name | autoweek.cz

TPCA přes pokles výroby úspěšná

TPCA přes pokles výroby úspěšná

23.03.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Společnost Toyota Peugeot Citroën Automobile Czech oznámila neauditované hospodářské výsledky za rok 2010. Nižší obrat i tržby ve srovnání s rokem 2009 byly způsobeny poklesem výroby. Důležité bylo i seznámení s výhledem pro nejbližší budoucnost.

Na opakované dotazy týkající se nové generace malého vozu, které stále častěji přicházejí i z řad zaměstnanců, president společnosti TPCA Satoši Tačihara naznačil, že zatím se přípravy jen další modernizace současného výrobního programu. Stávající model je stále velmi úspěšný a byl projektován s tím, že bude mít dlouhý život. Oba partneři projektu ale bedlivě sledují konkurenci a neustále pracují na vývoji nových aut, takže budou včas odpovídajícím způsobem reagovat. Satoši Točihara přitom v reakci na pochyby o budoucnosti továrny zdůraznil: \"Obě společnosti investovaly velké množství peněz do výstavby našeho závodu, do výchovy jeho zaměstnanců a budování naší dobré pověsti. Dokážete si snad představit, že by to vše mělo po ukončení výroby první generace mělo skončit?\"

Samozřejmě nemohly chybět ani dotazy na možnost ohrožení výroby vlivem výpadku dodávek z Japonska. Satoši Točihara k tomu řekl, že v současné době nemá evropská produkce Toyoty žádné problémy: \"Situaci v Japonsku ale bedlivě sledujeme. Pokud by výpadky některých dodávek měly trvat déle, museli bychom situaci řešit.\"

Opakované odložení spuštění výroby v japonských továrnách Toyoty (a Hondy) samozřejmě vede i k úvahám nad možností využít k uspokojení poptávky po nových vozech dodávkami z Evropy. Na úvahy o teoretické možnosti dodávat model Aygo z Kolína do Japonska nám Satoši Točihara řekl: \"Už dříve byly vozy Aygo do Japonska individuálně dováženy, takže s jejich dodávkami do Japonska by nebyl problém. Ten by ale byl s tím, že servisní síť v Japonsku v současné době nemá pro tyto vozy náhradní díly. Teoreticky by ale dodávky modelu Aygo do Japonska byly možné.\"

Výkonný vicepresident TPCA Bernard Million-Rousseau informoval, že by se v nejbližší době měla v TPCA opět zvýšit produkce: \"V reakci na rostoucí poptávku po našich vozech připravujeme od dubna opětovné zvýšení rychlosti na výrobní lince, což bude znamenat i příchod nových lidí.\"

 

Automobilka TPCA Toyota Peugeot Citroën v loňském roce vyrobila celkem 295 712 vozů Toyota Aygo, Peugeot 107 a Citroën C1. V květnu 2010 sjel z linky jubilejní vůz s pořadovým číslem 1 500 000. Od zahájení výroby v únoru 2005 až do konce loňského roku TPCA vyrobila celkem 1 658 437 automobilů. Během srpna 2010 skončila výroba verzí se vznětovým motorem.

Malé městské vozy se nejlépe prodávaly ve Francii (25 %), Itálii (16 %), Velké Británii (15 %), Nizozemsku (15 %) a Německu (10 %). V rámci segmentu malých vozů vozy vyráběné v TPCA zvýšily podíl na evropském trhu na 21 %. Pokračoval tak úspěch vozů na klíčových západoevropských trzích.

\"V roce 2010 jsme byli nuceni flexibilně reagovat na výkyvy v poptávce. Ještě na začátku roku jsme vyráběli více vozů než rok před tím, ale ve druhé polovině roku se poptávka snížila. Poptávku v letech 2008 a 2009 totiž výrazně ovlivňovalo zavedení šrotovného v řadě zemí západní Evropy. Tyto podpory na konci roku 2009 nebo v průběhu roku 2010 skončily,\" říká president společnosti Satoši Tačihara.

\"Evropský automobilový trh v roce 2010 poklesl o 4,9 %, takže automobilky prodaly celkem 13,8 milionu nových osobních aut. Na základě analýz nezávislých konzultačních organizací předpokládáme, že evropský trh v porovnání s loňským rokem v letošním roce poroste o 6 %. Situace v segmentu malých vozů se ale vyvíjela naprosto odlišně. V loňském roce jsme ohlásili, že během roku 2009 došlo k jeho nárůstu o 30 %. Jenže během loňského roku došlo k poklesu prodeje o 22 %. Pro letošní rok očekáváme mírný vzestup asi o 5 %, ale už pro rok 2012 předpokládáme opět výrazný vzestup prodeje malých vozů v Evropě,\" řekl Satoši Tačihara.

Výkonný vicepresident TPCA Bernard Million-Rousseau doplnil: \"V loňském roce naše výroba poklesla o 11 %, což bylo podstatně méně, než pokles celého segmentu malých vozů v Evropě, který představoval 22 %. Naše produkce byla opět rozdělena na přibližně stejné díly mezi všechny tři značky. Nejdůležitější trhy se nezměnily, přičemž Francie, Itálie, Velká Británie, Nizozemsko a Německo dohromady reprezentují více než 80 % našich dodávek. Na našich nejdůležitějších trzích se nám podařilo zvýšit náš podíl, takže výrobky TPCA nyní představují 21 % celkového objemu prodeje segmentu malých vozů.TPCA dlouhodobě představuje asi třetinu výroby osobních aut v České republice. Pro rok 2011 ale navzdory opětovnému zvýšení objemu výroby očekáváme pokles našeho podílu na 25 % vzhledem k předpokládanému navýšení produkce ve Škoda Auto na 550 000 vozů a Hyundaie na 250 000 aut.\"

 

Tržby činily 44,7 miliardy korun, což představovalo pokles o 14 % v porovnání s rokem 2009. Zisk před zdaněním byl dosažen necelých 1,4 miliardy korun, takže prakticky stejný jako v roce 2009.

\"Přestože počet vyrobených vozů klesl o 11 %, tak se nám podařilo udržet dobré finanční výsledky. Analýzy trhu naznačují, že k růstu výroby bychom se mohli vrátit již v příštím roce,\" řekl Satoši Tačihara. \"\"

\"Přes pokles produkce se nám podařilo udržet provozní náklady i ziskovost. Státu jsme přitom na daních už odvedli 2,2 miliardy korun. Celkově jsme našim necelým 3000 zaměstnancům vyplatili 6,3 miliardy korun. Vzhledem ke snížení objemu výroby od října jsme zastavili nábor nových pracovníků. Přitom pokračoval příznivý trend zvyšování počtu pracovníků z regionu, jejichž podíl už vzrostl na 74 %. O tom, že se nám práce se zaměstnanci daří svědčí skutečnost, že roste jejich průměrná délka zaměstnání v TPCA a spolu s tím i jejich průměrný věk.

Ve výrobě se TPCA daří plnit svůj závazek být \"zelenou továrnou\". I nadále se snižuje potřeba energií a vody potřebných na výrobu jednoho auta, stejně jako se snižuje i množství odpadu na auto. Mírné zvýšení množství těkavých látek (VOC) je dáno snížením objemu výroby, protože do snižování jejich úniku bylo investováno hodně prostředků.

 

Satoši Točihara naznačil i výhled pro letošní rok. Předpokládá dosažení obdobného objemu výroby jako v roce 2010: \"Naším sloganem pro rok 2011 je Další krok k prokázání naší flexibility a konkurenceschopnosti,\" řekl Satoši Točihara.

Priority pro rok 2011 budou:

- Podporovat uvědomění zaměstnanců v oblasti péče o zdraví a bezpečnosti

- Zajistit spokojenost zákazníka a konkurenceschopnost

- Posílit flexibilitu výroby

- Rozvíjet motivované zaměstnance

- Posílit společenskou odpovědnost firmy