name | autoweek.cz

Žena do čela GM

Žena do čela GM

11.12.2013 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Koncern General Motors se stane první globální automobilovou společností, v jejímž čele bude žena. Dana Akersona v rámci rozsáhlé rošády v nejvyšším vedení GM vystřídá dosavadní šéfka vývoje Mary Barraová.

Koncern General Motors oznámil, že 15. ledna odstoupí z funkce výkonného šéfa (CEO) Dan Akerson. Akerson (65) oznámil, že svůj odchod plánoval už několik měsíců vzhledem k závažnému onemocnění své manželky. Jeho místo poprvé zaujme žena - Mary Barraová (51).

S Barraovou se jako pravděpodobnou nástupkyní Akersona počítalo a ti, kteří ji poznali, nepochybují o tom, že je tou správnou volbou. Přesto se jedná o přelomový moment. "Dnešek jednou pro vždy změnil automobilový průmysl a stává se silným vzkazem pro všechny talenty do budoucna, že zde začíná nové éra," uvedl šéf společnosti Inforum z Detroitu Terry Barclay.

Analytička společnosti Edmunds Michelle Krebsová k tomu dodala: "Za 30 let svého působení v automobilovém průmyslu včetně popisování dění u GM, jsem si nikdy nepomyslela, že ještě během mé kariéry se žena stane výkonným šéfem nějaké automobilky, tím méně General Motors."

Je to ale zcela logický krok - americké statistiky ukazují, že právě ženy rozhodují o 80 % nákupech aut.

 

Girsky odchází

Akersonův zástupce Steve Girsky (51), odpovědný za strategii společnosti a rozvoj obchodu, přejde do role poradce a v dubnu opustí General Motors. I nadále zůstane členem představenstva. Girsky je současně členem představenstva automobilky Opel.

Mark Reuss (50) opustí místo výkonného vicepresidenta a šéfa GM North America aby vystřídal Mary Barraovou na postu presidenta pro globální vývoj, nákup a dodavatele. Reussovo dosavadní místo zaujme Alan Batey (50), současný globální šéf Chevrolet odpovědný i za prodej v USA.

Theodore Solso (66), bývalý nejvyšší představitel společnosti Cummins a od června 2012 člen představenstva GM, nahradí Akersona na místě předsedy představenstva.

 

Začátky u Pontiacu 

Dan Ammann (41), současný výkonný vicepresident a finanční ředitel, byl jmenován presidentem společnosti s odpovědností za řízení činností v jednotlivých regionech po celém světě a globální organizace značek Chevrolet a Cadillac, stejně jako GM Financial. Jeho nástupce ve funkci finančního ředitele bude jmenován později.

Mary Barraová působí v GM už 33 let. Začínala v roce 1980 ve Flintu ve státě Michigan. V 18 letech nastoupila jako strojník ve stejné továrně Pontiacu, v níž její otec pracoval 39 let na výrobě forem. Pro dívku v jejím věku to byla hodně tvrdá škola, jak sama později přiznávala.

Mezi nejschopnějšími dělníky byla vybrána do vzdělávacího programu v Institutu GM a získala titul MBA na obchodní škole ve Stanfordu. Díky tomu se stala asistentkou bývalého výkonného šéfa GM Jacka Smithe. To jí umožnilo seznámit se s činností celého koncernu. Přitom zvládla založit si rodinu (manžela poznala při studiích) a mít dvě děti.

V nejvyšším vedení GM už vystřídala mnoho různých funkcí, mj. i vicepresidentky globálního vývoje výroby nebo ředitelky montážního závodu Hamtramck. Ve vedení GM zůstala i po reorganizaci společnosti v důsledku řízeného bankrotu v roce 2009. V té době měla na starosti personalistiku.

 

Nástupkyní Boba Lutze

Když počátkem roku 2011 nastoupila jako první žena v historii na místo šéfky pro produkty, bylo jasné, že patří mezi nejperspektivnější osoby ve vedení koncernu. Dostala na starost vývoj všech automobilů koncernu a přitom disponovala rozpočtem ve výši 15 miliard dolarů. Její postavení nepochybně neulehčovala skutečnost, že na tomto místě po krátkém působení Toma Stephense střídala jednu z legend amerického automobilového průmyslu Boba Lutze.

Současně s dohledem na vývoj nových modelů z Akersonova pověření dosáhla významného snížení nákladů na nákup a vývoj větší standardizací. Přinutila vývojové inženýry používat stejné komponenty ve více modelech po celém světě. Znamenalo přimět je k úplně jinému způsobu myšlení. Ukázala se při tom jako velmi silná osobnost, když dokázala inženýry přesvědčit, aby některá řešení promysleli znovu jiným způsobem. Nechovala se při tom diktátorsky, ale vždy se snažila dospět ke vzájemné shodě. Tím si získala velký respekt.

V automobilovém průmyslu bude Barraová první ženou v nejvyšší výkonné funkci, nicméně ženy už v USA vedou či vedly i takové průmyslové giganty, jako jsou Xerox, IBM, Hewlett Packard, PepsiCo či Lockheed Martin.

Z hlediska GM je ovšem mnohem významnější, že se do čela koncernu staví osobnost s technickým vzděláním i bohatými zkušenostmi s automobilovou technikou. To je po letech "nadvlády účetních" pozoruhodná změna stejně jako to, že nebyla zvolena cesta hledání v jiných průmyslových odvětvích. Navíc zná výrobu doslova od základů, což by jí mělo pomoci i v nelehkých bojích s odboráři z UAW.