name | autoweek.cz

Test finalistů ankety AutoBest 2013

Test finalistů ankety AutoBest 2013

27.11.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V Bělehradě, jeho okolí a především v nádherném zkušebním areálu NAVAK proběhlo společné testování pěti finalistů ankety AutoBest, hledající automobil, který je možné pro běžnou rodinu doporučit jako tu nejlepší možnou volbu.

Organizace AutoBest původně vznikla s cílem hledat nejvhodnější nové rodinné auto pro průměrného zákazníka v zemích s rozvíjejícími se trhy střední a východní Evropy. Od roku 2000, kdy byla založena, se mnohé změnilo. Na jednu stranu se situace na trzích, dosud označovaných jako rozvíjející se, stále více přibližuje standardům běžným v západní Evropě a spolu s tím rostou i požadavky kupujících nových aut. Současně se ale pod vlivem ekonomické krize stala myšlenka ankety hledající automobil, který bude představovat Best buy car stává stále aktuálnější i pro trhy západní Evropy.

V organizaci AutoBest je zastoupeno 15 zemí představujících dohromady potenciální trh s více než 300 miliony obyvatel. Porota vybírá z nových rodinných automobilů přicházejících na trh se základní cenou nepřesahující hranici 17 000 eur. K rozhodování o vítězi mezi pěti finalisty se používá transparentní hlasovací systém s matricí 13 kritérií posuzujících tu nejlepší nabídku pro průměrného zákazníka z mnoha ohledů včetně ekonomických.

Pro vzájemné posouzení jednotlivých vozů se konají testovací jízdy s pěti vozy, které byly porotou zvoleny jako finalisté. Nejedná se ovšem o srovnávací test, mj. i proto, že jednotlivé vozy se řadí do různých kategorií. Detailní poznání všech vozů je pro členy jury velmi důležité, a proto je samozřejmostí, že se společného testu vždy účastní všichni.

Pro posouzení chování vozů v běžných provozních podmínkách jízdy probíhaly v ulicích Bělehradu, kde je dokonce i zatáčkovitá trasa využívaná pro závody do vrchu, po dálnici a na běžných srbských silnicích s průjezdy několika obcemi. Poté byly vozy prověřovány na zkušebním areálu NAVAK. Zde proběhl test jízdy po nekvalitní cestě s nezpevněným, místy šotolinovým povrchem i na kvalitním asfaltu, a to jak na dlouhé rovince, tak v sériích různých typů zatáček.

Kromě jízdních vlastností a dynamiky bylo možné prověřit i chování vozu při intenzivním brzdění a jeho spotřebu při jízdě ustálenou rychlostí. V průběhu testu bylo samozřejmě dostatek času k ověření prostornosti interiéru,praktičnosti vozu a mnoho dalších detailů důležitých z hlediska běžného uživatele. Jak už ale bylo řečeno, nejednalo se o srovnávací test, takže výsledkem testování není spousta naměřených hodnot, ale dokonalý základ pro rozhodování každého z porotců.

Letošní pětice finalistů je zajímavou ukázkou nejen různých segmentů, ale i pěti zcela odlišných filosofií. Škoda Rapid je liftback od základu koncipovaný tak, aby využíval nejmodernější technologie, v maximální možné míře plnil náročné požadavky zákazníků z nejrůznějších zemí, a přitom šlo o relativně levně vyrobitelný automobil.

Peugeot u klasického sedanu 301 zvolil zcela opačný postup, když za základ použil jeden ze svých nejmodernějších modelů 208. Na ten byla instalována větší karoserie a vůz byl upraven tak, aby se maximálně zlevnila jeho výroba a současně byl co nejvíce robustní.

Minivan Dacia Lodgy představuje úplný extrém - automobil od počátku koncipovaný tak, aby jeho výroba byla co nejlevnější (vyrábí se v Maroku), ale současně zúročující zkušeností získaných s předchozími modely značky ve snaze poskytnout zákazníkům nejen co největší užitné vlastnosti, ale i jistotu při jízdě.

Ford B-MAX a Fiat 500L představují reprezentanty moderních špičkových technologií využívající osvědčené komponenty z jiných modelů a usilující o zlevnění výroby jejím přenesením do nových továren na východě Evropy - rumunské Craiovy (Ford) a srbského Kragujevace (Fiat). Jedná se o víceúčelové vozy na pomezí hatchbacků a minivanů.

Testovací jízdy poskytly velmi zajímavé srovnání pětice vozů s mnoha překvapujícími zjištěními. Na kvalitních silnicích se jako nejlépe ovladatelná, nejjistější v zatáčkách ale i nejhospodárnější ukazuje Škoda Rapid. Peugeot 301 je o poznání komfortnější, aniž by to bylo na úkor jistoty v průjezdu zatáčkami. Ford B-MAX těží z vynikajícího základu z Fiesty a navzdory vyšší výšce je velmi jistý v zatáčkách. Také subjektivní posouzení spotřeby je u Fordu blízké Rapidu. Fiat 500L se při rychlém nájezdu do zatáčky více sune na přední kola ale jedná se o pohodlné nezáludné auto. Dacia Lodgy se v zatáčkách  naklání více než ostatní, ale zdaleka nejde o přehnanou reakci uvádějící řidiče do problémů. Při nižší rychlosti jede Lodgy úsporně, ale nad 110 km/h už jeho spotřeba rychle roste.

Jízda na nekvalitní cestě přinesla podstatně odlišné hodnocení. Škoda Rapid na měkčím podkladu nemá problémy, ale poměrně často využívá zásahů ESP. Mnohem jistějším dojmem na nezpevněném povrchu působí Ford B-MAX i Fiat 500L. Zejména záběrové schopnosti Fordu na měkkém podkladu jsou velmi působivé, zatímco Fiat poskytuje vyšší míru komfortu. Naopak zklamáním bylo nejisté ovládání Peugeotu 301 na nerovném povrchu a jeho relativně špatné záběrové vlastnosti na šotolině. Velmi příjemným překvapením naopak bylo velmi suverénní chování Dacie Lodgy, jejíž robustní podvozek je pro jízdu po nekvalitních cestách skutečně výtečně uzpůsoben.

Co se týče statického porovnání pětice finalistů, Škoda Rapid poskytuje nejlepší kombinaci pohodlí a kvality. Vynikající je obrovský a přitom skvěle využitelný zavazadlový prostor. Peugeot 301 je po stránce kvality a komfortu na stejné úrovni, ale ztrácí ve dvou zásadních bodech - z hlediska bezpečnosti je neodpustitelná absence hlavových opěrek na zadních sedadlech (nedostatečně je nahrazují jen vyvýšená opěradla u krajních sedadel) a využitelnost obrovského zavazadlového prostoru do jisté míry omezuje poměrně malý vstupní otvor s vysokou nakládací hranou. Peugeot na zadních sedadlech poskytuje mnohem více místa vyšším osobám než Rapid.

Dacia Lodgy v interiéru na první pohled nezapře snahu šetřit kde se dá, tedy především na kvalitě povrchových materiálů či sedadlech. Na druhou stranu ale Lodgy poskytuje přemíru místa i na zadních sedadlech a je zdaleka nejlepší z hlediska objemu i využitelnosti zavazadlového prostoru.

Fiat 500L vysokou stavbou umožňuje snadný nástup a poskytuje dostatek místa i na zadních sedadlech. Zavazadlový prostor je sice poměrně malý, ale dobře přístupný a využitelný. Ford B-MAX nabízí špičkovou kvalitu interiéru a díky koncepci bez středového sloupku i snadný nástup na zadní sedadla. Jedná se ale přece jen o menší vůz, což se projevuje i na velikosti zavazadlového prostoru.

Máme tedy k posouzení pětici výborných aut, mezi nimiž je těžké předem určit jasného favorita. Každý z těchto vozů má své silné i trochu slabší stránky. K tomu nyní ještě budeme muset připojit hodnocení dalších kritérií především týkající se nákladů na pořízení a provoz.

Výsledky hlasování poroty AutoBest budou oznámeny do 15. prosince 2012. Více na www.autobest.org.