name | autoweek.cz

Toyota před GM a VW

Toyota před GM a VW

16.01.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Globální prodej General Motors a Volkswagenu v roce 2012 zaostal za celoročním očekávaným prodejem Toyoty. Toyota se tedy nejspíš opět vrací na místo největšího výrobce automobilů na světě.

Koncern General Motors ohlásil nejlepší meziroční výsledek globálního prodeje od roku 2007. Nicméně ani to nestačí, aby se mu podařilo předstihnout předpokládaných 9,7 milionu dodaných vozů společností Toyota za rok 2012 a jen těsně tím překonává Volkswagen Group. Prodej GM v roce 2012 vzrostl o 2,9 % na více než 9,2 milionu vozů.

Volkswagen ohlásil 9,07 milionu dodaných vozů. To znamená, že Toyota nejspíše opět je největším prodejcem automobilů poté, co v roce 2011 utrpěla ztráty v důsledku přírodních katastrof v Asii, které poznamenaly její schopnost vyrábět automobily.

"Toyota se po překonání krize v roce 2011 odrazila k velkému výkonu a vrátila se na scénu silnější než automobilové odvětví očekávalo," řekl Jeff Schuster, senior vícepresident pro prognózy v LMC Automotive v Michiganu.

Na rozdíl od roku 2008, kdy Toyota poprvé předstihla GM, americká automobilka nesměřuje k bankrotu. Namísto toho je na vzestupu a od roku 2009, kdy prošla reorganizací po bankrotu, zaznamenala 11 ziskových čtvrtletí za sebou.

Historicky největší prodeje GM dosáhlo v roce 2007, kdy počet dodávek byl 9,37 milionů vozů. Nejvyšší výkonný představitel GM Dan Akerson nyní na detroitském autosalonu uvedl: "Jak jsem řekl touto dobu před rokem, nechtěl jsem se nezbytně stát č. 1 v objemu prodeje, ale chtěl jsem se stát jedničkou pokud jde o zisk. Na to se soustřeďujeme."

Těsný konečný výsledek naznačuje budoucí těsný souboj, neboť všechny tři automobilky se nasměrovaly na budoucí růst. Dosud žádná automobilka za rok nikdy neprodala 10 milionů vozů, ale jak Volkswagen, tak Toyota předpovídají, že tohoto cíle v nadcházejících letech dosáhnou. Akerson minulý týden řekl, že poté, co jeho společnost předvede nové výrobky, "se nás konkurenti budou obávat tak, jako já se obávám určitých konkurentů".

Nejprodávanější značkou GM je tradičně Chevrolet. Chevrolet v roce 2012 dodal po celém světě 4,95 milionu vozů.

General Motors si udržovalo titul největší automobilky světa po dobu 77 let než ji o tuto pozici v roce 2008 připravila Toyota. Korunu největšího prodejce si GM opět přivlastnilo v roce 2011, když přírodní katastrofy v Asii srazily Toyotu ale i zásluhou nových malých automobilů jako je Chevrolet Cruze.

Nové výrobky GM, včetně přestavěného pickupu Silverado, by automobilce podle Akersona letos měly zajistit "solidní" podíl na trhu v USA.Jenže ten byl v roce 2012 nejnižší za 88 let. Podíl automobilky na americkém trhu v roce 2012 totiž klesl na 17,9 %, což je nejnižší úroveň od roku 1924, kdy automobilku poprvé po celý rok vedl Alfred P. Sloan.

Volkswagen navzdory problémům v Evropě loňský rok uzavřel s pozitivními výsledky. Proti roku 2011 zvýšil prodej o plných 11,2 % a překonal hranici 9 milionů dodaných vozů. Pro Volkswagen je nejdůležitější v jeho dlouhodobém růstu prodej v Číně. Na tomto pro VW strategicky hlavím trhu vloni dodal o 550 000 vozů více než v roce 2011, což bohatě vyrovnalo meziroční pokles o 10 000 vozů v Evropě. Volkswagen v Číně dodal celkem 2,81 milionu vozů, takže mu na tamním trhu jen těsně uniklo prvenství, které uhájilo GM se 2,84 milionu prodaných aut. Co je ale mnohem důležitější - všechna auta dodaná v Číně všemi značkami koncernu Volkswagen (Volkswagen, Audi, Škoda a nově i Seat) jsou vysoce zisková (byť jsou vyráběna společnými podniky FAW-VW a SAIC-VW), zatímco polovinu dodávek GM (1,45 milionu vozů) představují vozy nízkonákladové čínské automobilky Wuling a jen 1,39 milionu aut pochází ze společných podniků SAIC-GM a FAW-GM.

Toyota zatím oficiální data za rok 2012 neuvedla, ale na základě listopadových výsledků se odhaduje, že dodala nejméně 9,7 milionu vozidel.

Dodávky koncernu GM podle regionů v roce 2012

region

2012

2011

rozdíl

Severní Amerika

3 128 576

2 925 256

+3,2 %

Evropa

1 607 176

1 750 599

-8,7 %

Jižní Amerika

1 046 594

1 066 402

-1,9 %

International Operations

3 615 931

3 281 245

+10,1 %

celkem

9 288 277

9 023 502

+2,9 %

Pozn.: Evropa je vč. Ruska, Int. operations zahrnuje Asii, Pacifik, Afriku a Střední východ

Dodávky koncernu Volkswagen podle regionů v roce 2012

region

2012

2011

rozdíl

Severní Amerika

841 500

666 800

+26,2 %

Jižní Amerika

1 010 000

930 000

+8,2 %

Asie-Pacifik

3 170 000

2 570 000

+23,3 %

Evropa

3 670 000

3 680 000

-0,3 %

celkem

9 070 000

8 160 000

+11,2 %

Dodávky jednotlivých značek koncernu Volkswagen v roce 2012

značka

2012

2011

rozdíl

Volkswagen

5 740 000

5 090 000

+12,7 %

Audi

1 460 000

1 300 000

+11,7 %

Škoda

939 000

879 000

+6,8 %

Volkswagen NF

550 400

528 900

+4,1 %

Seat

321 000

350 000

-8,3 %

Porsche

59 500

-

-

Pozn.: Porsche je součástí VW od srpna 2012