name | autoweek.cz

ZAZ Vida jde na export

ZAZ Vida jde na export

14.06.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Ukrajinská automobilka ZAZ zahájila výrobu modelu Vida, což je Chevrolet Aveo předchozí generace. Současně ohlásila, že jej bude vyvážet také do Ruska, ovšem s jinou pohonnou jednotkou.

Ukrajinská automobilka AvtoZAZ v Záporoží je pamětníkům známá výrobou malých aut Záporožec, poháněných vzduchem chlazenými motory V4 uloženými vzadu a připomínajících zprvu Fiaty 600 (1960-1969) a později vozy NSU Prinz (1967-1994). Ty se sice u nás nikdy neprodávaly, ale objevovovaly se vbývalé NDR. V letech 1989 až 2007 vyráběla vozy Tavrija, které se krátce objevily i na našem trhu.

V roce 1998 se AvtoZAZ stal jedním z mnoha globálních partnerů korejského koncernu Daewoo. Korejci investovali do výrobního zařízení a zavedli montáž vozů z dodaných dílů. Po bankrotu Daewoo Motors se od roku 2002 ZAZ stal součástí koncernu UkravAVTO.

ZAZ pokračoval ve výrobě vozů Daewoo a k nim přidal montáž čínských Chery. Během let se zde montovaly i vozy mnoha dalších značek - Lada, Kia, Opel, Chevrolet a dokonce i Mercedes-Benz.

Po neúspěšném pokusu společnosti UkravAVTO vyrábět vozy Chevrolet Aveo v polském závodě FSO pro evropské trhy a ukončení výroby předchozí generace tohoto modelu se jeho produkce přestěhovala z Varšavy do Záporoží. Po příchodu nové generace Chevroletu Aveo už GM ale nedovolilo prodávat tyto vozy předchozí generace pod svým jménem. Proto se od letoška proměnily v ZAZ Vida.

Automobilka ze Záporoží své vozy vyváží i do Ruska - vloni to bylo 20 000 kusů. Letos v dubnu ukončila kontrakt s dosavadním dovozcem společností Kvingroup a vytvořila nové zastoupení ZAZAvtoRus. To prodává minibusy ZAZ I-Van a ZAZ Chance (to je legitimní pokračovatel Daewoo Lanos) s cenou od 265 000 rublů (165 000 Kč). ZAZ chce v Rusku zvýšit prodej na 25 000 vozů ročně.

Nový oficiální dovozce vozů ZAZ v Rusku, společnost ZAZAvtoRus, oznámil, že během června začne prodávat nový model Vida. Na rozdíl od stejného vozu prodávaného na Ukrajině ovšem nebude mít motor pocházející z korejského základu, ale motor 1,5 l o 80 kW (109 k), který je spolu s pětirychlostní převodovkou převzat z Chery Bonus/Very (v Číně se jmenuje Chery A13), který ZAZ montuje v továrně v Melitopolu z komponent dodávaných z Číny a na Ukrajině jej prodává jako ZAZ Forza. V Rusku se bude nabízet jen vrcholná verze vybavená hydraulickým posilovačem řízení, jedním airbagem, klimatizací, elektrickým ovládáním předních oken a zrcátek, mlhovkami a centrálním zamykáním.

ZAZ Vida se cenou zařadí mezi podobně vybavené ZAZ Chance a Renault Logan - sedan přijde na 389 000 rublů (242 000 Kč) a hatchback na 399 000 rublů (248 000 Kč). ZAZ Chance 1,5/86 k stojí 354 000 rublů s klimatizací (220 000 Kč) a Logan 1,6/84 k přijde na 412 500 rublů (257 000 Kč).

ZAZ Vida sedan je dlouhý 4310 mm, široký 1710 mm a vysoký 1505 mm. Má zavazadlový prostor 320/725 l. Dosahuje 170 km/h při spotřebě 7,1-7,8 l/100 km. Hatchback je o 390 mm kratší a má zavazadlový prostor 175/735 l.

Krome výroby vozu ZAZ Lanos (ZAZ Chance v Rusku a na jiných exportních trzích), ZAZ Forza (v Rusku Chery Bonus a Very) a popisovaného ZAZ Vida automobilka montuje ještě vozy Kia systémem SKD pro domácí trh.