name | autoweek.cz

Velkolepá premiéra nejprodávanějšího auta světa

Velkolepá premiéra nejprodávanějšího auta světa

10.06.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Toyota na velkolepé předváděcí akci v Santa Monice představila 11. generaci modelu Corolla, nejprodávanějšího auta na světě. Pro Toyotu je to základní model, který ji posouvá na místo světové jedničky.

Toyota vozů se jménem Corolla už po celém světě prodala téměř 40 milionů kusů. Jedná se o nejprodávanější modelovou řadu na světě, a to už od roku 1974. V roce 2006 dosáhla Corolla celosvětového rekordu 1,42 milionu prodaných kusů. Vloni to bylo 1 160 764 vozů nesoucích jméno Corolla. Jde současně i o vysoce ziskový model, což u kompaktních vozů není vždy samozřejmostí.

Vždy konzervativní Corolla neprošla výraznější modernizací od roku 2008. Nová generace měla původně přijít o více než rok dříve. Zpoždění ale v tomto případě nebylo dáno důsledky tsunami. Japonská podoba 11. generace Corolly se v mnohem usedlejší podobě představila už vloni v květnu. U Toyoty ale zjistili, že nejbližší konkurenti přišli na klíčovém severoamerickém trhu s mnoha technickými inovacemi i zcela novým pojetím designu. Proto bylo rozhodnuto na tento vývoj zareagovat a uvedení nové generace pozdržet.

Kupující Corolly v USA jsou podle průzkumů především starší velkoměstští příslušníci (resp. příslušnice) menšin, zejména Hispánci, s nižším vzděláním hledající výrazně levnější auta, protože i jejich příjem je podprůměrný. Toyota ale chce oslovit i nové, mladší a vzdělanější klientelu.

Zatímco v Japonsku se 11. generace Corolly představila jen pár novinářům přímo v továrně, v USA se odehrála skutečně velkolepá předváděcí akce. Do Bakerova hangáru v Santa Monice bylo pozváno 750 prominentních hostí, kteří byli svědky extravagantního představení skupiny Fuerza Bruta, hrál jim DJ The Hood, pohybovali se v umělé mlze a popíjeli koktaily chlazené tekutým dusíkem. K vidění byly i Corolly z let 1969, 1971, 1983 a 1987.

Corolla je v USA dlouhodobě nejpopulárnějším kompaktním vozem. Ač nejstarší na trhu, prodalo se jí v loňském roce v USA 290 947 kusů, tedy podstatně více, než mnohem novějších ale také modernějších kompaktních sedanů Hyundai Elantra, Volkswagen Jetta, Chevy Cruze, dokonce i více než sedanů a hatchbacků Ford Focus dohromady. Podle analýzy společnosti Edmunds to bylo díky trvalému růstu fleetového prodeje, dosahujícímu už 23 %. Jenže ani to už na první místo, poprvé po deseti letech, nestačilo, protože Honda Civic dosáhla 317 909 prodaných vozů.

Navenek je nová Corolla mnohem atraktivnějším a mladistvěji působícím autem než to, které nahrazuje. Je také podstatně větší, přičemž 10 cm navíc v délce bylo získáno prodloužením rozvoru, tedy zvětšením vnitřního prostoru. Uspořádání interiéru, informačních i ovládacích prvků vychází z větších modelů Toyoty.

Přidává i mnoho nových technických vymožeností. Významnou inovací je standardní použití LED umožňujících vytvoření lehčích a menších hlavních světlometů. Všechny Corolly pro severoamerický trh budou vybaveny Bluetooth a takřka veškerým elektrickým ovládáním jako standard. Dotyková obrazovka systému Toyota Entune je jen pro vyšší stupně výbavy. Díky použití lepších akustických izolací a materiálů je nová Corolla mnohem tišší než je v tomto segmentu běžné.
Corolla se bude v USA dodávat se dvěma 1,8 l zážehovými čtyřválci, přičemž ve verzi Eco trim má v Americe premiéru systém Toyota Valvematic s vylepšeným proměnlivým časováním a zdvihem ventilů. Tento motor nabízí vyšší výkon při nižší spotřebě benzinu (s použitím ECO režimu) než verze S, tedy Sport, se základní verzí motoru.

Na výběr mezi převodovkami jsou čtyřrychlostní (!) samočinná, šestirychlostní přímo řazená a zcela nová CVT se sedmi přednastavenými rychlostními stupni řazenými tlačítky na volantu nebo volicí pákou.

Pro severoamerický trh je eko verze pozoruhodnou novinkou. Přináší mj. snížení valivých odporů ale i vylepšenou aerodynamiku, především na podlaze ale i použitím jiného tvaru ráfků.