name | autoweek.cz

Velká Británie se vymyká neutěšené Evropě

Velká Británie se vymyká neutěšené Evropě

09.01.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Po celé kontinentální Evropě se prodej automobilů propadá, ale ve Velké Británii v roce 2012 automobilový trh vzrostl o 5,3 %.

S 2 044 609 prodaných nových vozů a růstem o 5,3 % mělo Spojené království vloni svůj nejlepší prodejní rok od roku 2008. Současně šlo o největší meziroční nárůst prodeje od roku 2001. Nicméně i tak se vloni ve Velké Británii prodalo o plných 15 % aut méně než v rekordním roce 2007, kdy bylo registrováno 2,4 milionu nových aut.

V prosinci dodávky nových aut vzrostly proti prosinci 2011 o 3,7 % na 123 557 vozů, což ale bylo méně, než meziroční nárůst o 11,3 % v listopadu.

Ford zůstal už 36. rok po sobě nejprodávanější značkou. Mnoho výrobců zaznamenalo rekordní prodejní výsledky. Jaguar Land Rover například proti roku 2011 zvýšil prodej o 19 %. Díky nárůstu prodeje o 18 % se poprvé mezi nejprodávanějších značek dostala korejská - Hyundai. Rekordní rok s navýšením počtu registrací o 19 % má za sebou i Škoda.

Čtyři neprodávanější vozidla byla značek Ford nebo Vauxhall. Ford Fiesta, už počtvrté za sebou jako prodejní bestseller, s dodávkou 109 265 vozů porazila druhý Vauxhall Corsa o 20 000 dodaných kusů. Další v pořadí byl Ford Focus následovaný Vauxhallem Astra, Volkswagenem Golf a Nissanem Qashqai. BMW řady 3 se zařadil na 7. příčku jako nejúspěšnější exkluzivní auto ve Velké Británii.

"Ve výhledu do budoucna na rok 2013 očekáváme, že trh se udrží pevný," řekl generální ředitel Společnosti obchodníků s auty SMMT (Society of Motor Manufacturers and Traders) Paul Everitt.
Britský růst prodeje ostře kontrastuje s dalšími významnými evropskými automobilových trzích, které se potýkají s důsledky úsporných opatření evropských vlád tvrdě dopadajících na spotřebitele, kteří se proto vyhýbají showroomům.
Data zveřejněná minulý týden ukazují, že německé dodávky klesly o 2,9 % na 3,08 milionu vozů v roce 2012, zatímco v Itálii prodej aut klesl o 19,9 % za celý rok na 1,4 milionu vozů, což je nejnižší úroveň od roku 1979. Ve Francii registrace klesly o 14 % na 1,9 milionu vozů, nejméně od roku 1997. Ve Španělsku dodávky nových aut klesly o dalších 13 % na 699 589 vozů, což je nejhorší výsledek od uvedení této statistiky v roce 1989.