name | autoweek.cz

TPCA bude pokračovat s miniauty pro PSA a Toyotu

TPCA bude pokračovat s miniauty pro PSA a Toyotu

21.09.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Generální ředitel PSA Peugeot Citroen Philippe Varin prohlásil, že prohlubování spolupráce s GM neohrozí českou automobilku TPCA, kde se vyrábějí auta ve spolupráci s Toyotou. V TPCA výroba od roku 2009 klesá, pokles pokračuje i letos.

Výroba v automobilce TPCA v Kolíně už řadu měsíců klesá. Po skvělých prodejních výsledcích na počátku evropské krize nastala stagnace a posléze i pokles. Výrobní kapacita továrny Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) v Kolíně je více než 300 tisíc vozů ročně. V roce 2012 ale zde bylo vyrobeno jen 215 000 vozů, zatímco v rekordním roce 2009to bylo 332 489 aut. Přes pokles výroby byla produkce v TPCA i v loňském roce zisková. V letošním roce došlo k dalšímu poklesu - za osm měsíců se v Kolíně vyrobilo jen 129 482 vozů, zatímco v roce 2012 to bylo 151 358 aut.

Trojice vozů Citroen C1, Peugeot 107 a Toyota Aygo přes několik modernizací a uvádění nejrůznějších akčních modelů nezadržitelně stárne. V rostoucí konkurenci, zejména po nástupu minivozů koncernu Volkswagen vyráběných v Bratislavě, tj. Volkswagenu up!, Škody Citigo a Seatu mii, už vozy představené v roce 2005 přestávají stačit především po stránce využití nejmodernějších komunikačních systémů.

V Kolíně už delší dobu čekají na uvedení nové generace těchto modelů. Podle dostupných informací je jejich základ už připraven u Toyoty, protože japonská automobilka je zde hybatelem vývoje. Prodejní krize v Evropě (Aygo, C1 a 107 se až na minimální výjimky prodávají jenom v Evropě) a problémy Toyoty po živelných katastrofách vše zpomalily, protože bylo potřeba řešit důležitější věci. Na druhé straně se PSA v posledních měsících dostalo do vážných finančních potíží.

Poté, co se akcionářem PSA stal koncern General Motors, se zdálo, že by celý společný projekt mohl skončit podobně, jako jsou k ukončení tlačeny jiné společné projekty PSA, především dosud velmi úspěšné partnerství při výrobě motorů s BMW. Pro Toyotu samotnou je výrobní kapacita v Kolíně příliš velká a při dalším poklesu produkce by se produkce stala nehospodárnou.

Uklidnění do Kolína by mělo přinést nejnovější prohlášení generálního ředitele PSA Peugeot Citroen Philippeho Varina, že výroba minivozů s Toyotou zde bude i nadále pokračovat. Varin popřel úvahy o tom, že by toto partnerství skončilo vzhledem ke spolupráci s General Motors. Varin podle agentury Reuters uvedl, že i další generace těchto vozů se budou opět společně vyvíjet a vyrábět v TPCA v Kolíně. Nová generace by se ale mohla představit snad už v příštím roce.

Varinovo prohlášení je v těchto dnech o to významnější, že se objevují zprávy o možném kapitálovém propojení PSA Peugeot Citroen i s čínskou automobilkou Dongfeng. Vzhledem k partnerství s GM je v tomto případě pravděpodobné vytvoření společného podniku.