name | autoweek.cz

Volkswagen představil stavebnici MQB

Volkswagen představil stavebnici MQB

02.02.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen ve Wolfsburgu představil svou novou modulární platformu MQB. Ta bude základem pro všechny modely od Pola až po Passat. Stejnou stavebnicovou strukturu budou využívat i vozy Škoda včetně připravované nové generace modelu Octavia.

Modulární platforma MQB (Modularer Querbaukasten) má být používána pro všechny základní modelové řady Volkswagenu, tedy Polo, Beetle, Golf, Scirocco, Jetta, Tiguan, Touran, Sharan, Passat i CC. Podobně bude tato struktura využívána u některých vozů Audi a téměř u všech modelů značek Škoda a Seat používající motor uložený napříč.
Základním předpokladem pro dosud nebývalo variabilitu platformy MQB je kombinace libovolně nastavitelné délky rozvoru náprav a standardizovaných upevňovacích bodů pro všechny motory a převodovky. Bude tak možné vytvářet auta nejrůznějších velikostí a používat jakékoliv typy pohonných jednotek - zážehové (vč. CNG) i vznětové motory nebo hybridní pohon ale i čistě elektrický pohon. Na jedné straně bude možné měnit rozchod kol, velikost kol a pozici sedadel, ale na druhé straně zůstane neměnná vzdálenost mezi pedály a osou předních kol.
Pro zlepšení prostoru pro cestující na zadních sedadlech, což býval častý problém dosavadních platforem Volkswagenu, je pozice zadních sedadel poněkud zvýšená.
Ve snaze dosáhnout nižší nebo alespoň shodné pohotovostní hmotnosti i při použití většího počtu nových technologií a zvyšování bezpečnosti se v konstrukci platformy MQB ve velké míře používají vysokopevnostní oceli a hliník.
Prvním autem používajícím novou strukturu MQB se stane nová generace Audi A3, která se už brzy představí na autosalonu v Ženevě. Už na podzimním autosalonu v Paříži přijde zásadní novinka pro Volkswagen - 7. generace modelu Golf. Souběžně by se měla představit i třetí generace klíčového modelu automobilky Škoda Octavia. Ta by díky nové technické koncepci měla být nejen poněkud větší, ale nabídne i znatelně větší vnitřní prostor než dosud.
Výhodou modulární platformy MQB je ale nejen rozšíření možností pro konstruktéry a designéry, ale také zjednodušení výroby. Teoreticky tak bude možné ve stejné továrně vyrábět současně Škodu Fabia i Volkswagen Passat.
Volkswagen to sice neuvádí, ale nelze si nevšimnout, že principy modulární platformy MQB v mnoha ohledech těží z průkopnické práce konstruktérů Škody Auto, když spojily dvě platformy do jedné u modelu Roomster.
Volkswagen současně s principy modulární platformy představil i dvě nové modulární řady motorů. Modulární řada zážehových motorů MOP EA211 s výkony v rozsahu od 45 do 110 kW (60 až 150 k), která přichází jako úplně první u řadového čtyřválce s principem deaktivace válců (ACT). Také nové turbodiesely budou v modulární řadě MDB EA288 s výkony od 66 do 140 kW (90 až 190 k).
Podle Volkswagenu umožní zavedení kombinace platformy MBQ s modulárními motory a převodovkami snížit jejich celkový počet o 90 %.
Kromě MQB bude koncern Volkswagen využívat ještě modulární systém MLB pro podélně uložené motory vyvinutý pro vozy Audi, standardní modulární systém MSB společný s Porsche a platformu označovanou jako New Small Family pro městská mini Volkswagen up!, Škoda Citigo a Seat Mii se všemi z nich odvozenými variantami.