name | autoweek.cz

Toyota se snaží čelit krizi se ctí

Toyota se snaží čelit krizi se ctí

02.02.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Toyota Motor musí čelit velkému problému. Nedlouho poté, co vystřídala koncern General Motors na místě největšího výrobce aut na světě, utrpěla vloni nemalé finanční ztráty. K těm se nyní přidaly technické potíže několika milionů jejích vozů.

U vozů Toyota se vyskytl problém s nevracejícím se resp. pomalu se vracejícím pedálem akcelerátoru. V důsledku toho může dojít k samovolné akceleraci vozu, což je zvláště problematické u vozů se samočinnou převodovkou. Kritickou situaci by měl řidič zvládnout pomocí brzd, jenže vše záleží na jeho připravenosti. V Evropě tento problém není tak vážný, i když také evropské vozy Toyoty a Lexusu jsou postiženy stejnou závadou. Zatímco v USA jsou takřka všechna auta vybavena samočinnou převodovkou, vůz s přímým řazením obvykle zastavuje s vyšlápnutou spojkou.

Toyota se k nastalým problémům staví s maximální korektností. Proto se snaží být v kontaktu se zákazníky a především je o všem informovat o všem. V USA jim proto zaslala dopis s vysvětlením situace.

 

Největší komplikací Toyoty je rozsah celého problému. V rámci svolávací akce musí jen v USA s pomocí nově vyrobených dílů opravit pedál plynu u 2,3 milionu vozů osmi modelů, což nelze stihnout dříve, než za 90 dní. V Evropě by mělo být prověřeno a případně opraveno okolo dvou milionů vozů. Poslední odhady mluví o tom, že po celém světě se svolávací akce bude týkat 5,4 až 7,7 milionu vozů.

Toyota je nyní postavena před skutečnost, že se po silnicích celého světa pohybuje několik milionů vozů představujících potenciální riziko. Tyto vozy nelze opravit hned. Navíc se musí opravit i statisíce vozů už vyrobených ale ještě neprodaných, což znamená na několik týdnů ve velké míře omezit prodej.

 

Pro Toyotu to zdaleka není první velká svolávací akce, i když dosud je tou největší. Už v letech 2005-2006 muselo být opraveno řízení u více než milionu vozů. Tehdy Toyota čelila několika žalobám, protože nezareagovala dostatečně rychle. Tentokrát jí snad nelze vytknout rychlost, ale problémem je, že zprvu nezareagovala úplně přesně, respektive nedokázala zjistit všechny příčiny problémů. Zpočátku se totiž příčina hledala ve špatné poloze koberečku a nikoliv v samotné konstrukci pedálu.

Jenže ohlížení zpět přece jen může způsobit problémy. Už v letech 2002-2003 se u vozů Toyota vyskytl podobný problém. Tehdy se vyskytlo asi 2000 reklamací a případem se zabývala organizace dohlížející na bezpečnost provozu na amerických dálnicích NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). Ta konstatovala, že se nejedná o trend a tudíž nemá důvod zavést proti automobilce jakékoliv řízení. V roce 2007 se problémy s pedálem plynu objevily u modelu Tundra. Toyota ani NHTSA na ně ale včas nereagovaly. Poté od roku 2008 přišly signály z evropských servisů, že problémy s pedálem plynu má poměrně velké množství vozů Aygo a Yaris. Toyota problém průběžně řešila opravami v servisech.

 

Celou aféru nakonec odstartovala až tragická nehoda, při níž 28. srpna v Kalifornii vůz Lexus ES350 narazil do stojícího SUV. Při nehodě přišel o život policejní důstojník a tři další osoby. V důsledku této nehody Toyota nejprve ohlásila úpravy upevnění koberečku na podlaze aby se nemohl dostat do kontaktu s pedálem a nemohl omezovat jeho pohyb. Teprve další analýza ukázala, že problém je daleko vážnější.

Toyota proto bude muset nyní čelit prošetření 2057 nehod, ke kterým došlo od roku 1999 a u nichž je podezření, že byly způsobeny poruchou plynového pedálu. Při těchto nehodách přišlo o život 18 lidí a 304 bylo zraněno.

 

Případ náhlého zrychlení ale není problémem jen Toyoty, i když její vozy v posledním roce postihuje častěji než jiné. Podobné případy byly v USA zaznamenány i u vozů společností Chrysler, GM, Honda a Nissan.

 

V souvislosti s událostmi posledních týdnů se objevují úvahy, zda Toyota nerostla příliš agresivně, protože nedokáže udržet pod kontrolou kvalitu veškeré své produkce a nevěnuje už takovou pozornost detailům jako dříve.

Problémem Toyoty se stalo to, co jí dopomohlo dostat se na vrchol kvality. Ve velké míře používá stejné komponenty od téhož dodavatele pro všechny modely vyráběné po celém světě. Jiné automobilky ve snaze donutit dodavatele snižovat ceny využívají různé dodavatele. Pokud se vyskytne problém u Toyoty, poskytne plošně takřka všechny modely. V případě modulu pedálů je dodavatelem společnost CTS, pouze v Japonsku vyráběné Toyoty používají moduly firmy Denso. CTS bylo několikrát oceněno jako jeden z nejlepších dodavatelů, což firmě dopomohlo i k dodávkám například pro Chrysler a jiné automobilky.

 

Přes všechnu snahu řešit problém s maximální otevřeností je jasné, že Toyotu minimálně v USA čekají velké potíže. Ukazuje to případ Audi, které v 80. letech čelilo podobným problémům s pedálem plynu a trvalo takřka dvě desetiletí, než se podařilo napravit tehdy poškozenou pověst. Podobně tomu bylo i při aféře se sérií tragických nehod vozů Ford Explorer na pneumatikách Firestone. Ještě několik let bude každá nehoda vozu Toyota dávána do souvislosti s tímto problémem, ač s ním nebude mít nic společného.

Dalším problémem Toyoty bude výrazný pokles ceny ojetých vozů, což způsobí pokles zůstatkové ceny při opětovném prodeji. To byl dosud jeden ze silných argumentů Toyoty na který zákazníci slyšeli. Toyota přitom řadu let těžila s nadprůměrné spolehlivosti a trvanlivosti svých vozů.

 

Nemůže být pochyb o tom, že pověst Toyoty celou aférou těžce utrpěla. Vždyť Toyota byla dlouhodobě vysoce hodnocena svými zákazníky a převyšovala konkurenci ve statistikách spolehlivosti svých modelů. Je také jasné, že tak rozsáhlá svolávací akce bude Toyotu stát astronomickou sumu peněz. Až následující měsíce ale ukáží, jak dalece se Toyotě podařilo nastalou situaci zvládnout a jaký skuteční dopad bude mít na její prodej.