name | autoweek.cz

Vozy Peugeot s pohonem Dangel 4x4

Vozy Peugeot s pohonem Dangel 4x4

04.10.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Peugeot Česká republika na off-roadové dráze v areálu Tvrze Hummer představil kompletní řadu užitkových vozidel s pohonem všech kol Dangel, tedy Partner 4x4, Expert 4x4 a Boxer 4x4. 

Automobilka Dangel je největším francouzským výrobcem terénních užitkových vozidel. Její historie sahá do roku 1980, kdy byla navázána partnerská spolupráce týkající se prodeje vozů Peugeot 504 4x4 vyráběných Henrym Dangelem a byla založena společnost Automobiles Dangel. Za tři desetiletí se prosadila jako plnohodnotný výrobce automobilů vycházejících z produkce koncernu PSA. Firma již vyrobila 30 000 vozů. V současné době dodává 3000 vozidel ročně a dosahuje obratu 15,5 milionu eur.

Automobiles Dangel má vlastní oddělení výzkumu a vývoje, které nabízí své služby všem nespecializovaným výrobcům automobilů v oboru projektování a vývoje prototypů nebo automobilových komponent.

Značka Dangel nabízí unikátní řadu přestaveb na pohon všech kol uzpůsobených pro jízdu v terénu. Veškerá produkce a všechny přestavby Dangel vznikají vždy v rámci oficiální partnerské spolupráce s výrobcem původního vozu. Síť prodejců dané značky tak může dodávat všechny vozy Dangel, zajišťovat jejich údržbu a poskytovat na ně záruční servis.

Nové vozidlo objednané přímo u koncesionáře Peugeot je tak k dispozici s veškerou původní výbavou jako u vozu s pohonem dvou kol s výjimkou té, která se vylučuje s přestavbou. Vůz je pak převezen přímo z místa výroby do závodu Dangel v Sentheimu. Celá přestavba trvá 4-6 týdnů. 

Partnerská spolupráce mezi značkou Dangel a originálním výrobcem přináší také další výhody z hlediska uplatňování záruky. Na přestavby Dangel je stejně jako u originálních vozidel poskytována dvouletá záruka. Koncesionář se postará o uplatnění této záruky za podmínek záruky poskytované originálním výrobcem.

Značka Dangel má také vlastní oddělení technické podpory, na které se koncesionáři mohou obrátit telefonicky nebo prostřednictvím intranetu, a disponuje stálým skladem náhradních dílů, které dodává ve lhůtě 24 až 48 hodin do celé Evropy.

Každá přestavba Dangel vychází z vozu s předním pohonem. Ten je dodatečně vybaven pohonem všech kol s viskózní spojkou. Ta v určitých přesně vymezených případech automaticky přenáší část točivého momentu na zadní kola.

V detailech zůstává princip fungování pohonu 4x4 Dangel u všech přestaveb srovnatelný. Liší se však v technickém provedení a strojařských pracích, které jsou uzpůsobeny jednotlivým modelům.

Na silnici je chování vozu Dangel zcela srovnatelné s původním vozidlem. Při stálé rychlosti viskózní spojka nezapojuje pohon zadních kol, což vede ke snížení spotřeby pohonných hmot. Při akceleraci viskózní spojka samočinně reguluje pohon zadních kol tak, aby bylo dosaženo plynulého záběru, dynamických jízdních vlastností a vysokého stupně bezpečnosti.

Vozidlo s pohonem 4x4 Dangel se snadno pohybuje v kluzkém a nerovném terénu. Přechod z pohonu jedné nápravy na pohon všech kol nevyžaduje žádnou manipulaci.

Kromě viskózní spojky jsou dalšími klíčovými prvky pohonu Dangel pohon napojený na původní převodovku, spojovací hřídel a mezinápravová převodovka. V některých případech je zadní náprava kvůli připojení pohonu pouze upravena, jindy je koncipována zcela nově s použitím víceramenných prvků, čímž je docíleno ještě efektivnějšího a komfortnějšího nezávislého zadního pérování při jízdě v terénu.

Celá hnací soustava Dangel je koncipována tak, aby dosahovala co nejnižší hmotnosti. Hnací soustava pro Peugeot Partner má hmotnost pouhých 85 kg, což je o 30 % méně, než u předchozí generace. Snížení hmotnosti na minimum je pro značku Dangel prioritou, zajistí se tak lepší jízdní vlastnosti v terénu a sníží se spotřeba paliva.

Na každém voze jsou navíc provedeny speciální úpravy vylepšující jízdní vlastnosti v terénu. Hlavní z nich se týká tlumičů, jejichž koncepce byla přepracována tak, aby bylo docíleno zvýšení světlé výšky. Přestavba Dangel zahrnuje také montáž spodního ochranného krytu motoru a částí pohonu předních kol. Tyto ochranné prvky jsou zárukou bezpečné jízdy v náročném terénu.

Spotřeba pohonných hmot se u přestavby 4x4 Dangel příliš nevzdaluje od hodnot základního vozu a nabízí tak prakticky srovnatelné kilometrové náklady. Například osobní úprava 4x4 modelu Partner vykazuje kombinovanou spotřebu 5,7 l/100 km.

Nabídka přestaveb 4x4

Endurance

Základní typ přestavby dodá do sériového vozidla pohon zadní nápravy, který se připojuje buď samočinně přes viskózní spojku (Boxer, Expert) nebo manuálně pneumatickou spojkou (Partner). Tento typ přestavby je vhodný pro základní typ použití jízdy s pohonem 4x4, tj. jízdu se zhoršenými adhezními podmínkami, například v zimě.

Performance

Vychází z předchozí verze, která je doplněna o zadní diferenciál se zvýšenou svorností. Tato úprava je vhodná pro použití v lehkém terénu, kdy samosvorný diferenciál zvýší průchodnost vozidla na povrchu se špatnou adhezí, např. na blátě.

Extrême

Vychází z verze Performance, která je doplněna o uzávěrku zadního diferenciálu. Tato modifikace je určena pro použití v těžkém terénu. Uzávěrka zadního diferenciálu umožňuje rozjezd vozidla za velmi ztížených adhezních podmínek. Tato úprava dále zahrnuje středový kryt podvozku vozidla.

Extrême+

Verze určená pouze pro vozy Partner. Doplňuje verzi Extrême o redukovaný převodový stupeň, který usnadňuje rozjezd do svahu, manévrování nebo rozjezd s přívěsem, dále je tento doplněk nutný k bezpečnému sjíždění svahů v těžkém terénu.

Nabídka vozů Peugeot v úpravě Dangel 4x4

Osobní

Peugeot Partner Tepee Active

Motor 1,6 HDi 68 kW (92 k) nebo 85 kW (115 k), světlá výška 200 mm. Akční cena za verzi Endurance je 556 700 Kč vč. DPH.

Peugeot Expert Tepee

Motor 2,0 HDi 94 kW (128 k), 5-9 míst. Akční cena za verzi Access L1H1 Endurance je 718 400 Kč vč. DPH.

Užitkové

Peugeot Partner Furgon

Motor 1,6 HDi 55 kW (75 k) nebo 66 kW (90 k), akční cena za verzi Endurance je 407 700 Kč bez DPH.

Peugeot Expert Furgon

Motor 2,0 HDi 94 kW (128 k), verze krátká/dlouhá, nízká/vysoká. Akční cena za verzi L1H1 1000 Endurance je 564 800 Kč bez DPH.

Peugeot Expert Polocombi

Motor 2,0 HDi 94 kW (128 k). Akční cena za verzi L1H1 Endurance je 612 300 Kč bez DPH.

Peugeot Boxer Combi

Motor 2,2 HDi 81/96/110 kW (110/130/150 k), verze krátká/dlouhá. Akční cena za verzi 330 L1H1 110 Endurance je 619 000 Kč bez DPH.

Peugeot Boxer Furgon

Motor 2,2 HDi 81/96/110 kW (110/130/150 k), 4 délky rozvoru, verze nízká/vysoká. Akční cena za verzi 330 L1H1 110 Endurance je 543 400 Kč bez DPH.