name | autoweek.cz

Věřte, nevěřte, Saab se prý už zase vrací…

Věřte, nevěřte, Saab se prý už zase vrací…

23.08.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Motoristická média se znovu vracejí k obehranému evergreenu: Saab prý ještě letos obnoví výrobu. Prohlásil to totiž mluvčí Číňany vlastněné švédské společnosti NEVS, která pozůstatky Saabu vloni koupila.

Společnost National Electric Vehicle Sweden (NEVS) uvedla, že v Trollhättanu najala 300 dělníků, aby ještě letos mohla obnovit výrobu vozů Saab. Společnost NEVS v srpnu 2012 koupila pozůstatky zkrachovalé automobilky Saab.

Mluvčí NEVS Mikael Oestlund tvrdí, že továrna je prakticky připravena na spuštění výroby sedanů 9-3. Oestlund rovněž uvedl, že pro začátek nepůjde o vozy s elektrickým pohonem, slibované vloni, ale bude je pohánět spalovací motor. Elektrický 9-3 bude uveden později a bude mít jinou podobu karoserie.

NEVS rovněž tvrdí, že se připravují nové modely na základě Saabem připravené ale nikdy nevyráběné platformy Phoenix s tím, že bude muset být změněno asi 20 % dílů pocházejících od General Motors.

Akumulátory pro elektrický 9-3 má dodávat čínská společnost Beijing National Battery Technology vyrábějící akumulátory pro autobusy. Tuto čínskou společnost stejně jako NEVS kontroluje společnost Hong Kong National Modern Energy Holdings řízená švédským občanem čínského původu Kai Jonem Jiangem.

To vše zní dobře. Zvláště, když pan Oestlund své vystoupení uzavřel hrdým tvrzením: "Saab bude opět globální značkou!"

Jenže Oestlund neuvedl několik důležitých informací. Předně nedokázal specifikovat, jaký motor bude vyráběné sedany pohánět vyjma informace, že bude vybaven turbodmychadlem.

Mnohem závažnější je, že Saab nemá vyjasněné vztahy s dodavateli, což Oestlund také připustil. Mnozí z dodavatelů v důsledku bankrotu Saabu zkrachovali a ukončili činnost. Dalším Saab stále dluží spoustu peněz a jen těžko si lze představit, že budou ochotni znovu dotovat takto pochybný projekt.

Dalším zásadním problémem je, jak NEVS hodlá nové vozy prodávat. Saab nikdy neměl vlastní síť prodejců, ale byl odkázán jen na nadšence v prodejní síti GM. Nemá už ani síť importérů, aby s nimi mohl začít vyjednávat.

Nejdůležitější otázkou ale je, kde chce NEVS najít zákazníky ochotné v dnešní době kupovat předražené ničím výjimečné auto. Těžko je bude hledat i v Číně, která je cílem NEVS, protože tam se Saaby nikdy neprodávaly a nikdo je tam nezná.

A netřeba dodávat, že 300 dělníků pro výrobu kompletního auta včetně motorů je trochu málo. NEVS tvrdí, že do roku 2016 dosáhne roční produkci 120 000 vozů. Saab vyrobil nejvíc aut v roce 2006: 133 000 kusů…