name | autoweek.cz

Za volantem smart electric drive

Za volantem smart electric drive

24.06.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Vozidla smart ed do České republiky přiváží energetická společnost E.on ve spolupráci s výrobcem automobilů Mercedes-Benz a smart. Prozatím jsou v rámci společného projektu zapůjčována na jeden rok. Poté bude vyhodnoceno jak se v běžném provozu osvědčí.

Smart ed poprvé vyjel v roce 2007 do ulic v Londýně, kde byl firmám nabídnut na pronájem za 375 liber na měsíc. První sérii 100 kusů vyrobila firma Zytek. Zadní kola poháněl elektromotor 30 kW napájený z Na-NiCl akumulátorů Zebra s kapacitou 13,2 kWh. Dosahoval až 120 km/h, na jedno dobití ujel 110 km a plné dobití trvalo 8 hodin.

Produkce druhé generace elektromobilu byla zahájena v roce 2009 ve výrobním závodě smartu v Hambachu ve Francii. První vozy byly určeny pro provozní zkoušky v Berlíně a postupně se přidávala další města. Od podzimu 2010 se objevuje také v České republice. Celkem jezdí po Evropě, Severní Americe a Asii 1500 těchto vozidel.

Vůz je vybaven lithio-ionovými akumulátory od firmy Tesla Motors umístěnými pod podlahou. Mají kapacitu 14 kWh. Vozidlo poháněné elektromotorem 20 kW dokáže jet maximální rychlostí až 100 km/h a jeho dojezd na jedno nabití je téměř 140 km. Akumulátory lze nabíjet z běžné domácí elektrické zásuvky 220 V nebo u speciálních dobíjecích stojanů. Plné nabití akumulátorů trvá 7-8 hodin.

Sériová verze, neboli 3. generace, se začne vyrábět během roku 2012 a bude v prodeji ve 40 zemích po celém světě. Bude vybavena vlastním systémem elektrického pohonu vyvíjeným a vyráběným ve spolupráci se společností Robert Bosch. Akumulátory se vyvíjejí ve spolupráci Daimleru s německou společností Evonik Industries.

První z pětadvaceti elektromobilů smart fortwo electric drive začal po ulicích Prahy jezdit v barvách Pražské záchranné služby. Záchranáři využívají rychlou dopravu v hustém provozu a v místech, do nichž standardní vozy nemohou nebo se nedostanou. „Z dosavadních zkušeností z provozu se jako nejdůležitější ukázal časový benefit mezi zahájením kardiopulmonální resuscitace záchranářem ze smartu a příjezdem rychlé lékařské pomoci, a to o celé tři minuty. Výhodou je také nízkonákladový provoz, velmi tichý chod elektromotoru, žádné výfukové plyny, výborná ovladatelnost a překvapivě progresivní zrychlení. Od 18. března, kdy byl zařazen do provozu, do 16. května vyjížděl záchranář v elektrickém smartu k 55 pacientům. Průměrný dojezdový čas byl 3 minuty 28 vteřin a během jedné 12-hodinové služby najel průměrně 71 kilometrů,“ komentoval půlroční zkušenosti ředitel Pražské záchranné služby Zdeněk Schwarz. Rekordní dojezd byl zaznamenán 163 km.

Jen několik dní po pražské záchranné službě začala využívat ekologické vozidlo i Zoo Praha, s níž Mercedes-Benz spolupracuje již několik let - od roku 2009 Zoo využívá dva Mercedesy-Benz třídy B poháněné zemním plynem. Smart fortwo electric drive má k dispozici veterinář a další zaměstnanci pro cesty nejen v areálu zoo, ale i do centra města.

Od června se do společného projektu zapojila autopůjčovna Sixt s nabídkou pronájmu pěti elektromobilů smart ed. Cena pronájmu vozidla je 499 Kč včetně DPH za den, opřičemž náklady spojené s jedním nabitím z vlastního zdroje se pohybují do 100 Kč. Ve spolupráci s E.on byla připravena další dobíjecí místa - jedno na pobočce Sixtu na pražském letišti a druhé místo s dvojitou stanicí před budovou pražského hotelu Hilton. Sixt rovněž patřil mezi první pronajímatele Mercedesů-Benz třídy B poháněných zemním plynem. V rámci pronájmu u společnosti Sixt jde o jedinou možnost, jak si moderní elektromobil v provozu může vyzkoušet jakýkoliv třeba i soukromý zájemce.

Své elektromobily smart ed už má také Vodafone, ekologický hotel Mosaic House, u kterého navíc vznikla další dobíjecí stanice, a nově také brněnský zástupce značky Mercedes-Benz společnost Hošek Motor.

Společnost E.on zprovoznila i druhou veřejnou dobíjecí stanici v areálu sídla společnosti Mercedes-Benz v Praze na Chodově. Každý zákazník si zde může dobít svůj elektromobil, elektrokolo či elektroskútr zdarma. Současně lze dobíjet dva elektromobily.

Nedaleko odtud, na střeše obchodního centra Chodov, jsme dostali možnost v rámci společné akce Mercedesu-Benz a společnosti E.on smarty s elektrickým pohonem vyzkoušet v praxi.

Smart ed se ovládá stejně jako vozy se samočinnou převodovkou. Po zapnutí elektrického obvodu se volí jen jízda dopředu, dozadu a neutrál. Vůz má převodovku se stálým převodovým poměrem. Přístrojová deska je uspořádaná jako u normálního vozu, ale poskytuje jiné údaje, především o stavu akumulátoru. Jenom zavazadlový prostor je skutečně minimální, protože jeho místo na zádi zaujímá pohonná jednotka. Trochu překvapující v porovnání s jinými elektromobily je za jízdy slyšitelné bzučení pohonné jednotky - smart ed se rozhodně nepohybuje zcela neslyšně.

Smart ed, stejně jako jiné elektromobily, vyniká především akcelerací - zrychluje z 0 na 60 km/h za 6,5 s, tedy stejně rychle jako fortwo se spalovacím motorem. Přitom je ale jeho hmotnost o 140 kg vyšší. To se projevuje až při snaze zrychlovat i dál. Při hmotnosti kolem 1000 kg (vč. řidiče) není rozdíl poznat při jízdě po rovině, ale samozřejmě se projevuje ve stoupání, v němž se jinak obdivuhodná chuť zrychlovat rychle vytrácí.

Poněkud více se hmotnost vozu projevuje při brzdění. Ovládání brzd má dvě fáze - ta první při pozvolném zpomalování vozu je využívána pro rekuperaci energie a dobíjení akumulátoru. Pro intenzivnější brzdění je proto potřeba vynaložit již větší sílu na pedál. Na rozdíl od vozů se samočinnou převodovkou smart ed nezůstává stát ve svahu, takže je potřeba vždy silně stisknout pedál brzdy. To poněkud komplikuje rozjezd do příkrého svahu, protože s pomocí elektropohonu nelze vůz udržet v klidu a není ani úplně snadné jej plynule rozjet. Ale to je v podstatě jediná výtka, kterou k tomuto obratnému vozítku lze v městském provozu mít.

Vůz smart ed vyžaduje pravidelný servis v intervalu 15 000 km nebo 1 rok. Kontroluje se podvozek jako u běžných aut, ale také systém pohonu, především jeho chlazení a olej v převodovce.