name | autoweek.cz

Velká válka miniaut

Velká válka miniaut

10.09.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V ulicích měst se rozhoří velká bitva. Slibuje to alespoň blížící se autosalon ve Frankfurtu. V jednom z rozhodujících segmentů evropského trhu, mezi miniautomobily, hodně přiostří konkurenční boj. Stranou nezůstanou ani české automobilky Škoda a TPCA.

Ještě před zahájením autosalonu ve Frankfurtu je jasné: největší evropské automobilky se chystají posílit svou pozici v segmentu nejmenších vozidel. Dosud má tento segment jasného krále ve Fiatu, jemuž konkurují Renault s Twingem a trojice vozů z kolínské TPCA.

Ve Frankfurtu ale nastane zásadní proměna, protože do hry vstoupí Volkswagen. Ten ve všech ostatních kategoriích, v nichž v Evropě nabízí své výrobky, patří mezi nejúspěšnější. Jenom ve třetím největším evropském segmentu byl Volkswagen Fox, vyráběný v Brazílii, jen špatně prodejný. Od roku 2005, kdy nahradil model Lupo, nikdy nebyl schopen vážněji ohrozit pozice předních značek v tomto segmentu. Debut Volkswagenu Up a jeho derivátů se značkami Škoda a Seat dodá skupině VW novou velmi účinnou zbraň. Volkswagen Up je s délkou 3,5 m kratší než Lupo, ale současně delší než 1. generace modelu Polo.

Fiat má proč se příchodu modelu Up obávat. Volkswagen nabízí nejlépe prodávané modely v pěti evropských segmentech - kompaktních vozech (Golf), středně velkých autech (Passat), středních SUV (Tiguan), velkých SUV (Touareg) a z osobních automobilů odvozených vanech (Caddy). Ve dvou dalších skupinách se řadí na druhé místo - mezi malými vozy (Polo) a kupé (Scirocco), a v dalších dvou - středních (Touran) a velkých minivanech (Sharan) - si drží třetí pozici.

Fiat se bude snažit svůj dosavadní velký náskok uhájit představením třetí generace Pandy. Panda je nejprodávanějším miniautomobilem už od roku 2004.

Renault na nastalou situaci reaguje představení radikálně proměněné podoby modelu Twingo. Pod novými tvary se ale ukrývá nezměněná technika.

Masový prodej modelu Up a nové Pandy v Evropě začne začátkem příštího roku. Volkswagen ještě letos nabídne třídveřovou a posléze i pětidvéřovou verzi modelu Up. Panda bude pouze pětidveřová, zatímco Fiat 500 je třídveřový. Volkswagen bude Up nabízet se zážehovým, vznětovým a elektrickým pohonem. Panda bude mít pohonné jednotky využívající naftu, benzin a CNG. Nabídne dokonce i návrat ke dvouválcům. Elektrická verze Fiatu 500 se plánuje pouze pro Severní Ameriku.

V létě 2012 už bude jasné, zda Volkswagen dobyl další automobilový segment nebo zda jej Italové a Francouzi nadále drží pevně v rukou. Právě v té době se začne připravovat i nová generace trojice vozů z TPCA, tedy následovníci Citroenu C1, Peugeotu 107 a Toyoty Aygo. Cílem Volkswagenu je vyrábět v Bratislavě až 300 000 vozů Up a jeho sourozenců se značkami Škoda a Seat. To by měl být stejný počet, jako je produkce trojčat v Kolíně. Jenže takové množství miniaut evropský trh jen těžko absorbuje. A přitom své postavení v tomto segmentu chtějí posílit i Korejci s novými modely Kia Picanto a Hyundai i10, stejně jako Chevrolet s novou generací modelu Spark.

Kromě Chevroletu Spark připravuje do boje koncern General Motors ještě další novinky. Ta první se zatím označuje jako Opel Junior (také se jí ale říká Allegra). Tento vůz byl původně vyvíjen i s výhledem na alternativní použití pohonu elektromotorem, ale tato verze byla zatím uložena k ledu.

Opel připravuje tento třídveřový městský automobil s využitím komponent z Corsy i Astry a zkrácené platformy Corsy. Nový miniautomobil značky Opel by se měl řadit do exkluzivnější kategorie, takže by měl být srovnatelný s Fordem Ka, Volkswagenem Up a Fiatem 500. Automobilka chce tento vůz vybavit sofistikovaným informačním systémem, který vozu dodá prestižní dojem. Proto jej u GM označují jako \"iPad na kolech\". GM už investovalo 90 milionů eur do továrny v Eisenachu, která by měla vyrábět až 90 000 těchto minivozů ročně. Vyrábět se má začít v roce 2013. Tento vůz by se měl objevit na různých trzích po světě i pod značkami Chevrolet a Buick.

Kromě tohoto modelu Opel připravuje ještě nástupce Agily, vyvinuté ve spolupráci se Suzuki. Tento nízkonákladový městský automobil bude využívat zcela novou platformu. GM snižuje náklady tím, že pro design a konstrukci tohoto vozu využívá třetí největší jihokorejskou automobilku GM DAT.

Celý automobilový průmysl se ve snaze o snížení spotřeby a při reakci na světovou krizi orientuje na menší vozy. V důsledku toho je segment miniaut stále přeplněnější. Zájem o miniauta se objevuje také mezi exkluzivními značkami. Dokonce i Aston Martin už nabízí miniauto Cygnet, byť jej pro něj vyrábí Toyota.

Také tento trend se potvrdí na autosalonu ve Frankfurtu, kde zatím jako koncepty představí miniauta Audi a BMW. BMW i3 se pokusí oslovit mohovitou klientelu inovativními technologiemi - kromě elektrického pohonu i použitím uhlíkových kompozitů.

Návrat mezi minivozy signalizuje i Audi konceptem A2, rovněž poháněným elektromotorem. Studie dlouhá 3,8 m nese jméno neúspěšného modelu, jehož výroba skončila v roce 2005. Společné budou mít jen rozsáhlé použití hliníku v konstrukci.