name | autoweek.cz

Utečenci nadějí německého autoprůmyslu

Utečenci nadějí německého autoprůmyslu

22.09.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Tématem autosalonu ve Frankfurtu nejsou jen auta, ale i vlna utečenců valící se do Evropy. V očích představitelů německého automobilového průmyslu je to skvělá příležitost jak předejít blížícímu se nedostatku pracovních sil v jejich továrnách.
Vicepresident sdružení německých automobilek VDA Arndt Kirchhoff vidí v současné vlně uprchlíků přicházejících do Německa velkou šanci pro automobilový průmysl, aby tím vyřešil začínající nedostatek pracovních sil.
 
"Nevím o žádné firmě v automobilovém průmyslu, která by uprchlíky nevítala," řekl Arndt Kirchhoff pro magazín Automobilwoche. Podle Kirchhoffa to platí zejména pro středně velké společnosti v dodavatelském průmyslu.

„V příštím desetiletí německý automobilový průmysl ztratí kolem 130 000 pracovníků, kteří odejdou do důchodu. Potřebujeme proto nově příchozí, které prostě musíme dostat do systému. K tomu je nutné jazykové vzdělávání, školení, semináře nebo centrální výuka v odborných školicích střediscích. Nezbytné jsou zejména rychlá, nebyrokratická opatření," řekl Kirchhoff.
 
Podle šéfa Daimleru Dietera Zetscheho (na fotografii uprostřed) je absorbování milionu utečenců Herkulovým úkolem, ale současně i příslibem pro podobný ekonomický vzestup jako nastal v Německu po válce v 50. a 60. letech.
 
„Hodně z těchto lidí vyhnaných válkou, persekucemi a chudobou je vysoce kvalifikovaných a motivovaných, takže mohou být právě tím, co ekonomika nyní potřebuje vzhledem k poklesu populace a rostoucímu počtu lidí odcházejících do důchodu. V ideálním případě se to může stát základem pro nový ekonomický zázrak. Mnoho příkladů úspěšné integrace můžeme nyní vidět v Silicon Valley,“ uvedl Zetsche.
 
Šéf Volkswagenu Martin Winterkorn (na fotografii vpravo) prohlásil, že jeho společnost bude hledat práce pro zaučení imigrantů. „Přichází velké množství vysoce kvalifikovaných lidí. To je příležitost poskytnout těmto odborně vyškoleným pracovníkům zaměstnání v našich továrnách. Vidíme i možnosti, jak vyučit také ty utečence, kteří nemají potřebnou kvalifikaci. To by mohl být náš přínos v záležitosti uprchlické krize,“ prohlásil Winterkorn.
 
Volkswagen už začal jednat s vedeními svých výrobců nákladních aut MAN a Scania o podpoře jazykových kurzů pro utečence jak v Německu, tak ve Švédsku. Šéf divize nákladních aut Volkswagenu Andreas Renscher k tomu řekl: „Z dlouhodobého hlediska je určitě dobré mít příval utečenců, kteří mohou pomoci vyvážit nedostatečný růst populace v Německu, i když to od celé země bude vyžadovat velké nasazení.“
 
Porsche rozšiřuje svůj existující program původně určený pro lidi, kteří předčasně opustili školu, aby poskytoval jazykové vzdělávání a poradenství uprchlíkům. "To je to, co můžeme udělat nejrychleji. Taková činnost může také pomoci vymýtit xenofobii proti migrantům. Myslím si, že je třeba v této věci zaujmout postoj. Je užitečné, když vlivní lidé, jako vedoucí představitelé firem, o tom mluví," řekl generální ředitel Porsche Matthias Müller.
 
Německo má nejnižší míru porodnosti na světě. Spolkový statistický úřad uvádí, že i při stávající míře imigrace poklesne počet obyvatel v zemi ze současných 80 milionů na 68 milionů v roce 2060, přičemž počet pracujících se sníží o 30 % na 34 milionů.