name | autoweek.cz

Volkswagen up! je důležitější než se zdá

Volkswagen up! je důležitější než se zdá

14.05.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Volkswagen přes všechny obchodní úspěchy nikdy nedokázal uspět ve snaze najít nástupce klasického modelu Brouk v roli kultovního vozidla. Nestal se jím ani New Beetle. Nyní se o to pokusí miniauto z Bratislavy Volkswagen up!

Volkswagenu se nikdy nepodařilo proměnit některý ze svých modelů v takový kultovní objekt jakým byl Brouk. Stejně tak ale Volkswagen nikdy neuspěl v segmentu miniaut. Model Lupo se po sedmi letech v roce 2005 vytratil, protože pro kupující miniaut byl příliš drahý. Jeho nástupce Fox se proto měl dovážet z Brazílie, ale kurzové změny realu proti dolaru učinily tento projekt finančně nevýhodným.

S novým modelem up! a jeho klony Škoda Citigo a Seat Mii chce Volkswagen do roku 2018 překonat hranici 10 milionů prodaných aut. Pomůže mu k tomu i jeho rozšíření na perspektivní trhy v Číně, Indii a Brazílii.

Volkswagen up! si klade za cíl postavit se bestsellerům Fiat Panda, Renault Twingo a Citroen C1/Peugeot 107/Toyota Aygo. Nastavení cen trojice označované jako New Small Family není dáno cílem učinit tyto vozy ziskovými, ale aby přinášely koncernu nové zákazníky a posilovaly loajalitu kupujících větších vozů všech tří značek. Marketingový šéf Volkswagenu Luca de Meo věří, že by tyto vozy mohly získávat 100 000 nových klientů ročně.

Každá ze tří značek má v projektu odlišné úkoly. Seat Mii bude z trojice nejlevnější a jeho cílem je získávat zákazníky v Itálii, Francii a Španělsku. Škoda Citigo by podle prodejního šéfa značky Jürgena Stackmanna měla získávat především mladší muže.

Volkswagen chce podpořit prodej svého miniauta up! různými speciálními verzemi oslovujícími konkrétní skupiny zákazníků. Mělo by jít o vozidla, která do značné míry připomenou oblíbená auta odvozená z modelu Brouk v 60. a 70. letech, ale jiná budou zcela originální v duchu doby. Jak by mohly vypadat naznačily dvě série konceptů vytvořených na bázi modelu up! a představené na autosalonech ve Frankfurtu a Ženevě.

Už na podzim ve Frankfurtu při světové premiéře městského mini Volkswagen prezentoval šest konceptů na jeho bázi. Dva koncepty předvedly možnosti použití alternativních pohonů v modelu up!. Prvním je e-up! s elektrickým pohonem a druhým Eco up! s motorem na CNG. Obě tyto verze by se měly objevit i se značkou Škoda.

Další dva koncepty měly zcela odlišnou otevřenou karoserii. Terénní miniauto buggy up! má karoserii přepracovanou do podoby připomínající buggy stavěné v 60. letech na bázi brouku. Na rozdíl od jejich laminátových karoserií ale má karoserii z ocelového plechu. Moderněji koncipované plážové vozítko up! Azzura sailing team je realizací představ šéfa designu Volkswagenu Waltera deSilvy a Giorgetta Giugiara.

Ve Frankfurtu nejvíc zaujaly další dva koncepty, které by se měly už brzy proměnit do sériové podoby. Dálniční verze GT up! naznačuje extrémní možnosti tohoto modelu. Městský crossover pro vyznavače aktivního životního stylu cross up! má lépe chráněný spodek a je vybaven i elektronickou uzávěrou diferenciálu aby si lépe poradil s kluzkým povrchem. Podle dostupných informací se nepočítá s podobnými variantami u vozu Škoda Citigo.

V Ženevě Volkswagen předvedl další čtyři koncepty ukazující, co vše se z  vozu up! dá udělat. Jde o ukázku připravované prodejní strategie, kterou chce Volkswagen u tohoto modelu používat.

V Ženevě předvedené koncepty sice nepřinesly po technické stránce moc nového, nicméně jsou velmi zajímavé svou rozmanitostí. Swiss up! například nabízí variabilitu srovnatelnou se švýcarským vojenským nožem, který připomíná červenou barvou i švýcarskou vlajkou. V interiéru je samozřejmě speciální kapsa na tento nůž.

Winter up! vychází z konceptu cross up! a je předurčen pro cesty na hory s lyžemi nebo snowboardem na střeše. Také x up! vychází z verze cross up!, ale je určený pro ty, kteří hledají dobrodružství. Pro noční expedice je vybaven doplňkovými světlomety a střešním boxem.

Skutečně praktickou verzí je malá dodávka cargo up!, nabízející nákladový prostor o objemu 1,4 m3 s rovnou podlahu a nosnost 426 kg. Uvnitř je přepážka z plexiskla oddělující řidiče od nákladového prostoru.