name | autoweek.cz

Z jednoho Yetiho budou dva

Z jednoho Yetiho budou dva

14.08.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Kompaktní SUV Škoda Yeti po důkladné modernizaci poprvé ve dvou variantách - do města i pro jízdu v terénu. Půjde o první vůz značky Škoda s parkovací kamerou. Yeti v nové podobě přijde prodeje od konce roku 2013. 

Zájemci o kompaktní SUV Škoda Yeti budou mít poprvé na výběr ze dvou variant - stylovější Yeti míří do města a robustněji laděný Yeti Outdoor mimo zpevněné komunikace. Modernizovaný Yeti přinese řadu novinek: přepracovaný design přídě a zádě, vylepšený interiér, nové Simply Clever prvky i obohacenou nabídkou motorů a převodovek. Světová premiéra obou novinek proběhne na mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu. Koncem roku 2013 budou obě varianty modelu Škoda Yeti uvedeny na prvních trzích.

Na první pohled se od sebe obě nově vytvořené varianty liší například předním a zadním nárazníkem, zpracováním bočních lišt a prahů: zatímco Yeti je má lakovány v barvě karoserie, u verze Yeti Outdoor jsou z černého plastu. Škoda Yeti Outdoor je sériově vybavena stříbrnými kryty vnějších zpětných zrcátek.

Modernizované provedení modelu Yeti přichází v novém designu značky Škoda. Přední i zadní část byla přepracována s ostrými hranami a liniemi, zdůrazněním horizontální roviny a novým logem. Obě varianty se drží shodné koncepce vzhledu přídě. Zdůrazněna je horizontální orientace linií s výraznou maskou chladiče a nově tvarovanými světlomety, které jsou nyní volitelně nabízeny jako bi-xenony s integrovaným LED světly pro denní svícení. Přední mlhová světla dostala v souladu s novým designovým jazykem značky Škoda hranatý tvar a jsou umístěna níže v předním nárazníku.

Přepracovaná záď modelů Yeti je jasně členěná. Páté dveře získaly dva kubistické trojúhelníkové prvky a nové logo značky Škoda. Výrazné zadní sdružené svítilny mohou do tmy svítit písmenem C tvořeným světelnými diodami. Nabídka kol byla rozšířena o čtyři kola z lehké slitiny v novém, atraktivním designu.

Novinky jsou i v interiéru - tříramenné volanty v celkem sedmi variantách, nové potahové látky nebo dekorační lišty na přístrojové desce. V přepracovaných modelech Škoda Yeti našly uplatnění čtyři nové „Simply Clever“ prvky: vedle oboustranného koberce, který se osvědčil už v jiných modelech značky Škoda, se v zavazadlovém prostoru nachází vyjímatelná LED svítilna, pod sedadlem řidiče je držák reflexní vesty a ve dveřích odpadkový koš.

Klíčovým prvkem interiéru vozu Škoda Yeti i nadále zůstává systém zadních sedadel Varioflex. Nabízí jedinečnou variabilitu uspořádání: všechna tři sedadla lze jednotlivě sklápět nebo dokonce vyjmout z vozu. Při vyjmutém prostředním sedadle lze boční místa posouvat v podélném i příčném směru.

Objem zavazadlového prostoru činí minimálně 405 l, po posunutí všech zadních sedadel vpřed je možné ho zvýšit až na 510 l. Po vyjmutí všech zadních sedadel vzroste objem pro náklad na vynikajících 1760 l.

První vůz značky Škoda s parkovací kamerou

Yeti je prvním modelem značky, který může být na přání vybaven zadní parkovací kamerou Optical Parking Assistant. Škoda tak modelem Yeti pokračuje v zavádění asistenčních systémů, které přispívají jak komfortu, tak i bezpečnosti jízdy.

Poprvé je Škoda Yeti vybavena také nejnovější generací parkovacího asistentu Automatic Parking Assistant. S ním umí Yeti zacouvat do mezer podélně i příčně k vozovce, z podélných mezer i automaticky vyjede. Poprvé má Yeti i bezklíčové odemykání, zamykání a startování KESSY.

Pohonné jednotky

Pro přepracované modely Škoda Yeti jsou k dispozici čtyři vznětové a tři zážehové motory, všechny přeplňované turbodmychadlem a s přímým vstřikováním paliva. Nabídka sahá od zážehové jednotky 1,2 TSI/77 kW (105 k) až po vznětový 2,0 TDI/125 kW (170 k). V závislosti na konkrétní motorizaci vůz disponuje pohonem buď jen kol přední, nebo obou náprav. Pohon všech kol je prostřednictvím mezinápravové spojky Haldex V. generace. Jako automatické převodovky využívá Škoda Yeti výhradně moderní dvouspojkovou DSG se šesti, resp. sedmi stupni.

Verze GreenLine s motorem 1,6 TDI/77 kW, pohonem předních kol a přímo řazenou převodovkou má spotřebu 4,6 l nafty na 100 km. V nabídce jsou také verze Green tec: 2,0 TDI/103 kW s přímo řazenou převodovkou a 1,6 TDI/77 kW se sedmirychlostní DSG. Zážehový motor 1,4 TSI/90 kW v kombinaci s přímo řazenou převodovkou se dodává pouze ve variantě Green tec se sníženou spotřebou. Paket Green tec zahrnuje systém Start-Stop, rekuperaci brzdné energie a pneumatiky se sníženým valivým odporem.

Turbodiesel 2,0 TDI/125 kW je k dispozici také v atraktivní kombinaci pohonu všech kol a šestirychlostní dvouspojkové převodovky DSG.

Pro Yeti s pohonem předních kol a motorem 1,6 TDI/77 kW bude nyní možno objednat dvouspojkovou sedmirychlostní převodovku DSG.

S elektronicky řízeným pohonem všech kol (mezinápravová spojka Haldex páté generace) a světlou výškou 180 mm je kompaktní SUV připraveno na jízdu nejen na silnicích, ale i mimo zpevněné cesty. Elektronická uzávěrka diferenciálu EDS umožňuje rovnoměrný a komfortní rozjezd na povrchu s nerovnoměrnou adhezí. Vůz může být vybaven elektronickými asistenty pro rozjezd do kopce a pro sjíždění svahů.

Mezinárodní úspěch

S vozem Škoda Yeti vstoupila česká automobilka do segmentu kompaktních SUV v roce 2009. Yeti se rychle stal jedním z nejúspěšnějších vozů své třídy. Do 30. června 2013 bylo prodáno 263 200 vozů Škoda Yeti. Jen za rok 2012 dodala Škoda Auto zákazníkům 87 400 vozů typu Yeti – v porovnání s předchozím rokem to představovalo nárůst o 24,3 %. Během první poloviny roku 2013 se pro české SUV rozhodlo 41 800 řidičů na celém světě.

V České republice se Yeti vyrábí v závodě Kvasiny. V rámci Růstové strategie 2013 sází Škoda na mezinárodní růstové trhy. Koncem roku 2012 se Škoda Yeti začala vyrábět v Rusku ve spolupráci s ruskou automobilkou GAZ v závodě v Nižním Novgorodu. Od poloviny roku 2013 se Yeti prodává i v Číně, v současné době jako importovaný model. Od konce roku bude nabízen i v prodloužené verzi vyvinuté speciálně pro čínský trh. Vůz bude vyráběn lokálně, v partnerském závodě Shanghai Volkswagen.