name | autoweek.cz

Volkswagen jezdí za 0,9 l/100 km (aktualizováno)

Volkswagen jezdí za 0,9 l/100 km (aktualizováno)

25.01.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Na autosalonu v Kataru Volkswagen představil koncept vozidla schopného jezdit se spotřebou 0,9 l/100 km. Hybrid s dobíjením Volkswagen XL1 kombinuje lithio-ionové akumulátory, elektromotor a dvouválcový turbodiesel 0,8 l.

Volkswagen předvedl další vývojovou fázi \"litrového\" auta, vycházejícího z ideje Ferdinanda Piecha, kterou poprvé prezentoval v podobě konceptu 1-Litre už v roce 2002. Předchozí vývojovou fázi L1 Volkswagen představil na autosalonu ve Frankfurtu na podzim 2009. Tento vůz vykazoval spotřebu 1,38 l/100 km.

Svůj dvoumístný vůz XL1 s hybridním pohonem vybaveným akumulátory, jež se dají dobíjet ze zásuvky, Volkswagen ukázal na Středním východě při autosalonu v Kataru. Na první pohled jasné, že se tento projekt krok za krokem blíží k možnosti reálného použití, což v Dohá potvrdil i iniciátor celého projektu Ferdinand Piech: \"Chceme tento vůz dostat do sériové výroby v roce 2013.\"Koncernový šéf Martin Winterkorn k tomu dodal: \"XL1 nejprve nabídneme v Evropě, zprvu v Německu. Poté budou následovat Spojené státy a Čína.\" Podle Winterkorna by se měla vyrobit malá série, ale technický šéf Ulrich Hackenberg tvrdí, že bude vyroben jen omezený počet 100 kusů. O ceně je předčasné mluvit, protože je pravděpodobné, že tato vozidla budou určena především pro nejrůznější testy a nikoliv pro soukromé použití.

Oproti svým předchůdcům má už XL1 sedadla vedle sebe a nikoliv tandemově. Dvouválcový vznětový motor 0,8 TDI Common Rail, odvozený ze sériového čtyřválce 1,6 TDI, má výkon 35 kW (47 k) a 120 N.m kombinovaný s elektromotorem o 20 kW (27 k) a 100 N.m. Společně dodávají oba motory 140 N.m. Navazuje na ně sedmirychlostní dvojspojková převodovka DSG. Pohonná jednotka je umístěná za sedadly.

Nosná struktura, vytváří skořepinu jako ve F1, ovšem zde uzavřenou nahoře na střeše. Karoserie je vyrobena z uhlíkové tkaniny zesílené polymerem CFRP (Carbon Fiber Reinforced Polymer) pomocí tvarovací technologie aRTM (advanced Resin Transfer Moulding) patentované Volkswagenem, což dopomohlo k dosažení hmotnosti 795 kg. Výsledkem propracované aerodynamiky je součinitel odporu Cx = 0,186. Díky tomu vůz pro jízdu ustálenou rychlostí 100 km/h vyžaduje jen 6,2 kW, což je poloviční hodnota v porovnání s běžnými auty. Rovněž při jízdě jen na elektrický proud je hodnota spotřeby proudu 0,1 kWh/km (82 Wh/km) rekordně nízká.

Interiér působí celkem normálně, tedy v podstatě už sériovým dojmem. Zavazadlový prostor má objem 100 l. Vůz je vybaven brzdami s keramickými kotouči, nechybí ani ABS a SP. Pneumatiky jsou speciální s malým valivým odporem od Michelinu.

Volkswagen XL1 dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 11,9 s a největší rychlost 160 km/h. Dojezd vozu s desetilitrovou nádrží je 550 km. Volkswagen XL1 je schopen ujet až 35 km jen na elektrický pohon. Přitom se akumulátory dobíjejí rekuperací energie při brzdění.