name | autoweek.cz

Volkswagen chce Marchionneho hlavu

Volkswagen chce Marchionneho hlavu

30.07.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Šéf Fiatu a Chrysleru Sergio Marchionne si z titulu současného presidenta asociace evropských automobilek ACEA vzal na mušku chování Volkswagenu. Z Wolfsburgu jej za to vyzvali aby odstoupil. Jinak Volkswagen opustí řady ACEA, což by znamenalo konec asociace.

Sergio Marchionne v rozhovoru pro New York Times obvinil Volkswagen z toho, že zneužívá současnou evropskou krizi k posilování svého postavení a navyšování podílu na trhu pomocí agresivních slev. "Je to krvavá lázeň pro ceny, stejně jako krvavá lázeň pro prodejní marže," prohlásil Marchionne.

Ve funkci presidenta ACEA se v ročním cyklu střídají šéfové evropských automobilek. Marchionne od svého nástupu  vydává prohlášení, která hájí především zájmy Fiatu případně jiných evropských automobilek proti dominujícím německým výrobcům. Zdá se ale, že přímým útokem na Volkswagen opravdu zašel příliš daleko. Zvláště proto, že největší slevy v Evropě nenabízí Volkswagen, ale právě Fiat (až o 30 %) a Opel (o více než 20 %). Pravdou ale je, že na klesajícím evropském trhu podíl Volkswagenu skutečně roste - vloni měl po prvním pololetí 22,6 %, zatímco letos už to je 23,9 %, protože celkový prodej celé skupiny poklesl jen o 1,5 %, zatímco trh celkově ztratil 6,8 %. V roce 2004 byl tržní podíl Volkswagenu v Evropě 18,1 %.

Postup Volkswagenu kritizoval i šéf PSA Philippe Varin. Ten tvrdí, že Volkswagen využívá velký zisk ze svých aktivit v Číně k tomu, aby udržoval nízké ceny svých vozů v Evropě. Analytik výzkumné skupiny Bernstein Research Max Warburton s Varinovým tvrzením souhlasí. I on uznává, že nízké ceny jsou největší motivací při výběru vozu, ale současně říká, že Volkswagen nabízí mnohem atraktivnější auta a jeho značky mají mnohem lepší postavení v očích zákazníků než jeho konkurenti. Volkswagen ovšem nenabízí dramatické slevy. Namísto toho poskytuje mnohem výhodnější podmínky financování koupě svých vozů. Volkswagen díky tomu výrazně posiluje své postavení především ve Francii na úkor PSA a Renaultu.

"Postavení Marchionneho jako presidenta ACEA je neudržitelné. Z našeho pohledu jsou jeho vyhlášení opět nekvalifikovaná. Proto jsme jej vyzvali aby odstoupil," tvrdí šéf komunikace Volkswagenu Stephan Grühsem. Volkswagen vyzval Marchionneho, který všeobecně není mezi svými kolegy ve vedení evropských automobilek moc oblíben, aby okamžitě odstoupil z funkce presidenta ACEA. Pokud tak neučiní, hodlá Volkswagen opustit řady evropské asociace automobilek. Kdyby se tak stalo, ztratila by ACEA smysl existence. ACEA byla založena v roce 1991 aby pomáhala hájit zájmy evropských automobilek. Sdružuje 18 výrobců osobních aut, autobusů a nákladních vozů. Nejde přitom jen o evropské značky, protože členy jsou i Ford, GM a Toyota.

Marchionne nedávno vzbudil u svých kolegů, především těch německých, nesouhlasné reakce když vyzval Evropskou komisi aby zasáhla ve prospěch evropských automobilek. "Měli by pomoci koordinovat a racionalizovat průmysl napříč firmami," prohlásil Marchionne v rozporu se zásadami volného trhu prosazovanými v EU. Vzhledem k tomu, že Volkswagen, Daimler a BMW pracují i v současné krizi se ziskem a na rozdíl od ostatních čelí nedostatku výrobních kapacit, je jasné, že tento požadavek je v Německu nepřijatelný. Problémy mají z německých automobilek jen Ford a Opel, které patří do amerických koncernů.

Marchionne má podporu ostatních šéfů automobilek pouze v požadavku na vedoucí představitele EU aby skončilo jednostranné úplné otevření se Evropy pro dovoz aut z Koreje. Korejci si svůj trh před importem z Evropy chrání a v Evropě neustále získávají na úkor místních značek.