name | autoweek.cz

Vyhlídky pro rok 2013 nejsou povzbudivé

Vyhlídky pro rok 2013 nejsou povzbudivé

03.01.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Pro většinu evropských automobilek se rok 2013 stal noční můrou ještě než začal. Vše nasvědčuje tomu, že se Evropa musí připravit na nejhorší prodejní výsledky za 20 let. Tvrdí to ve svých analýzách zpracovaných pro Autos Insider Neil Winton.

 

Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj OECD pro 17 zemí eurozóny odhaduje pokles společné měny o 0,1 % v roce 2013 v návaznosti na pokles roku 2012 o 0,4 % a teprve v roce 2014 má přijít oživení s růstem o 1,3 %. Navzdory tomu, že Německo jako největší evropská ekonomika vykazuje známky oživení, zřejmě ani Volkswagen nezůstane imunní vůči ztrátám, které postihují masové výrobce aut v čele s francouzským PSA Peugeot-Citroen.
Poslední údaje z Německa ukazují, že ekonomika země se v roce 2013 může začít obracet k lepšímu což by mohlo odstartovat oživení hospodářského růstu, a to už v prvním čtvrtletí. Ale i když německá ekonomika začne ožívat, její vývoz do zemí v recesi, jako jsou Francie, Španělsko a Itálie, nedosáhne úrovně předkrizových let.
Obavy z rozpadu eurozóny, vyvolaném nuceným odchodem Řecka, se nenaplnily, nicméně pokusy vlád zemí Evropské unie léčit problémy tištěním stále nových peněz nemohou problém trvale odstranit.
"Jsem přesvědčen o tom, že rok 2013 bude nejtěžším od doby, kdy Řecko vstoupilo do EU (tj. od roku 1981) a dokonce ani Volkswagen se nebude usmívat," řekl profesor Ferdinand Dudenhoeffer z Centra pro automobilový výzkum (CAR) na universitě Duisburg-Essen.
Nejnovější odhady tvrdí, že po propadu o 7,9 % v roce 2012 poklesne v roce 2013 prodej aut v západní Evropě o další 3,4 % na něco málo více než 12 milionů vozů. Prognostici jako Citi Research ale tyto odhady označují za podcenění situace a počítají příští rok s propadem mezi 5 a 6 %.
CAR předpovídá něco jako oživení až pro roky 2014 a 2015 s růstem o 4,5 % a 3,4 %. Jenže na konci roku 2013 bude prodej aut v západní Evropě na úrovni o 3,5 milionu kusů nižší než v roce 2005. To prohloubí největší problém evropských automobilek - nadměrnou výrobní kapacitu. Návrat k prodeji na úroveň před recesí z roku 2008 se zdá být v dohledné době nepravděpodobný.
Volkswagen jako největší evropský výrobce s tržním podílem téměř 24 % je globálně vysoce ziskový, v neposlední řadě díky velkému úspěchu své luxusní značky Audi v Číně. Ale přesto, že se veze na vrcholu prodejní vlny, pro nejnovější generaci svého bestselleru Golf potřeboval už při jeho uvedení do prodeje lukrativní slevy aby přesvědčil kupující investovat do něj alespoň část své hotovosti. Obvykle nové auto přináší vysoké ziskové marže alespoň po tu dobu, dokud jej kupující vidí na silnicích jen zřídka. Tentokrát tomu tak už není. "Volkswagen uvedl Golf VII s pobídkami v Německu, Rakousku a dalších trzích. Bylo to poprvé, co se to stalo," upozorňuje Dudenhoeffer.
Dudenhoeffer také upozorňuje na to, že finanční situace automobilek se zhoršuje do té míry, že vlády mohou být nuceny zasáhnout s finanční pomocí. Vzhledem k recesi totiž jsou všechny masově vyrábějící automobilky kromě těch německých (tedy Volkswagenu) hluboko v červených číslech. A posilování postavení Volkswagenu znamená velké ohrožení především pro Opel a PSA Peugeot Citroen.

Evropská dcera Fordu očekává za rok 2012 ztrátu ve výši 1,5 miliardy dolarů a s obdobnou částkou počítá i v roce 2013. GM Europe se značkami Opel-Vauxhall ztratil v průběhu posledních 12 let 16 miliard dolarů a nyní počítá se ztrátou 1,5 miliardy dolarů za rok 2012. Fiat v rámci činností v Evropě očekává ztrátu téměř 900 milionů dolarů za rok 2012 a ještě jednou totéž v roce 2013. Renault, který je vlastněn z 15 % francouzským státem, je na tom poněkud lépe, ale jeho krajané PSA Peugeot-Citroen, s podílem 7 % akcií v majetku GM, jsou ve velmi povážlivé kondici a počítají se ztrátou 1,9 miliardy dolarů za rok 2012. Francouzská socialistická vláda rozzuřila některé členy Evropské unie svou snahou zachránit finanční divizi Peugeotu poskytnutím záruk na více než 9 miliard dolarů aby jí umožnila realizovat dlouhodobé projekty. "Rok 2013 bude rokem finančních podpor a státní pomoci. Francouzská vláda již začala s Peugeotem a Citroenem a budeme svědky dalších," tvrdí Dudenhoeffer.
Dudenhoeffer předpovídá, že tzv. jižní evropské země včetně Francie, Španělska, Portugalska a Itálie utrpí největší ztráty a proto očekává, že 20 až 30 % středně velkých dodavatelů bude nuceno skončit.

Analytik společnosti Morgan Stanley Edoardo Spina se obává, že po celém světě se automobilkám situace se skladovýmí zásobami vymyká kontrole, především se tak děje v Evropě. "Evropa zůstává hlavním zdrojem bolestí hlavy, zatímco trhy rostou v USA, Brazílii a Číně. Byli jsme překvapeni, že koncem roku nebyla v Evropě ohlášena řada dalších nucených odstávek," řekl Spina. Spina očekává, že v prvním čtvrtletí 2013 výroba aut v Evropě klesne o 14 %.

"Rok 2013 bude rokem Asie a Ameriky. S výjimkou prémiových automobilek budou evropské značky čelit ztrátám, zatímco Toyota a Hyundai-Kia nadále porostou rychleji," řekl Dudenhoeffer.
John Wormald, analytik britské automobilové poradenské společnosti Autopolis, předpokládá, že Volkswagen zůstane v dobré kondici stejně jako Korejci Kia a Hyundai. Zlověstné mraky ale podle něj visí nad společností PSA Peugeot-Citroen a možná i nad Opelem s Vauxhalem.
"Eurozóna je ve špatném stavu, ale v průměru je na tom Sever lépe než Jih. Volkswagen a Korejci budou i nadále drtit ostatní i s pomocí svých velkých zisků z Asie, především Číny. Myslím, že Peugeot-Citroen zmizí. Opel patrně nepřežije, a to v závislosti na tom, jak dalece je GM připraven mu pomoci," tvrdí Wormald. Nedávný převod šesti nejmodernějších evropských výrobních závodů ze společnosti Opel na koncern General Motors možná něco naznačuje.
Co se v Evropě stane pokud ti slabí ještě více zeslábnou? "Jeden nebo více z nich budou muset opustit taneční parket. A Francie i Itálie potřebují, aby se tam bylo vytvořeno skutečně konkurenceschopné obchodní prostředí," uvedl Wormald. Ford Europe, Peugeot-Citroen a Opel-Vauxhall už oznámily plány na snižování počtu pracovních míst a uzavírání závodů, ale další podobná opatření budou muset být realizována dříve, než bude recese u konce.
Max Warburton, analytik společnosti Bernstein Research, popsal evropské vyhlídky jako "noční můru", a to i přes masivní zisky tzv. prémiových značek BMW, Mercedes a Audi v Číně. I tito premianti se totiž snaží vydělávat peníze také na svých domácích trzích.
"Čína je opět docela báječným místem k prodeji aut. To nelze říci o Evropě. Dokonce ani exkluzivním značkám se zde navzdory usilovným snahám moc nedaří a pravděpodobně tady  nemohou vydělat dost peněz. A pro masové výrobce to v Evropě jde všechno z kopce s potenciálně fatálními následky," tvrdí Warburton.
"Pokud současný trend pokračovat, Volkswagen by mohl do roku 2020 zvýšit svůj podíl na evropském trhu na zhruba třetinu, zatímco GM Opel-Vauxhall a francouzský PSA Peugeot-Citroen budou ve smrtelném nebezpečí," uvádí Warburton. "Vlády proto budou nuceny zasáhnout aby zachránily ty nejslabší," dodal.
Warburton ve své zprávě počítá, že VW dosáhne "mírného" zisku i v roce 2012, zatímco zbývající masoví výrobci aut - Renault a Peugeot-Citroen ve Francii, italský Fiat, dceřiné společnosti Američany vlastněných poboček v Evropě GM s Opelem a Vauxhallem a Ford Europe - se budou podílet na celkových ztrátách blížících se 8 miliardám USD.
"Pokud bude současný trend pokračovat, některé automobilky budou nuceny ustoupit. Rekapitalizace, státní podpora nebo dokonce znárodňování mohou tento proces prodloužit," varuje Warburton.
V roce 2009 francouzská vláda půjčila Renaultu a PSA Peugeot-Citroen po 3,8 milionu dolarů, aby jim pomohla přečkat období ekonomické recese, zatímco automobilky v té době těžily z pomoci "šrotovného". Odborníci uvádějí, že místo toho, aby včas přijaly tvrdá rozhodnutí, která by je opět učinila více konkurenceschopnými, francouzské automobilky tyto prostředky využily jen aby přečkat bouři. Německé firmy v kontrastu s tím přijaly tvrdá opatření vedoucí ke snížení nákladů a nyní sklízejí plody.
Společnost Bernstein se pokusila extrapolovat současné problémy, aby se ukázalo, co se lze očekávat v roce 2020. "Modelovali jsme odchod Opelu, zeštíhlení Fiat (již oznámená), snížení aktivit PSA Peugeot-Citroen (nebylo oznámeno, ale je nevyhnutelné) a některé další restrikce u Fordu a Renaultu. Pokud Volkswagen zvýší o 50 % svůj stávající podíl na trhu, mohl by to mít 33% západoevropského trhu do roku 2020, "vysvětlil Warburton.
"Úspěch Volkswagenu na slábnoucích trzích, jako jsou Francie, Itálie a Španělsko, povede ty ostatní na pokraj možné záhuby. Fiat, Renault a Peugeot-Citroen mají velké peněžní prostředky pro krátkodobý program záchrany, zatímco Ford a GM-Opel jsou dobře zajištěné jejich americkými matkami. Ale hodiny tikají. Finanční situace těchto společností se nezlepšuje a v příštích 24 měsících některým z nich začnou docházet peníze. Vidíme Peugeot-Citroen a Opel jako nejvíce ohrožené nebo alespoň nejvíce zralé na vládní intervence," řekl Warburton.
Warburton tvrdí, že selhání neněmeckých automobilek bylo nevyhnutelné, protože jednotná měna v eurozóně umožňuje německým výrobcům jako jsou Volkswagen, Mercedes a BMW konkurovat pomocí slabého eura proti méně výkonným konkurentům, kteří dříve využívali devalvaci svých měn pro oživení prodeje.
Warburton očekává, že Fiat omezí svou produkci jen na deriváty modelu 500 a vidí možnost posunu mezi prémiové značky prostřednictvím Alfy Romeo a Maserati (pokud VW nekoupí Alfu). Ford podle něj omezí své ambice se svým modelem střední třídy Mondeo, Peugeot-Citroen se zmenší, zatímco Opel může zmizet aby vytvořil prostor pro v Koreji vyráběné vozy Chevrolet. Renault bude muset opustit do nedávna ziskové vozy vyšších tříd.
Pouze rozpad euro-zóny a návrat k německé marce by mohly zpomalit další rozvoj Volkswagenu.