name | autoweek.cz

Volkswagen kráčí k první příčce

Volkswagen kráčí k první příčce

13.12.2009 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Získání pětiny akcií Suzuki Motor Volkswagenem je dalším krokem na cestě německého koncernu stát se do roku 2018 největším výrobcem aut na světě. Toto spojení má zajímavé souvislosti.

Vedoucí představitelé Volkswagenu v čele s koncernovým šéfem Martinem Winterkornem o tom už půl roku otevřeně mluvili, ale vedení Suzuki Motor ještě v polovině listopadu jakákoliv jednání striktně popíralo. Nakonec se majetkové propojení obou automobilek potvrdilo. Zajímavé je, že k uzavření dohody došlo jen několik hodin poté, co byly oznámeny přípravy na majetkové propojení další japonské automobilky Mitsubishi Motor s francouzským koncernem PSA/Peugeot-Citroen. Příkladem úspěšné japonsko-evropské aliance je spojení Renaultu s Nissanem, naopak v poslední době oslabuje spolupráce mezi Fordem a Mazdou.

 

Ne ovládnutí ale aliance

Volkswagen získal za 2,5 miliardy dolarů 19,9 % akcií společnosti Suzuki Motor. Výměnou za to vedení Suzuki přislíbilo, že takřka polovinu z takto získané částky - přesně to bude 100 miliard jenů (1,13 miliardy dolarů) - využije k nákupu akcií Volkswagenu, což bude představovat 2,5 % akcií VW. Jedná se o další krok v naplnění ambiciózního snu Ferdinanda Piecha učinit z Volkswagenu do roku 2018 světovou automobilovou jedničku. Současně totiž dochází k naplnění druhé delší dobu očekávané události vedoucí k tomuto cíli. Volkswagen za 5,8 miliardy dolarů (3,9 miliardy eur) získal 49,9 % akcií automobilky Porsche.

Jedná se ale o dvě nesouměřitelné transakce. Zatímco v případě Porsche jde o završení úplného ovládnutí automobilky, z níž se stane desátá koncernová značka, u Suzuki se vytvářejí podmínky pro vznik aliance. V jejím rámci mohou obě společnosti technicky i ekonomicky spolupracovat, ale v žádném případě se nejedná o ovládnutí japonské automobilky německou. Ostatně nejvyšší představitel Suzuki Motor Osamu Suzuki (80) na tiskové konferenci v Tokiu opakovaně vyloučil, že by k tomu tato výměna akcií směřovala: \"Aby nedošlo k omylu - Suzuki se nestane další značkou koncernu Volkswagen!\" A na dotaz ohledně možnosti, že by se v budoucnu do čela jeho automobilky mohl postavit německý šéf, důrazně prohlásil: \"Nepřeji si, aby mi někdo jiný říkal, co mám dělat.\"

 

Úspěšný partner

Suzuki Motor zaměstnává přes 50 tisíc lidí ve 23 zemích světa. Společnost založil Michio Suzuki v roce 1909. První motokolo firma vyrobila roku 1952 a auta vyrábí od roku 1955. Produkce automobilů (ročně 2,6 milionu kusů) dnes představuje 80 % obratu společnosti, zatímco motocykly s roční výrobou 3,3 milionu strojů činí 17 % obratu. Suzuki Motor před rokem odkoupila 20 % svých akcií od General Motors, když americký koncern nutně potřeboval hotovost. V rámci spojení s GM vznikly dvě generace vozu Opel Agila, vytvořeného na bázi modelů Suzuki Wagon R+ resp. Splash. Suzuki je vlastníkem 54 % akcií největší indické automobilky Maruti. V Evropě má výrobní závod v Maďarsku, kde je značka jedničkou na trhu. Společnost Magyar Suzuki vyrábí i automobil Fiat Seicento. Podíl značky Suzuki na evropském trhu sice pomalu, nicméně stabilně roste.

Pokud sečteme prodej Volkswagenu a Suzuki Motor v letošním prvním pololetí, tak obě společnosti dohromady prodaly více aut než Toyota Motor: Volkswagen 3 265 000 vozů a Suzuki Motor 1 150 000 aut, tedy dohromady 4 415 000 automobilů, zatímco Toyota Motor 3 564 000 vozidel.

 

Prostor pro spolupráci

Spojení vytváří ideální podmínky pro potlačení slabin obou partnerů. Suzuki je nejúspěšnějším výrobcem miniaut pro japonský trh a jedničkou na důležitém indickém trhu. Přitom nyní bude moci využít i technologie hybridního a elektrického pohonu vyvíjené u Volkswagenu. Suzuki Motor se dostala do problémů především kvůli propadu prodeje na severoamerickém trhu (meziročně tam do listopadu prodalo o 55 % aut méně). Volkswagen je jedničkou na čínském trhu, ale jinde v Asii je méně úspěšný. Suzuki vyniká v segmentech miniaut a malých terénních vozidel, v nichž Volkswagen nemá zastoupení.

Prvním logickým objektem spolupráce se stane urychlený vývoj levného auta pro indický trh jako reakce na vůz Tata Nano. Tento společně vyvinutý automobil by se v evropské podobě měl prodávat za cenu v rozmezí 4000 až 5000 dolarů, tedy méně než miniauto Volkswagenu na bázi konceptu up!, které by mělo stát nejméně 8000 dolarů.

 

Zajímavá souvislost

Propojení Volkswagenu se Suzuki bude mít za důsledek, že se Volkswagen oklikou napojí i na General Motors. Koncem října GM získalo za 412 milionů dolarů další akcie korejské společnosti GM Daewoo Auto&Technology, vyrábějící vozy Chevrolet. GM tak navýšilo svůj podíl z 50,9 na 70,1 % akcií. Dalšími akcionáři GM DAT jsou Korean Development Bank se 17 % a automobilky Suzuki Motor se 6,8 % a čínská SAIC (Shanghai Automotive Industry Corp. Group) se 6,0 %. Společnost SAIC vyrábí v Šanghaji automobily i ve spolupráci s koncernem Volkswagen (mj. i vozy značky Škoda).