name | autoweek.cz

Vážné obvinění Volkswagenu

Vážné obvinění Volkswagenu

20.09.2015 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Severoamerická agentura pro ochranu životního prostředí EPA obvinila koncern Volkswagen, že ve vozech Audi a Volkswagen poháněných vznětovými motory instaloval software cíleně zkreslující výsledky měření emisí. Volkswagen zatím nebyl pokutován, protože šetření pokračuje.
Automobilky Volkswagen a Audi podle agentury EPA v letech 2009 až 2015 v USA prodaly 482 000 vozidel poháněných turbodiesely, u nichž bylo použito ilegální opatření ke snížení emisí při předepsaném testu.
 
Software pro podvádění při testu
Toto ilegální uspořádání (EPA jej označuje jako rušicí zařízení) umožnilo, aby vozy při testu akcelerace na dynamometru, předepsaném v Kalifornii, vykázaly požadované emise. Posléze v reálném provozu emitovaly 40x větší množství oxidů dusíku, protože toto software vyřadilo řídicí jednotku kontroly emisí z provozu.
 
Podle EPA se jedná o velmi závažné porušení předpisů nejen proto, že v důsledku použití tohoto software velké množství vozidel škodilo životnímu prostředí ve větší míře, než jsou povolené standardy, ale především proto, že Volkswagen tuto skutečnost zcela cíleně skrýval před EPA, orgány státu Kalifornie i spotřebiteli.
 
Rozdíl mezi výsledky testu a reálným provozem
Vyšetřování Volkswagenu a Audi zahájila EPA společně s kalifornskou radou pro čistotu ovzduší CARB na základě otázek vznešených nezávislými analytiky z univerzity ze Západní Virginie. Ti zjistili značné rozdíly mezi hodnotami emisí změřenými v laboratoři a v běžném provozu. Proto se s dotazem obrátili na EPA a CARB.

Volkswagen na jejich žádost o vysvětlení odpověděl prokazatelně nepravdivě. EPA proto Volkswagenu a Audi pohrozila, že zakáže prodej nových modelů poháněných turbodiesely. Až poté se podařilo získat vysvětlení, že se „zřejmě“ jedná o chybu v software. Následná kontrola ale prokázala, že jde o cílenou úpravu software v řídicí jednotce.
 
Volkswagen zatím výsledky vyšetřování odmítl komentovat, pouze uvedl, že s vyšetřovateli spolupracuje. EPA nevydala požadavek na svolávací akci, během níž by všechny uvedené vozy byly uvedeny do stavu odpovídajícího předpisům, ale současně dodává, že je to odpovědnost Volkswagenu, aby tak učinil.

Zatím bez trestu
Agentura EPA za to Volkswagenu neudělila žádný trest, nicméně vyšetřování pokračuje a EPA pokládala za nutné informovat o tomto závažném porušení předpisů co nejdřív veřejnost. Podle federálních zákonů může za tento čin EPA udělit pokutu ve výši až do 37 500 dolarů na vozidlo. To znamená, že koncern Volkswagen by mohl čelit celkové pokutě ve výši až 18 miliard dolarů.

Taková výše pokuty je krajně nepravděpodobná. Před několika dny byla GM udělena pokuta za použití vadných spínacích skříněk ve výši 900 milionů dolarů. Přitom náhlé vypnutí motoru vinou těchto spínacích skříněk mělo za následek nehody se 124 úmrtími a 274 zraněními. Nejvyšší pokutu dostala Toyota - 1,2 miliardy dolarů za náhlé zrychlování vozidel.
 
EPA už v minulosti pokutovala Ford, Hyundai a Kiu za to, že jejich vozy měly v reálném provozu vyšší spotřebu, než bylo uváděno v propagačních materiálech. Pokuta se pohybovala v rozmezí 200 až 1050 dolarů za každý vůz a k tomu vyrovnání s většinou zákazníků.
 
Katastrofální načasování aféry
Nastalá situace je pro Volkswagen katastrofou nejen finanční. Značky Volkswagen a Audi totiž v USA využívaly rozsáhlou kampaň „Clean Diesel“ a Volkswagen Jetta TDI získal ocenění Green Car of the Year 2009. Nyní je tento model jedním z těch, u nichž Volkswagen podváděl. Prodej těchto automobilů doporučoval i respektovaný věstník Consumer Reports. Ten nyní veškerá svá doporučení stáhnul do doby, než se při testech ukáže, jak dalece uvedení systémů pro čištění spalin do správné účinnosti ovlivní výkonnost a spotřebu.
 
Samozřejmě tak, jak je v USA obvyklé, okamžitě byla právníky, zastupujícími majitele postižených vozidel, podána v Kalifornii žaloba na Volkswagen a Audi za klamavou reklamu a porušení práv zákazníků. Majitelé postižených vozů chtějí náhradu nejen za to, že jejich vozy po svolávací akci velmi pravděpodobně nebudou mít původní výkonnost, ale také ztratí svou zůstatkovou hodnotu.
 
Další katastrofou pro Volkswagen, plynoucí z celé aféry, je to, že v nejbližších dnech měla začít velkolepá reklamní kampaň na novou generaci sedanu Passat s velkou předváděcí akcí v New Yorku za účasti Lennyho Kravitze. Volkswagen u nového Passatu sázel především na turbodiesely. Zvýšení prodeje Passatu je pro Volkswagen klíčové pro zlepšení jeho postavení v USA.