pro Toyotu zanedbatelná částka, jejíž vynaložení stojí za to být na blízku, kdyby to přece jen vyšlo.