name | autoweek.cz

Volkswagen rozšiřuje kapacitu ruské továrny

Volkswagen rozšiřuje kapacitu ruské továrny

30.01.2012 | Peter Homola | Aktuality

Volkswagen v současné době pracuje na rozšíření výrobní kapacity automobilky ve městě Kaluga ze současných 620 na přibližně 700 vozů denně. Zároveň se rozebíhá montážní spolupráce s továrnou GAZ v Nižním Novgorodu.

Automobilku Volkswagen Group Rus, ve které byla v červnu 2011 zavedena třetí směna, opouští až 620 vozů za den. „Plánovaný počet byl 600 automobilů denně. Nyní se výrobou 620 kusů nacházíme dokonce něco nad touto hodnotou“, říká Marcus Osegowitsch, generální ředitel Volkswagen Group Rus. „Nyní chceme ještě trochu doinvestovat, abychom se dostali na 700 automobilů za den.“

Práce na zvýšení kapacity začaly během závodní dovolené v létě 2011. Investice činí dvoumístnou částku v milionech eur. „Plánujeme, že navýšení kapacity bude završeno po příštích letních prázdninách,“ říká Osegowitsch.

Volkswagen dnes v Kaluze zaměstnává přibližně 5500 pracovníků. Pro vyšší kapacitu bude potřeba jen málo nových pracovníků, zbytek bude dosažen zvýšením produktivity.

Volkswagen Group Rus v současné době v Kaluze vyrábí systémem CKD modely Volkswagen Polo Sedan a Tiguan jakož i Škoda Fabia a Octavia. Velké výlisky pro Polo Sedan dodává společný podnik španělského dodavatele Gestamp a ruské firmy Severstal usídlený v sousedství automobilky. Pro zbylé tři modely přicházejí velké výlisky z České republiky a z Německa. Kromě těchto modelů Volkswagen v Kaluze montuje vozy Touareg a Multivan jednodušší metodou SKD.

Dalším modelem, který bude v Kaluze montován systémem CKD, mý být nový model Škody známý pod interním označením A-entry (v Indii se vyrábí pod jménem Rapid jako jen minimálně upravený Volkswagen Vento, což je indické označení vozu v Rusku prodávaného jako Volkswagen Polo Sedan).

Výrobci automobilů, kteří se jako Volkswagen rozhodli využít výhod nabízených v rámci ruské automobilové politiky (nový dekret 166), v Rusku musejí během několika let dosáhnout podílu lokálně vyrobených dílů ve výši 60 %. Někteří globální dodavatelé koncernu následovali Volkswagen do Ruska a začali tam vyrábět díly, další se k tomuto kroku připravují.

Německý koncern se ale také snaží o spolupráci s tradičními ruskými dodavateli. Jako jiní zahraniční výrobci automobilů i Volkswagen si ale stěžuje na nedostatečnou způsobilost některých ruských dodavatelů. “V současné době nemáme bohužel dost ruských dodavatelů, kteří by skutečně splňovali kvalitativní standardy které očekáváme”, říká Osegowitsch. “To je velká výzva”. Volkswagen potenciálním ruským dodavatelům nabízí programy a vývojové možnosti směřující ke zlepšení kvality.

V rámci nového Dekretu 166 bude Volkswagen také muset v budoucnosti vybavovat nejméně 30 % vozidel, která budou vyrobena v Rusku, motory domácí provenience. Německá firma počítá s tím, ze výběr místa pro výrobu motorů v Rusku by mohl být ukončen letos na jaře. Sériová výroba těchto motorů má začít v roce 2016.

Kromě vlastní automobilky v Kaluze se Volkswagen dohodl s firmou GAZ o montáži několika modelu v její továrně v Nižním Novgorodě. Již v loňském listopadu v továrně GAZ začala montáž Škoda Yeti z montážních sad SKD. Na čtvrtý kvartál 2012 je naplánován přechod montáže Yeti z SKD na CKD. V budoucnosti má GAZ pro koncern Volkswagen montovat systémem CKD také novou Škoda Octavia a Volkswagen Jetta.

“My jsme plně odpovědni za finální inspekci a přebírání vozů, protože tyto musejí odpovídat kvalitativním standardům koncernu”, říká Osegowitsch. Pracovníci Volkswagenu, kteří budou umístěni v Nižním Novgorodu, se proto mají především zabývat kontrolou kvality.

Vedení projektu v Nižním Novgorodu od 1. února převezmou Dr. Oliver Grünberg (41) a Petr Linhart (41). Grünberg, který byl od roku 2010 výkonným a technickým ředitelem indické automobilky Škoda Auto India v Aurangabádu, bude mít v Nižním Novgorodu na starosti zajištění kvality, předsériovou přípravu výroby a výrobu samotnou.

Linhart, který byl v letech 2009 až 2011 ve firmě Škoda Auto odpovědný za logistiku značky Škoda a za koordinační centrum pro montáž CKD v zahraničních továrnách, převezme v Nižním Novgorodu oblasti plánování, logistiky a vedení náběhu výroby. Oba manažeři již před tím také působili v továrně VW v Kaluze.

V loňském roce bylo v Kaluze smontováno přibližně 134 500 automobilů, což v porovnání s rokem 2010 odpovídá nárůstu o  více než 40 %. Z toho 125 000 vozů připadlo na modely Volkswagen Polo Sedan a Tiguan a Škoda Octavia a Fabia. Kromě toho bylo smontováno na 9500 vozů VW Touareg a Multivan metodou SKD. Továrnu GAZ v Nižním Novgorodu opustilo prvních několik stovek automobilu Škoda Yeti.

Ruský Volkswagen Polo Sedan se prodává nejen na ruském trhu, ale také v některých dalších státech bývalého Sovětského svazu. Letos chce Volkswagen zahájit vývoz tohoto modelu z Ruska do některých zemí Blízkého východu. “Tento vůz se perfektně hodí pro tyto trhy, a to také proto že je to sedan”, říká Osegowitsch. Byl by to první případ, že by zahraniční výrobce, který vyrábí osobní automobily v Rusku, zahájil export za hranice bývalého SSSR.

Celkový prodej značek Volkswagen (včetně užitkových vozů), Škoda a Audi v loňském roce činil na ruském trhu 227 672 vozů, o 74,7 % víc než v roce 2010. V ruské statistice prodeje, která obsahuje i lehké užitkové automobily, to odpovídá podílu na trhu 8,6 %.

Značka Volkswagen samotná prodala 130 348 automobilů, o 96,9 % víc než v loňském roce, a s tržním podílem 4,9 % se umístila na sedmém místě statistiky za značkami Lada, Chevrolet, Hyundai, Renault, Kia a Nissan. Škoda zvýšila prodej o 62,3 % na 74 074 vozů a obsadila s tržním podílem 2,8 % 13. příčku na trhu. Audi prodalo 23 250 vozů, o 25,6 % víc než o rok dříve.

Ruská statistika za rok 2011 obsahuje také 1127 automobilů značky Seat, v roce 2010 to bylo 955 vozů. Na rozdíl od značek Volkswagen, Škoda a Audi, o jejichž distribuci v Rusku se stará koncernové zastoupení Volkswagen Group Rus, byly vozy Seat do loňského roku prodávány nezávislým importérem a na ruském trhu nehrály žádnou roli. Během loňského podzimu vsak Volkswagen převzal také ruský import značky Seat a Marcus Osegowitsch počítá s tím, ze v Rusku se bude v blízké budoucnosti prodávat 15 000 až 20 000 Seatů ročně.