name | autoweek.cz

Volkswagen up! - technické inovace

Volkswagen up! - technické inovace

28.09.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Chcete se dozvědět více podrobností o novém miniautě Škoda Citigo? Podívejme se na technicky identický Volkswagen up!

Čtyřmístným městským miniautem up! Volkswagen vstupuje s velkými ambicemi do segmentu, v němž dosud nedokázal uspět. Význam miniaut ale roste a pokud se Volkswagen chce stát světovou jedničkou, musí se prosadit i v této kategorii. Efektivitu vývoje umocňuje skutečnost, že technicky identický automobil bude nabízen rovnou pod třemi značkami - kromě Volkswagenu up! to bude Škoda Citigo a Seat, jehož jméno zatím nebylo zveřejněno. Všechny tři se vyrábějí společně v závodě Volkswagen Slovakia v Bratislavě.

Volkswagen up! je od počátku nově vyvinutý model přinášející do segmentu miniaut nové technické prvky. Je další ukázkou možnosti snižování hmotnosti při zachování vysoké úrovně bezpečnosti. Nosnou strukturu tvoří z 8,1 % za tepla tvářené díly - např. podlahu a středové sloupky B. Kromě toho je 56,5 % vyrobeno z vysokopevnostních ocelí. Výsledkem je mimořádně vysoká úroveň pevnost v krutu, což se příznivě projevuje na jízdním komfortu a jízdních vlastnostech, stejně jako na tlumení hluku a vibrací. Přitom se podařilo dosáhnout velmi nízké hmotnosti vozu - jen 929 kg, což je o 140 kg méně než u předchozího třídveřového miniauta Volkswagen Fox.

Vpředu má up! nápravu typu McPherson velmi kompaktní konstrukce s koly zavěšenými na vzpěrách a trojúhelníkových příčných ramenech. Prostorově nenáročná je rovněž zadní kliková náprava s vlečenými rameny spojenými torzně poddajnou příčkou. Na přání lze získat i sportovní podvozek se sníženou světlou výškou o 15 mm.

Jeden z nejdelších rozvorů (2,42 m) v segmentu a kompaktní konstrukce motorů spolu s nově koncipovanými nápravami umožňují dosáhnout mimořádně dobrého využití obestavěného prostoru. Objem zavazadlového prostoru je 251/951 l, tedy opět větší, než je v tomto segmentu obvyklé. Objem palivové nádrže je 35 l.

Zcela nové jsou i motory. Zážehové celohliníkové čtyřventilové tříválce 1,0 MPI se zdvihovým objemem 999 cm3 (vrtání 74,5 mm a zdvih 76,4 mm) mají kompaktní a lehkou konstrukci. Dvojice vačkových hřídelů v hlavě je poháněna ozubeným řemenem.

Základní verze má výkon 44 kW (60 k) při 5500/min a maximální točivý moment 95 N.m v rozmezí 3000-5000/min, přičemž mezi 2000 a 6000/min neklesá pod 90 % maximální hodnoty. S pětirychlostní (to je dnes už trochu překvapující) přímo řazenou převodovkou má kombinovanou spotřebu benzinu 4,5 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 105 g/km. Přitom zrychlí z 0 na 100 km/h za 14,4 s a dosahuje nejvyšší rychlosti 160 km/h. Varianta se sadou BlueMotion Technology (mj. se systémem Start-Stop, rekuperací kinetické energie a pneumatikami s optimalizovaným valivým odporem) má jen 4,2 l/100 km a 97 g/km a dosahuje 161 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h 14,5 s.

Druhá varianta má vyšší výkon dosažený úpravou řídicí jednotky - 55 kW (75 k) při 6200/min - a stejný točivý moment 95 N.m. Tato verze má spotřebu 4,7 l/100 km a emise CO2 108 g/km. Dosahuje až 171 km/h a zrychlí z 0 na 100 km/h za 13,2 s. Verze BlueMotion Technology má spotřebu jen 4,3 l/100 km (emise CO2 99 g/km) a dosahuje 174 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 13,3 s.

Oba motory lze na přání kombinovat i s novou pětirychlostní robotizovanou převodovkou.

Volkswagen rovnou připravil i variantu 1,0 EcoFuel s pohonem na CNG. V této podobě má motor nejvyšší výkon 50 kW (68 k). Průměrná spotřeba zemního plynu 3,2 kg/100 km odpovídá 86 g CO2/km. Verze EcoFuel BlueMotion Technology se systémem Start-Stop a režimem rekuperace kinetické energie vykazuje dokonce jen 2,5 kg/100 km a emise CO2 na 79 g/km. V roce 2013 nabídku doplní také elektricky poháněná verze e-up!.

Pro zvýšení bezpečnosti je v předním nárazníku snímač včasné detekce nárazu aktivuje zádržné systémy před samotným čelním nárazem. Volkswagen up! je prvním miniautem na přání vybavovaným funkcí nouzového brzdění City Emergency Braking. Ta dostane cenu SafetyBest 2011 za to, že posouvá míru bezpečnosti nejmenších aut v městském provozu, pro který jsou především určena. Funkce nouzového brzdění je aktivní při rychlostech do 30 km/h. Laserový senzor sleduje prostor před vozem do vzdálenosti 10 metrů a vyhodnocuje riziko kolize. V závislosti na rychlosti jízdy a situaci dokáže automatickou aktivací brzd snížit intenzitu nárazu nebo dokonce kolizi zabránit.