name | autoweek.cz

Volkswagen Beetle do prodeje

Volkswagen Beetle do prodeje

19.04.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V oblíbeném Statenickém mlýně byl na český trh oficiálně uveden Volkswagen Beetle, model, který nabourává zaběhnuté způsoby uvažování o autech.

Volkswagen Beetle není autem, které by se dalo hodnotit běžnými kriterii. U něj nerozhoduje praktičnost, ale emoce. Na minimálně upravené platformě Volkswagenu Golf bylo vytvořeno auto, které dokáže přinášet potěšení už svým vzhledem. Navazuje tak na první Volkswagen, kterému se později začalo říkat brouk, mnohem víc než jen vzhledem.

Automobil se jménem Volkswagen pomáhal rozhýbat poválečné Německo. Pak si jej v 60. letech oblíbili mladí Američané - nikoliv proto, že by byl levný nebo praktický, ale protože byl úplně jiný než obrovská auta jejich rodičů. Z Volkswagenu se stal Brouk, legenda na čtyřech kolech, které se nakonec prodalo 21,5 milionu kusů.

Když v roce 1994 Volkswagen předvedl designovou studii Concept 1 připomínající model přezdívaný Brouk, byli i ve Wolfsburgu zaskočeni nadšením, jaké u veřejnosti vyvolal. Proto bylo rozhodnuto studii proměnit v sériově vyráběné auto - New Beetle, který se představil v roce 1998. Podobně jako v 60. letech byl především ve Spojených státech přijat s velkým zájmem. Nakonec se jej prodalo více než milion kusů.

V roce 2005 Volkswagen předvedl studii Ragster, která koncept New Beetlu rozvíjela novým, modernějším a dynamičtějším způsobem. Opět velmi příznivé přijetí tohoto konceptu vedlo k rozhodnutí pokračovat ve výrobě vozů v tomto stylu. Došlo ale k zásadnímu posunu. Bylo totiž jasné, že už jen vnější podoba s Broukem nestačí. Proto byl nový Beetle navržen tak, aby přinášel potěšení nejen vzhledem, ale i svým chováním.

Nový Beetle sice v mnohém připomíná Brouk ještě více, než dosavadní New Beetle, ale jde o auto, se kterým je docela zábavné jezdit. Díky tomu může získat zákazníky nejen v Severní Americe, ale ve větší míře než dosud i v Evropě a Asii. Proto byl před rokem představen jako globální model - současně v Šanghaji, New Yorku a Berlíně.

Kupujících, kteří se chtějí od ostatních výrazně odlišit, je stále hodně. Volkswagen jim k tomu v případě nového Beetlu navíc přidává nové kvality. Samozřejmě přichází s veškerou nyní už nezbytnou výbavou pro komunikaci. Navíc ale přidává i špičkovou hi-fi aparaturu navrženou ve spolupráci se značkou Fender - jako úplně první auto prodávané v Evropě.

Součástí sériové výbavy je samozřejmě elektronický stabilizační systém ESP a šesti airbagů, čelních, bočních a hlavových. Karoserie, vyrobená z pozinkovaných plechů spojených z velké části laserovým svařováním, má velkou tuhost v krutu, což rovněž přispívá k lepšímu chování vozu a vyšší míře bezpečnosti. Beetle 2,0 TSI se dodává se čtyřprvkovou zadní nápravou a nejvýkonnější zážehové motory 118 kW a 147 kW jsou sériově kombinovány s elektronickou uzávěrkou diferenciálu XDS, což je rozšíření funkce EDS.

Kompaktní čtyřmístný vůz má zavazadlový prostor stále jen 310 l, ale mnoho nedostatků, vytýkaných New Beetlu, bylo odstraněno. Přestalo se striktně trvat na zachování stylu původního Brouku za každou cenu. Zlepšilo se rozmístění informačních a ovládacích prvků a objevil se i uzavíratelný odkládací prostor před spolujezdcem. Beetle je moderním autem, takže ani jeho styl vůbec nepůsobí jako dnes už překonané retro. Vyzývá ke svezení a ani při něm rozhodně nezklame.

Volkswagen nový Beetle na český trh uvedl s opravdu přitažlivou cenovou nabídkou začínající na hodnotě 379 900 Kč. Ceny byly zveřejněny už vloni v září. Od té doby se na něj v České republice sešlo 250 objednávek, což znamená, že už před zahájením prvních dodávek se dovozce přiblížil ke svému letošnímu cíli 300 dodaných vozů Beetle.

Beetle má z hlediska českého, ale i evropského, trhu jednu velkou nevýhodu. Vyrábí se totiž v mexické Pueble, což značně komplikuje a zdražuje logistiku. Kupující proto musejí počítat s čekáním na objednaný vůz 3,5 až 5 měsíců. Přitom i skladových vozů u prodejců bude poměrně málo. Za čekání ale bude zákazník odměněn vozem, u kterého si může naobjednat mnoho prvků pro individualizaci jak po stránce vzhledu, tak i zpříjemnění pobytu ve voze.

Pro rok 2013 se dá předpokládat uvedení i nejvýkonnějšího turbodieselu 2,0 TDI/103 kW a verze Blue Motion Technology vybavené mj. systémem Start/Stop, rekuperací energie při brzdění atd.