name | autoweek.cz

Winterkorn nečetl zprávy a nenaslouchal při jednání?

Winterkorn nečetl zprávy a nenaslouchal při jednání?

04.03.2016 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V souvislosti s vyšetřováním případu podvádění softwarem při měření emisí u vozů Volkswagen se ukazuje, že nejvyšší vedení bylo předem, minimálně na jaře 2014, upozorněno, že v USA hrozí velký malér. Zatím ale není jasné, co o tom věděl tehdejší šéf Martin Winterkorna.
První náznaky blížící se krize se na nejvyšší úroveň koncernového vedení Volkswagen dostaly v květnu 2014. Zatím není jasné, jak dalece o tom byl informován i tehdejší koncernový šéf Martin Winterkorn. To je ale důležité s ohledem na desítky žalob, které byly už na Volkswagen u soudu v Braunschweigu podali akcionáři, kteří se cítí chováním vedením koncernu oklamáni.
 
Neinformovaný šéf koncernu?
Winterkornova role je diskutabilní, protože měl z titulu své funkce vědět o původní studii, v níž americké regulačními orgány upozorňovaly na podstatně zvýšené emise vozů Volkswagen. Do dnešního dne ovšem Volkswagen není schopen potvrdit, zda Winterkorn tuto informaci skutečně četl. Posléze se tato záležitost projednávala za jeho osobní účasti, ale nikdo ve Volkswagenu neví, zda skutečně v té chvíli naslouchal…
 
Když vloni 2. března Volkswagen dostal od americké Agentury pro životní prostředí EPA podrobný dokument, automobilka ve snaze splnit zákony pro kapitálové trhy jej začala od základu vyvracet. Hlavním cílem Volkswagenu bylo ujistit akcionáře, že se neděje nic, co by mohlo ovlivnit cenu akcií společnosti s tím, že námitky ze strany EPA jsou relativně okrajovou záležitostí.
 
Winterkorn je Volkswagenem i nadále pasován do postavení jedné z obětí aféry, která naplno propukla 18. září loňského roku. Winterkorn rezignoval už 23. září aniž by čekal, až i na děj dopadnou důsledky vyšetřování. Prohlásil tehdy, že se ničeho špatného nedopustil a ani o ničem takovém nevěděl. Současně s tím se hodnota akcií Volkswagenu začala dramaticky propadat.
 
Zprávy se nečetly…
Šest měsíců po Winterkornově odchodu Volkswagen uvolňuje první informace o pozadí celé aféry, nicméně Winterkornova role, resp. to, jak dalece byl o všem informován, je stále nejasná.

Poté, co Mezinárodní rada pro čistou doprava ICCT vydala počátkem roku 2014 studii ukazující neslýchané nesrovnalosti v hodnotách emisí NOx u některých vozů Volkswagen, Kalifornský úřad pro čisté ovzduší CARB vyzval Volkswagen, aby podal vysvětlení. Tím se vše dalo do pohybu a sněhová koule se rychle změnila v lavinu.
 
Dne 23. května 2014 se poznámky o studii ICCT dostaly do agendy předložené tehdejšímu předsedovi představenstva společnosti Volkswagen AG Martinu Winterkornovi. Zda a do jaké míry si Winterkorn všiml tohoto memoranda, není podle Volkswagenu jasné. Jako nejvyšší šéf zřejmě svou poštu nemusel číst…
 
V souvislosti s tím je třeba připomenout informaci jednoho ze zaměstnanců Volkswagenu, kterou uvedl list Bild am Sonntag. Tento anonymní zaměstnanec tvrdí, že v květnu 2014 na adresu Winterkorna zaslal zprávu o podvádějícím software ve vznětových motorech Volkswagen. O uvedeném dopisu, zaslaném z oddělení kvality a bezpečnosti výrobků, věděli nejméně další dva zaměstnanci, nicméně samozřejmě není jisté, zda se dopis skutečně dostal k Winterkornovi.
 
Jednání se neposlouchala…
V listopadu 2014 dostal Winterkorn další zprávu, podle níž si vyřešení problémů s turbodiesely v USA vyžádá asi 20 milionů eur. Volkswagen v létě 2015 vytvořil pracovní skupinu pro řešení problému se vznětovými motory a byli najati právníci, aby společnosti poradili jak vyzrát na americké emisní zákony.
 
Podle současných poznatků už 27. července 2015 zaměstnanci Volkswagenu projednávali problém s emisemi vznětových motorů na oficiálním pracovním setkání a hledali cesty jak minimalizovat případné škody. Tohoto jednání se zúčastnili i Martin Winterkorn a Herbert Diess, tehdejší ale i stávající šéf značky Volkswagen. Dosud nebyly jednoznačně zjištěny všechny detaily o tomto setkání. Zejména není jasné, zda účastníci již v té době věděli, že podvádění při měření emisí porušuje zákony Spojených států týkající se ochrany životního prostředí. Dokonce není ani jisté, zda Winterkorn už v té době věděl, že v motorech bylo cíleně instalováno zařízení umožňující podvádět.
 
Zařízení instalované ve vozidlech Volkswagen porušovalo federální zákony USA i emisní předpisy jednotlivých států, především Kalifornie. Winterkorn o tom byl určitě informován zprávou ze dne 4. září 2015. Volkswagen tvrdí, že Winterkorn byl tehdy ujištěn, že dopad bude jen omezený, že počet dotčených vozidel nepřesahuje 1,1 milionu, netýká se Evropy a že důsledkem bude nepodstatná pokuta. Vedení Volkswagenu v té době předpokládalo, že k vyřešení této záležitosti bude stačit zaplatit za vozidla porušující předpisy pokutu v odhadované výši maximálně 100 milionů dolarů.

Tím vysvětlení Volkswagenu pro soudní jednání s akcionáři v Německu končí.
 
Ze zprávy nelze poznat, že vloni na podzim se aféra rozrostla do obrovských rozměrů a počet postižených vozidel vybavených „odpojovacím zařízením“, umožňujícím podvádět při měření emisí, dramaticky narostl na desetinásobek původního odhadu. Všechna tato vozidla by měl Volkswagen dát do zcela legálního stavu. Stejně tak dramaticky roste počet žalob na Volkswagen a pokuty hrozící Volkswagenu by mohly dosáhnou řádu miliard dolarů.